Robert63 skrev:
Tror att du når bättre framgång om du bröstar ned dig lite. Tills jag läste den här tråden hade jag ingen aning om hur illa det var med Parkslide, så att kalla de som inte råkar känna till fenomenet för idioter kommer nog inte att hjälpa dig.
Jo jag vet... Och självklart kommer jag be om ursäkt för de orden men jag tänker inte låta dem tro att jag inte vet vad det här innebär. För jag tänker inte låta dem förstöra för mig och min familj.

S
FruLeskinen skrev:
[bild]

Jag skickade ett mail i helgen till den person som jag haft kontakt med. Och jag kommer stå utanför kommunhuset imorgon vid öppning och söka svar från ansvarig.
Jag vet inte om de bara kapat eller grävt bort.
De har gjort ett skitjobb med tanke på vad jag hittade på framsidan av vårt hus. Så det är nog några som inte har högt IQ som utfört kommunens jobb.
jag pratade med vår kommuns trådgårsmästare och han hade inte en aning om vad parkslide är för något. Han är trots det förbannat duktig på sitt jobb och absolut ingen idiot med lågt IQ.
Jag skulle stå utanför kommunhuset på måndag morgon med en chokladask och en ordentligt förberedd ursäkt om jag var du.

SueCia skrev:
jag pratade med vår kommuns trådgårsmästare och han hade inte en aning om vad parkslide är för något. Han är trots det förbannat duktig på sitt jobb och absolut ingen idiot med lågt IQ.
Jag skulle stå utanför kommunhuset på måndag morgon med en chokladask och en ordentligt förberedd ursäkt om jag var du.
Nä men alltså... Hon som jag har haft kontakt med, kommunens biolog, vet absolut vad detta handlar om och är insatt, men jag är så grymt besviken på att hon inte kunnat fixa detta bättre. Hon Vet hur detta ska hanteras, hur det ska bekämpas och vilka erosionsskador vår tomt drabbats av pga bäcken, så hon VET att detta är allvarligt.

• Gilla
Anna.p
  • Laddar…
S
FruLeskinen skrev:
Nä men alltså... Hon som jag har haft kontakt med, kommunens biolog, vet absolut vad detta handlar om och är insatt, men jag är så grymt besviken på att hon inte kunnat fixa detta bättre. Hon Vet hur detta ska hanteras, hur det ska bekämpas och vilka erosionsskador vår tomt drabbats av pga bäcken, så hon VET att detta är allvarligt.
Må så vara, men du vet ingenting om hur mycket av informationen som HON har som gick fram till utförandepersonalen. De kanske bara åkte dit och behandlade det som en vanlig rensning i brist på annan information. Det är dessa personer som du kallat för idioter och personer med "låg IQ".

SueCia skrev:
Må så vara, men du vet ingenting om hur mycket av informationen som HON har som gick fram till utförandepersonalen. De kanske bara åkte dit och behandlade det som en vanlig rensning i brist på annan information. Det är dessa personer som du kallat för idioter och personer med "låg IQ".
Ja! Jag vet och jag skrev tidigare här i tråden att jag självklart kommer be om ursäkt för mina hårda ord. Så det är inget som jag bara struntar i.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
Är detta den beryktade Parksliden? Har den på tomten i mitt nyköpta fritidshus och är lite nojig efter att ha sett denna tråd. Har googlat bilder men blir inte klok på om det är en sådan eller inte.

Växt med karakteristiska gröna blad och vita blommor, eventuellt Parkslide, i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med gröna växter, buskar, berg och en del av ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sorry. Men det är slide. Ingen tvekan om detta.

Fan. Ja, då är det väl bara att bita i det sura och påbörja bekämpningen. :(

Jepp, sorry
Välkommen i klubben :confused:

Det finns ett fritidshus längs med vägen i trånghalla, strax norr om Jönköping där det växer ett bestånd av parkslide som får hållas helt ostört. Någon gång om året brukar någon köra av stammarna med slyklinga, då växten nu för tiden har spridit sig så pass illa att den hänger ut över vägen. Jag har bott här sedan 2010 och har sett hur beståndet har ökat sitt territorie någon meter varje år. Det är både fascinerande och skrämmande.

Tänker alltid på den här tråden när jag åker till jobbet nu. Frågan är vad som händer om tomtägaren skulle anmäla det här beståndet till de som har skötseln på marken utanför hans tomt; i Jönköping är i princip allt utom stadskärnorna utlagt på entreprenad. Med tanke på hur lekplatser och övriga grönytor sköts av entreprenadföretagen så betvivlar jag ju att dom skulle ta det så seriöst..

davkar skrev:
Är detta den beryktade Parksliden? Har den på tomten i mitt nyköpta fritidshus och är lite nojig efter att ha sett denna tråd. Har googlat bilder men blir inte klok på om det är en sådan eller inte.
Ja, men av bilderna att döma verkar du ha mycket klippor runt, så om du har tur är detta något så ovanligt som lättutrotad parkslide.

Anna_H skrev:
Ja, men av bilderna att döma verkar du ha mycket klippor runt, så om du har tur är detta något så ovanligt som lättutrotad parkslide.
Japp, är berg bakom, men framåt är det gräsmatta. Dessvärre hittade min sambo en liten koloni ute bland våra hallonbuskar en bit bort..

Anna_H skrev:
Ja det var min tanke också, att den där såg ut som att den kan vara lätt att bekämpa (om nu inte beståndet är betydligt mer utbrett än vad man ser på bilden). Det ser ut som att den fokuserat på att dra upp på höjden.

edit: pucktvåa, såg nu att det fanns mer bestånd än vad som framkom.

En stilla tanke i all välmening, men låt inte Parksliden bli orsaken för en hjärnblödning eller en infarkt.
Med det syftar jag till en del reaktioner som jag tycker mig se och läsa lite här och var och som inte står riktigt i proportion till eventuella bekymmer med Parkslide.

Om man nu upptäcker Parkslide på sina ägor eller i området, så är det enligt mig helt klart fog för att reagera, men man ror bäst en eka om man behåller fokus och sitter ner i båten.

För det första så är ett Parkslidebestånd inte en garanti för att det ska bli något bekymmer. Alls. Den håller sig i vissa områden lugn och fin och växer i sitt lilla hörn utan någon synlig spridning. Bara för att det växer en Parkslide på ens tomt så behöver det inte innebära att gräsmattan förstörs, att den sprids och förökar sig hejvilt eller att den spränger sönder husgrunder.

Det finns en helt klart en risk att ha Parkslide på sin tomt, men hejda paniken och arbeta istället metodiskt med att utrota den. I den metodiken ingår det att informera och tipsa, på ett sakligt sätt om växten. Jag ställer mig bakom åsikten att man ska inte skälla ut en trädgårdsmästare om denne förvaltar en Parkslide, däremot sakligt informera om den.

Informerar man sakligt och vänligt grannar, kommuner, trädgårdsmästare, trädgårdsbutiker, så kanske det blir någon planterad slide mindre på sikt.

På samma sätt så om man nu har Parkslide själv på sin tomt, så låt motangrepp och utrotningsmedel stå i proportion till vad det faktiskt är - en invasiv och svårdödlig växt.

• Gilla
viktore2 och 8 till
  • Laddar…
Jag funderar på om man plötsligt börjar attackera en parkslidesbuske som skött sig i årtal (kanske trivs på sin plats), så kan det kanske få motsatt effekt - den börjar paniskt sprida sig då?

Sedan funderade jag på om man har parkslide nära tomgränsen och bakom det är skog eller liknande kan man kanske locka ut den det hållet? Genom att gödsla och ha sig åt det hållet och hålla rent på sitt håll. Fast inte många har den möjligheten dock

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.