ichigo skrev:
Jag funderar på om man plötsligt börjar attackera en parkslidesbuske som skött sig i årtal (kanske trivs på sin plats), så kan det kanske få motsatt effekt - den börjar paniskt sprida sig då?

Sedan funderade jag på om man har parkslide nära tomgränsen och bakom det är skog eller liknande kan man kanske locka ut den det hållet? Genom att gödsla och ha sig åt det hållet och hålla rent på sitt håll. Fast inte många har den möjligheten dock
Ja, det finns väl en möjlighet att växten är så pass överlevnadsvillig att den börjar sprida sig, men samtidigt tar det ett tag för den att markvandra och det kostar även energi. Jag har inte sett att min har börjat sprida sig mer i varje fall, däremot fattar jag inte hur den år efter år orkar dundra på med nya skott utan energiretention.

Jag har en skog precis intill min parkslide och förvisso med en bäck intill, men den drar sig inte ner mot bäcken utan den verkar trivas bäst ut mot lättare mark där den kan markvandra obehindrat. De flesta "vilda" parkslider ser man i vägkanter, slänter osv där det oftast är ren jord och gott om ljus. Jag skulle mer tänka mig att börjar man försöka gödsla den åt något håll, så lyfter den bara på hatten och tackar för maten - och fortsätter vandra in på gräsmattan.

Det som är unikt för min slide i år är att den har skjutit nya skott i regioner där den varit död i två års tid. Alltså jag har fått död på den där tidigare och där det förra året var soprent från skott. Nu på sensommaren i år, så nog farao har den sprängt upp skott där igen. Det är i ytterkanterna och på väg in mot mina grannar (igen). Jag har redan varit inne på grannarnas tomter och fått död på den där och tryckt tillbaka sliden in till min egen tomt.

Antingen har det legat kvar "sovande" rotbitar i jorden som sonika hoppade över sådär två år i sin växtcykel, eller så är det nya rötter från kärnverksamheten som har letat sig ut i periferin igen och provar om de kan gå upp med sina antenner där utan att jag märker det. Det är bra sätt att utveckla Anger Management på iaf när man ser nya illröda battingar sticka upp på andra sidan tomtgränsen...

Ah ok. Det var mest det första jag sa (dvs att plötsligt börja attackera en skötsam parkslide) som var seriöst. Det andra, om att locka till viss riktning, var nog lite mindre seriös, inser nu att trädgårdsmark är mer attraktivt ändå.

Tror dock fortfarande på att om man har parkslidebuske som skött sig i flera år, dvs befinner sig på samma plats, ska man nog inte attackera den. Den panikväxer då. bättre avvakta och se hur den sköter sig i fortsättningen.

Sympatiserar med er som kämpar med eländet. Jäkla mutantväxt.

ichigo skrev:
Ah ok. Det var mest det första jag sa (dvs att plötsligt börja attackera en skötsam parkslide) som var seriöst. Det andra, om att locka till viss riktning, var nog lite mindre seriös, inser nu att trädgårdsmark är mer attraktivt ändå.

Tror dock fortfarande på att om man har parkslidebuske som skött sig i flera år, dvs befinner sig på samma plats, ska man nog inte attackera den. Den panikväxer då. bättre avvakta och se hur den sköter sig i fortsättningen.

Sympatiserar med er som kämpar med eländet. Jäkla mutantväxt.
Kruxet är mest att man vet inte om den markvandrar. Den kan stå på samma ställe i flera år, men vad du inte ser är att markrötterna plockar meter för meter tills det en dag kommer upp något nytt skott någonstans. En del ser inte att Parksliden söker sig in på tomten t.ex. eftersom gräsklipparen toppar av den, men i gräsmattan så kan det fortfarande gömma sig skott med hjärtblad som ligger under gräsklipparens klipphöjd. Lite kamouflerat med gröna blad så får den tillräckligt med ljus för att hjälpa rotvandringen vidare. Vips så spränger den upp skott någon helt annanstans. Då blir den inte lika rolig att sanera eftersom den då har rotsystem förbundet mellan de olika ansamlingarna.

Finns som sagt bilder och utlåtande på parkslide där den markvandrat under vägar och börjat på ena sidan om en asfalterad väg och sedan flera år senare ploppat upp på andra sidan vägen.

Sedan har du också risken med att det räcker med en liten röd bit av den som fastnar under en sko eller att något löv blåser iväg med vinden, så är risken att du påbörjar en parkslideodling på ett annat ställe ändå - även om du lät den vara ifred. Man ska också ha klart för sig att när den vissnar ner på hösten så blir det en rejäl hög av bråte av bambuliknande rör. Först styva och fuktiga, sedan i takt med att de torkar så kexar de till sig. Ser sällan snyggt ut och många som har parkslide, krattar/samlar ihop det och tar med det till sin komposthög. Återigen risk för att man tar med beståndsdelar som fortfarande förmår att skjuta nytt skott.

Så nog finns det risker med att behålla en parkslide och bara låta den vara ifred också. Det är upp till var och en hur man värderar riskerna :). För min del blev beslutet relativt lätt när den gav sig på mitt växthus :P

Johan Gunverth skrev:
Diskussionen om salt har varit uppe tidigare, men det är klart intressant. Jonvandring med salt och/eller electricitet kanske är en lösning ("lösning"...ehehe!)
Ja det borde vara något att testa på ett ordnat vettigt sätt. Har man sett hur fint el utan salt funkar på tex Asp som gärna skjuter skott i alla riktningar borde kombon vara perfekt här. Men tråden skulle kanske tappa sin kraft lite också samtidigt. :)

Från http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biolog-varnar-for-frammande-arter:

Parkslide växer i 35 kommuner i Västra Götaland och på enstaka platser, till exempel längs Viskan, har den rapporterats ta över och dominerar totalt längs stränderna.
Finns det bestånd av parkslide i Stockholmstrakten som är större än en villatomt? Jag tänker att klimatet kanske inte är lika gynnsamt häromkring. Å andra sidan lade jag upp en bild i den här tråden tidigare i somras på en tomt i Kungsängen som var helt täckt med jätteslide. Om det kan täcka en hel tomt så kan den nog sprida sig ännu längre.

Det lilla beståndet av parkslide på min egna tomt tog definitivt stryk av glyfosatinjiceringen för ett år sedan. Alla skott var lägre än 50cm i år. Jag utgick från att det inte skulle gå att injicera i dom tunna stammarna i år men när jag hade dragit upp alla skott så märkte jag att stammarna var ihåliga. Får injicera glyfosat igen nästa höst.

Angående diskussionen om el:
Någon person med lämpliga kunskaper (elektriker, elektronikkonstruktör eller liknande) skulle kunna testa att gräva upp en rot och koppla 230V över den, lämpligtvis med någon form av strömbegränsning. Om inte det räcker så har jag några 4kV 25/50mA neonskyltstransformatorer som jag kan skänka till en lämplig person som vill testa. Eller om jag hinner testa själv nästa år.
Jag skulle skippa salt i detta sammanhang innan någon konstaterar att parkslide leder ström alldeles för dåligt. Jag tror att jag postade en länk i tråden tidigare till en artikel om traktor med riktigt stor högspänningstrafo för att ta död på tistlar på åkrar. Så det är absolut möjligt att det funkar med parkslide. Men det vore trist om det behövs en 100kg högspänningstrafo för att det ska hända något.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är väl inte direkt så att om du gräver/rycker upp huvudplantan att rötterna drar iväg flera meter åt alla håll och skjuter upp nya skott. Jag gissar på att den sprider sina rötter lite hela tiden under tillväxtsperioden. Sen när huvudplantan försvinner så skjuter den upp nya skott via dom rötterna som redan finns. Så det är inte som så att den sprider sig mer för att den man hugger ner eller rycker upp skott utan det är snarare som så att man då får reda på hur långt den redan har spridit sig.

Ja det är väl sant, att en till synes skötsam buske kan ha flera meter bred rotsystem men väljer att inte satsa på att få skott i utanterna eftersom den "trivs" där den redan är.. hmm. Så det kan ligga i det.

Jag ska nog inte lägga mig i mer, mer än att det här verkar vara hemsk växt. Parkslide och kackerlackor överlever nog kärnvapenapokalyps...

ichigo skrev:
Parkslide och kackerlackor överlever nog kärnvapenapokalyps...
Väldigt OT, men... det ligger faktiskt något tröstande i det...

Nu blir jag ju lite fundersam. Grannens fina växt som hänger över planket....

Närbild på gröna blad och små vita blommor på en växt som hänger över ett staket på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett blad:

Närbild av ett enskilt grönt blad med skaft mot en ljus bakgrund.
Skapa konto

Detta växer några meter in på min tomt

Närbild av grönt blad med gula fläckar på gräs i skymningen.
Skapa konto

Växten bor alltså mestadels hos min granne, jag kan inte direkt se några skott på min sida staketet. Deras tomt är mestadels stenlagd, ingen gräsmatta eller så. På min sida har jag grävt ur tomten med 20-30 centimeter längs en smal rabatt som är mot planket. Detta gjorde jag för snart 2 år sedan, och jag ser fortfarande ingen skott varken där jag grävde ut eller där jorden nu ligger.

Sorry för lite dåliga bilder, tagna nu på kvällen...

Svårt att bedöma på dessa bilder tyvärr. Men lövet på andra bilden kan mycket möjligt vara parkslide men kan inte svära på det. Sista bilden ser inte alls ut som parkslide i allafall.

quick skrev:
Svårt att bedöma på dessa bilder tyvärr. Men lövet på andra bilden kan mycket möjligt vara parkslide men kan inte svära på det. Sista bilden ser inte alls ut som parkslide i allafall.
Ska ta bättre bilder när det är ljust (och mindre blåsigt). Tredje bilden är nog något helt annat - vilket är bra eftersom den växer flera meter in på min tomt.

Planen för trädgården åt det hållet är att gräva ur och anlägga en uteplats. Vad tror ni om att bygga en barriär in mot grannen? Hur djupt behöver man i så fall bygga den? 1 meter? Ännu djupare?

Det ser misstänkt ut :confused:
Kolla stjälkarna för dom har ett speciellt utseende och är fotade här i tråden.
Jag hittar inte sidan med den bilden nu men den bilden fanns på google.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=142449&d=1432986270&thumb=1

Har du funderingar på barriär så får den nog vara ca 5 meter djup.
Parksliderötter är kända för att kunna ligga djupt i många år i vila för att sen sticka upp sitt fula tryne :mad:

Redigerat:
Det där ser ju ut som en klängväxt. Ser inte ur som slide.

yonna skrev:
Det där ser ju ut som en klängväxt. Ser inte ur som slide.
Den växer stående bredvid planket och hänger delvis över på min sida. Men blommorna känns oroväckande mycket ut som Parkslide. Ska ta bättre bilder i dagsljus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.