Jag skall isolera högbenen på takstolarna som är i dimension 45x145 mm, men behöver sala på dem med 70 mm. Skråspikar man dem eller finns andra lösningar.

cubix skrev:
Skråspikar man dem eller finns andra lösningar.
Ja, alternativet är spikbleck.

Ett annat alternativ som jag använt mig av är att spika på "överstora" reglar på ena sidan av högbenen.

Hur menar du då "överstora"?

Märkligt, en regel bredare än 120 mm heter ju planka :o

Skulle vilja påstå att 145 oxå är regel.

Tommy_S skrev:
Skulle vilja påstå att 145 oxå är regel.
Ha ha, å jag påstår att jorden är platt ;)

Tog infon från Arnemarks såg & hyvleri (arnemark.se)
-------sax-----
Bräda eller planka?
Här en liten lathund så att du inte behöver avslöja dig som total amatör när du skall köpa virke! En bräda är upp till ca 30 mm tjock och den måste också ha en viss bredd, minst 75 mm. Är den smalare eller tunnare kallas den läkt. En planka är tjock 34-75 mm för ohyvlat virke. Den kan också vara hyvlad och någon millimeter tunnare. Virke av planktjocklek men som har bredden 45-120 mm kallas för reglar. Riktigt grovt fyrkantsvirke, tjocklekar över 75 mm kallas för sparrar eller bjälkar.
--------sax----------

Följdaktligen måste din 145 mm regel vara en sådan "överstor" regel som j_p_ekberg nämner ;D

cubix skrev:
Jag skall isolera högbenen på takstolarna som är i dimension 45x145 mm, men behöver sala på dem med 70 mm. Skråspikar man dem eller finns andra lösningar.
Jag valde att skråspika när jag salade på takstolarna.

Om man ska ägna sig åt semantiska frågor eller lösa ett praktiskt problem är ju en läggningsfråga. Jag och många med mig skulle kalla virke som är t ex 45x120 för reglar. Och mitt förslag var helt enkelt att spika 45x120 eller 45x145 på sidan av varje högben. Funkar bäst om du använder lösullsisolering för att slippa peta i småbitar av isolering i skrymslen och vrår.

j_p_ekberg skrev:
Om man ska ägna sig åt semantiska frågor eller lösa ett praktiskt problem är ju en läggningsfråga. Jag och många med mig skulle kalla virke som är t ex 45x120 för reglar.
Jag är med dig där. Klart det är en regel.

För övrigt älskar jag att använda termer som höger, vänster, golvet, frammen och baken när jag talar med båtmänniskor... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.