Hej. Är en tjej på 50 år som håller på att renovera ett hus. Har varit med och renoverat hus förut men detta är första gången alldeles själv.... Jag har kollat lite forum om att sätta upp pärlspontade paneler 13,0 x 95,0 och har bestämt att jag ska spika upp dom, spackla o måla. Men.... jag hittar ingen info om hur tätt man spikar. jag förmodar att på var bräda spikar jag 2 spik lodrätt och sen 600 mm mellan eller man kan ta längre mellan?

Vänliga hälsningar marika o är mycket tacksam för svar
:)
 
600 blir lagom. Men grundmåla innan du spikar upp så att man inte ser trä när det flyttar på sig. Sen måste du ha det inne länge innan du sätter upp det så det hinner torka.
 
Tack huggan. Tack för tipset om grundmålning innan uppsättning. Det blir tyvärr lite bökigt för jag har ingen stor plats att grundmåla så jag får chansa och fylla i sen isåfall. dom har legat inne i 2 månader nu i sin plastförpacking, så det ska nog gå bra.

Tack igen för tipset. vänliga hälsningar marika

Då sätter jag igång nu.
 
S
tyvärr blir det fula skarv kanter om du ska fylla i sedan. ser snyggare ut å måla innan
 
Om du inte kan måla innan så vänta i stället med att måla ett bra tag efter att du satt upp dem så att de hinner torka ordentligt. Det blir verkligen fula glipor annars.

En som inte väntade...
 
Hej Alla

Vad tråkigt malin. Tack för svaret. Då väntar jag till våren, då har dom väl suttit uppe tillräckligt länge tro
 
Använd spikpistol och skjut snett i fjädern så syns inga fula spikskallar och märken efter hammare! Går både fort och lätt.
 
Om man inte har plats att grundmåla innan kan man måla varje spont efterhand som man sätter upp dem. Så gör vi och det fungerar utmärkt. Alltså målar du på fjädern (den del som sticker ut och där nästa bräda sedan förs på). Först spikar du upp en bräda, sedan målar du fjädern, för på nästa bräda och så vidare. Blir samma resultat som om man grundmålat innan. Nu målar jag med linoljefärg och väldigt tunnt således men det borde inte spela någon roll om man använder modernare färg. Färgen behöver inte torka utan bara stryk och sen upp med nästa.
 
Sophie skrev:
Om man inte har plats att grundmåla innan kan man måla varje spont efterhand som man sätter upp dem. Så gör vi och det fungerar utmärkt. Alltså målar du på fjädern (den del som sticker ut och där nästa bräda sedan förs på). Först spikar du upp en bräda, sedan målar du fjädern, för på nästa bräda och så vidare. Blir samma resultat som om man grundmålat innan. Nu målar jag med linoljefärg och väldigt tunnt således men det borde inte spela någon roll om man använder modernare färg. Färgen behöver inte torka utan bara stryk och sen upp med nästa.
Sophie, Sophie...

Detta är tredje tipset jag fått av dig som jag kommer ha användning för. Tackar och bockar. :D
 
Det var så lite så Sockeplast!! :)
 
Sophie skrev:
Det var så lite så Sockeplast!! :)
Har du förresten nåt tips på var man köper lister i sekelskifte eller tjugotalssnitt i småland? Vill helst inte köpa byggmax...
 
Nja... vi hyvlar ju våra egna lister efter gamla förlagor vi hittat i husen. Alltså har jag ingen koll på vilka andra som möjligen skulle kunna hjälpa till med detta.

Du kan alltid PM:a mig om du är intresserad av nåt särskilt så kan jag kolla om vi har nåt som duger... fast vi bor ju i södra Småland förstås! :-)
 
  • matsalslister.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.