2 403 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Pärlspont på bara en vägg - avslut hörn och hörn/tak?
Tänkte bygga på en existerande vägg med pärlspont i ett rum utan taklister (men pärlspontsvägg ska ha taklist). Tänkte mig sådana 600-skivor för att göra det lättare för mig (fästas på existerande betongvägg). Vad jag kan läsa mig till vill man ha släpp på ca 10-20mm i varje hörn. Tak- och golvlist förstår jag, men hur löser man anslutningen mot vägg på bästa sätt? tänker en flex hörnlist skulle kunna funka men undrar då hur man gör uppe om man inte har taklister på anslutande väggar? Kapar man då flexlisten i två nivåer så den går ända upp på anslutande vägg och bara till taklist på pärlspontsväggen?
Eller kan man ha taklisten på väggarna också och fått till takanslutningen bättre?
Eller finns det något annat sätt som jag helt missat? Går det att gå fullt ut mot väggarna eller är risken att det spricker när det rör sig? (En betongvägg mellan två andra väggar, 4m bred ca)
Ha en fortsatt fin kväll!
Eller kan man ha taklisten på väggarna också och fått till takanslutningen bättre?
Eller finns det något annat sätt som jag helt missat? Går det att gå fullt ut mot väggarna eller är risken att det spricker när det rör sig? (En betongvägg mellan två andra väggar, 4m bred ca)
Hej, hur löste du till slut ditt problem? Jag försöker komma på hur jag ska avsluta pärlsponten på ett ytterhörn. På andra sidan hörnet kommer det att finnas en tapet.S Sweetfancymoses skrev:Tänkte bygga på en existerande vägg med pärlspont i ett rum utan taklister (men pärlspontsvägg ska ha taklist). Tänkte mig sådana 600-skivor för att göra det lättare för mig (fästas på existerande betongvägg). Vad jag kan läsa mig till vill man ha släpp på ca 10-20mm i varje hörn. Tak- och golvlist förstår jag, men hur löser man anslutningen mot vägg på bästa sätt? tänker en flex hörnlist skulle kunna funka men undrar då hur man gör uppe om man inte har taklister på anslutande väggar? Kapar man då flexlisten i två nivåer så den går ända upp på anslutande vägg och bara till taklist på pärlspontsväggen?
Tack!
Hej Beeam,B Beaam skrev:
Det slutade med att vi också körde med tapet på den väggen. I vårt fall droppade vi det mest för att vi kände effekten blivit för liten då vi har en större dubbeldörr i väggen och att där också behövts foder osv. Nu är jag ingen expert, men hade för min del lutat åt att rama in det hela med list. Men hade varit intressant om någon med riktig erfarenhet av detta kunnat dela med sig😀
Tack så mycket för svaret! 😊S Sweetfancymoses skrev:Hej Beeam,
Det slutade med att vi också körde med tapet på den väggen. I vårt fall droppade vi det mest för att vi kände effekten blivit för liten då vi har en större dubbeldörr i väggen och att där också behövts foder osv. Nu är jag ingen expert, men hade för min del lutat åt att rama in det hela med list. Men hade varit intressant om någon med riktig erfarenhet av detta kunnat dela med sig😀
Klicka här för att svara