Hej. Är en tjej på 50 år som håller på att renovera ett hus. Har varit med och renoverat hus förut men detta är första gången alldeles själv.... Jag har kollat lite forum om att sätta upp pärlspontade paneler 13,0 x 95,0 och har bestämt att jag ska spika upp dom, spackla o måla. Men.... jag hittar ingen info om hur tätt man spikar. jag förmodar att på var bräda spikar jag 2 spik lodrätt och sen 600 mm mellan eller man kan ta längre mellan?
Vänliga hälsningar marika o är mycket tacksam för svar

Vänliga hälsningar marika o är mycket tacksam för svar
Tack huggan. Tack för tipset om grundmålning innan uppsättning. Det blir tyvärr lite bökigt för jag har ingen stor plats att grundmåla så jag får chansa och fylla i sen isåfall. dom har legat inne i 2 månader nu i sin plastförpacking, så det ska nog gå bra.
Tack igen för tipset. vänliga hälsningar marika
Då sätter jag igång nu.
Tack igen för tipset. vänliga hälsningar marika
Då sätter jag igång nu.
Om man inte har plats att grundmåla innan kan man måla varje spont efterhand som man sätter upp dem. Så gör vi och det fungerar utmärkt. Alltså målar du på fjädern (den del som sticker ut och där nästa bräda sedan förs på). Först spikar du upp en bräda, sedan målar du fjädern, för på nästa bräda och så vidare. Blir samma resultat som om man grundmålat innan. Nu målar jag med linoljefärg och väldigt tunnt således men det borde inte spela någon roll om man använder modernare färg. Färgen behöver inte torka utan bara stryk och sen upp med nästa.
Sophie, Sophie...Sophie skrev:Om man inte har plats att grundmåla innan kan man måla varje spont efterhand som man sätter upp dem. Så gör vi och det fungerar utmärkt. Alltså målar du på fjädern (den del som sticker ut och där nästa bräda sedan förs på). Först spikar du upp en bräda, sedan målar du fjädern, för på nästa bräda och så vidare. Blir samma resultat som om man grundmålat innan. Nu målar jag med linoljefärg och väldigt tunnt således men det borde inte spela någon roll om man använder modernare färg. Färgen behöver inte torka utan bara stryk och sen upp med nästa.
Detta är tredje tipset jag fått av dig som jag kommer ha användning för. Tackar och bockar.
Nja... vi hyvlar ju våra egna lister efter gamla förlagor vi hittat i husen. Alltså har jag ingen koll på vilka andra som möjligen skulle kunna hjälpa till med detta.
Du kan alltid PM:a mig om du är intresserad av nåt särskilt så kan jag kolla om vi har nåt som duger... fast vi bor ju i södra Småland förstås!
Du kan alltid PM:a mig om du är intresserad av nåt särskilt så kan jag kolla om vi har nåt som duger... fast vi bor ju i södra Småland förstås!
Klicka här för att svara