Vi la en ny trall inför förra säsongen. Inför i år har vi noterat grön påväxt på ett litet parti vid ett träd som vi byggde in (se bild). Jag har utgått från att vi inte behöver behandla/tvätta trallen i stort så här efter bara en säsong, men det gröna bakom trädet vill vi ju få bort. Hur går vi tillväga på bästa sätt med en så pass ny trall som detta?

• Trätrall med grön påväxt vid inbyggt träd, solljus lyser på brädorna, skuggor av grenar och en synlig trädgårdslampa hänger över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Jag skulle säga att man behöver rengöra sin trall inför varje ny säsong oavsett när den är lagd om man vill ha en ren yta.

Smutsen och påväxten bryr sig inte om att trallen är lagd förra året.

Så rengöring och sen infettning med förslagsvis linoljesåpa är ett bra förslag.

Redigerat:
  • Gilla
Smörbytten och 11 till
  • Laddar…
Det enklaste är att skura bort med grönsåpa. Skurborste med skaft är utmärkt. Har ett hörn med ett vindskydd och lite växtlighet ontill som blir lite fuktigare och där blir det gärna grönt över vintern.
Som sagts så blir trallen skitig och får påväxt på utsatta delar så man får räkna med att rengöra en gång om året.
Sen kan man välja om man vill behandla med tex olja eller såpa men det är en annan sak.

• Gilla
Mattias_gbg
  • Laddar…
M Mattias_gbg skrev:
Jag skulle säga att man behöver rengöra sin trall inför varje ny säsong oavsett när den är lagd om man vill ha en ren yta.

Smutsen och påväxten bryr sig inte om att trallen är lagd förra året.

Så rengöring och sen infettning med förslagsvis linoljesåpa är ett bra förslag.
Eller så gillar du läget, slappnar av lite och accepterar att altanen blir en del av naturen. Den funkar hur bra som helst ändå.

• Gilla
  • Haha
gaia och 7 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Eller så gillar du läget, slappnar av lite och accepterar att altanen blir en del av naturen. Den funkar hur bra som helst ändå.
Funkar även inomhus om kraven är lite lägre och man vill slappa… 😂

• Gilla
Sander54 och 2 till
  • Laddar…
M Mattias_gbg skrev:
Funkar även inomhus om kraven är lite lägre och man vill slappa… 😂
Min poäng är att altanen kommer hålla precis lika länge oavsett om man skurar och oljar eller såpar så fort den blir lite skitig som om man struntar i det.

Blir det väldigt mycket påväxt så kan de möjligen bli hala när de är våta.

Om du inte tror mig, fundera då på hur ofta Naturvårdsverket tvättar och såpar spränger i Sveriges nationalparker...

• Gilla
Lasse Holmström och 1 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Min poäng är att altanen kommer hålla precis lika länge oavsett om man skurar och oljar eller såpar så fort den blir lite skitig som om man struntar i det.

Om du inte tror mig, fundera då på hur ofta Naturvårdsverket tvättar och såpar spränger i Sveriges nationalparker...
Ingen har nämnt att trallen tvättas och behandlas i syfte att förlänga livslängden, det förstår nog de flesta att det är tryckimpregneringen och virkeskvaliteten som hanterar detta.

Dock är det vissa av oss som uppskattar en ren trall och det var just denna frågeställning som påbörjades i tråden,

Må väl

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Akta dej för att lansera sånna där ideer, så mycket skatt att det räcker till sånt vill iaf inte jag betala...

• Haha
gmogmo
  • Laddar…
Biltemas tralltvätt i liten tryckspruta 1ggn om året löser problem med sån påväxt, inte helt giftfritt men knappast livsfarligt heller.

G gmogmo skrev:
Jag vill tro att altanen håller längre om man såpar eller oljar den, däremot är nog inte livstids förlängningen värd den tid och kostnad behandlingen medför om man inte prioriterar utseendet

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F
G gmogmo skrev:

Jupp, jag tvättar typ vart tredje år när det finns risk för halkskador. Så jäkla kul är det inte att skura. 🤣

F fribygg skrev:
Jag vill tro att altanen håller längre om man såpar eller oljar den, däremot är nog inte livstids förlängningen värd den tid och kostnad behandlingen medför om man inte prioriterar utseendet
Ja, man vill ju tro det på samma sätt som med fasadfärg, och sedan inser man att det Urnes stavkyrka klarat sig utan färg i snart 1000 år, och det i regnets hemland - Norge.

F Fideliox skrev:
Så jäkla kul är det inte att skura. 🤣
Det är väl för att slippa skura man väljer trallrent, Grön-fri eller liknande?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Ja, man vill ju tro det på samma sätt som med fasadfärg, och sedan inser man att det Urnes stavkyrka klarat sig utan färg i snart 1000 år, och det i regnets hemland - Norge.
Den kvaliten på virke finns dock knappast att uppbringa i dag.

Även om man inte köpte hyvlat tryckt trallvirke utan valde obehandlad sågad kärnfura lär den få grön påväxt om den monteras horisontellt som TS altan, min brygga i hemsågad fura är grå där den är helt utsatt för väder och vind och grön/ svart på delen närmast land som är lite under en björk

Man behandlar med bensaltensid eller produkter med det som verksamt ämne ex Grönfri.

Börjar man med det i ett tidigt skede så som det ser ut hos TS bryts trät inte ner utan kommer att se fint ut i många år.

Väntar man ett antal år blir trät skadat och aldrig riktigt fint igen.

Bäst är att behandla på våren efter ett antal torra och soliga dagar ju torrare desto bättre. Jag provade en gång under december på genomblöt trall och då fungerade det inte alls.

Jag sprutar varje vår på alla ställen som blivit gröna under hösten, vintern. Sedan tar det några veckor beroende på hur mycket det har regnat innan trallen ser ut som ny igen.

Med tryckspruta tar det inte många minuter att behandla och man skall bara spruta så mycket att trallen blir blöt. Jämfört med mina granar som skurar med såpa och sliter ett antal timmar är min arbetsinsats minimal.

Jag väntar nu på rätt förutsättningar för årets behandling för trallen är som alltid grön efter vintern.

Se bifogad bild. Trallen är 15 år gammal (men det är svårt att tro) men började att behandlas så fort den började bli grön vilket bara tog något år.

Så TS vänta inte några år med att behandla börja nu i vår och upprepa varje år på ytor som blivit gröna under vintern.
En väl underhållen träterrass och ett staket syns i en solig trädgårdsmiljö, omgivna av gräs och en vit byggnad i bakgrunden.
Skapa konto
En väl underhållen träterrass och ett staket syns i en solig trädgårdsmiljö, omgivna av gräs och en vit byggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Avslutningsvis fall inte för desinformationen att man skall olja trallen. Efter några år får du ett tjockt svart smutsigt skikt som dels är fult men också gör att trallen blir väldigt varm i vid solsken så varm att det inte är behagligt att gå på den barfota.

• Gilla
  • Wow
gorcot och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.