Hej!
Jo... Jag har kontaktat dem tidigare i somras och de är medvetna om det men... Jag är så galet förbannad på dem nu för de har denna vecka gått in på tomten denna vecka och har tydligen gjort ett halvdant skitjobb. Vet inte ens vad det är för muppar som utfört jobbet.
Jag hittade detta idag, liggande en bit in på tomten så paniken är total. De har dessutom lämnat löv, delar av monstret och rötter.
Jag är så glad, för deras skull, att det är lördag idag för annars hade jag fått ett psykbryt inne på kommunhuset.
Hade nog blivit både hot och våld mot tjänsteman.

Växtrester och rötter på en plastduk, dåligt utfört trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FruLeskinen skrev:
Hej!
Jo... Jag har kontaktat dem tidigare i somras och de är medvetna om det men... Jag är så galet förbannad på dem nu för de har denna vecka gått in på tomten denna vecka och har tydligen gjort ett halvdant skitjobb. Vet inte ens vad det är för muppar som utfört jobbet.
Jag hittade detta idag, liggande en bit in på tomten så paniken är total. De har dessutom lämnat löv, delar av monstret och rötter.
Jag är så glad, för deras skull, att det är lördag idag för annars hade jag fått ett psykbryt inne på kommunhuset.
Hade nog blivit både hot och våld mot tjänsteman.

[media]
Jag kontaktade Eskilstuna kommun i somras, 5 juli, om att jag upptäckt parkslide. inlägg #658
Det innebär att dom borde reagera då det kommer in flera rapporter om förekomst.
Tur för min del är att sliden fanns i ett skogsområde, Kronskogen, och inte direkt anslutning till min tomt.

BerraBo skrev:
Jag kontaktade Eskilstuna kommun i somras, 5 juli, om att jag upptäckt parkslide. inlägg #658
Det innebär att dom borde reagera då det kommer in flera rapporter om förekomst.
Tur för min del är att sliden fanns i ett skogsområde, Kronskogen, och inte direkt anslutning till min tomt.
Jag bor i Kungsör... Men det blev "här i Eskilstuna" utav bara farten eftersom det är därifrån vi flyttade nu i maj.
Vad fick du för respons?

Man bör nog inte ha för stora förhoppningar om att någon i kommunen skall ha någon som helst kunskap om vad parkslide är, än mindre att det leder till åtgärder. Vi står bara i början av de bekymmer som importerade trädgårdsväxter kommer att förorsaka vår natur. Jättebjörnlokan känner de flesta till och den bekämpas väl lite här och där därför att de ger brännskador men annars är kunskapen bristfällig. En potentiell problemväxt tar lång tid på sig innan den blir ett problem, man får nog räkna med 60 - 80 år från introduktion till etablerat problem. Attityden "den är ju så fin" är verkligen ett hinder när man försöker beskriva växter som inte bör vare sig planteras eller spridas vidare.

Handen på hjärtat, hur många har planterat in kanadensiskt gullris i trädgården eller för den delen jättebalsaminen?
Sjögull som invaderar Mälaren säljs fortfarande på nätet som dammväxt.

Kommunen måste sköta sin mark och ringer man och klagar över oönskad växtlighet så kommer ett arbetslag och röjer. Parkslide hanteras som vilket annat snår som helst eftersom ingen har en aning om vilken växt man har att göra med.

• Gilla
Anna.p
  • Laddar…
Kostnad för bekämpning av sjögull i Mälaren innevarande år är 54 miljoner kr, ett projekt som är delfinansierat av EU och drabbade kommuner.

I våras hittade jag ett företag som saluför växten, jag skrev dit och bad dem att ta bort sjögull ur sortimentet på grund av att den så snabbt invaderar sjöar och vattendrag och förstör känsliga ekosystem. Jag fick svar att de känner till problemet och att växten troligen kommer att försvinna ur sortimentet. Mitt svar - om ni är medvetna om problemet bör ni ta bort den omgående. Inget svar...

Den säljs som dammväxt men invaderar snabbt en lite trädgårdsdamm och det är på den vägen den har spridit sig ut i naturen. Folk rensar dammen och tycker det kunde vara snyggt med denna tjusiga växt runt bryggan också..

Kollade nu och växten finns fortfarande till försäljning hos http://www.dammcenter.se/dammprodukter/växter-19829342

• Ledsen
Anna.p
  • Laddar…
Abies koreana skrev:
...
Kollade nu och växten finns fortfarande till försäljning hos [länk]
De säljer också pestskråp. Även den en invasiv växt.

FruLeskinen skrev:
Jag bor i Kungsör... Men det blev "här i Eskilstuna" utav bara farten eftersom det är därifrån vi flyttade nu i maj.
Vad fick du för respons?
Jag skickade ett mejl till Avdelningschefen för Park och Natur eftersom det ligger i ett populärt strövområde. Bifogade länk, till den här tråden och några ytterligare, där man beskrev problemet. Cc till koloniområde som finns i närheten.
Hade inte fått någon återkoppling så kontaktade chefen ,Mathias Thuen, igen för någon vecka sedan. Svaret var att han lämnat över detta till en verksamhetschef, Jonas Grek, som hade semester då men som han skulle be att höra av sig. Inte hört något efter detta.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Jag blir sjukt förbannad och gråtfärdig bara jag tänker på vilka jävla inkompetenta idioter som gjort detta.
De tror visst att det är ett väl utfört arbete!

Slarvigt utfört markarbete med dåligt utlagd markduk och stenar.
Skapa konto

BerraBo skrev:
Jag skickade ett mejl till Avdelningschefen för Park och Natur eftersom det ligger i ett populärt strövområde. Bifogade länk, till den här tråden och några ytterligare, där man beskrev problemet. Cc till koloniområde som finns i närheten.
Hade inte fått någon återkoppling så kontaktade chefen ,Mathias Thuen, igen för någon vecka sedan. Svaret var att han lämnat över detta till en verksamhetschef, Jonas Grek, som hade semester då men som han skulle be att höra av sig. Inte hört något efter detta.
OK... Ja då ska det bli spännande och se svar från dem. Kronskogen är otroligt härlig och koloniområdet är väl ganska gammalt med tanke på hur fint uppvuxna alla lotter är.

BerraBo skrev:
Bra att du står på dig, hör av dig igen om ingen tar kontakt.

Jag anar att uppkomsten till parkslidet i naturen kan ha sitt ursprung på kolonilotten - avfall som slängts i naturen. En promenad på kolonilotten skulle kanske avslöja den skyldige. Kommunen bör i så fall informera om hur avfall från parkslide bör hanteras för att inte orsaka ytterligare spridning.

FruLeskinen skrev:
Jag blir sjukt förbannad och gråtfärdig bara jag tänker på vilka jävla inkompetenta idioter som gjort detta.
De tror visst att det är ett väl utfört arbete!

[bild]
Vad är det dom har gjort? Har parksliden klippts ner och sedan fått någon kvm markduk på sig? Du bör nog ta kontakt med de ansvariga och be dem förklara sig. Området är känsligt då jag ser en bäck som rinner intill, kemikalier kan inte användas men risken för spridning av parkslide är stor eftersom minsta rotbit som följer med vattnet kan generera ny växlighet.

Abies koreana skrev:
Vad är det dom har gjort? Har parksliden klippts ner och sedan fått någon kvm markduk på sig? Du bör nog ta kontakt med de ansvariga och be dem förklara sig. Området är känsligt då jag ser en bäck som rinner intill, kemikalier kan inte användas men risken för spridning av parkslide är stor eftersom minsta rotbit som följer med vattnet kan generera ny växlighet.

Skärmdump av en emailkonversation med en uppenbart skadad växt på framsidan av ett hus.
Skapa konto

Jag skickade ett mail i helgen till den person som jag haft kontakt med. Och jag kommer stå utanför kommunhuset imorgon vid öppning och söka svar från ansvarig.
Jag vet inte om de bara kapat eller grävt bort.
De har gjort ett skitjobb med tanke på vad jag hittade på framsidan av vårt hus. Så det är nog några som inte har högt IQ som utfört kommunens jobb.

• Ledsen
Anna.p
  • Laddar…
FruLeskinen skrev:
[bild]

Jag skickade ett mail i helgen till den person som jag haft kontakt med. Och jag kommer stå utanför kommunhuset imorgon vid öppning och söka svar från ansvarig.
Jag vet inte om de bara kapat eller grävt bort.
De har gjort ett skitjobb med tanke på vad jag hittade på framsidan av vårt hus. Så det är nog några som inte har högt IQ som utfört kommunens jobb.
Tror att du når bättre framgång om du bröstar ned dig lite. Tills jag läste den här tråden hade jag ingen aning om hur illa det var med Parkslide, så att kalla de som inte råkar känna till fenomenet för idioter kommer nog inte att hjälpa dig.

Robert63 skrev:
Tror att du når bättre framgång om du bröstar ned dig lite. Tills jag läste den här tråden hade jag ingen aning om hur illa det var med Parkslide, så att kalla de som inte råkar känna till fenomenet för idioter kommer nog inte att hjälpa dig.
Jo jag vet... Och självklart kommer jag be om ursäkt för de orden men jag tänker inte låta dem tro att jag inte vet vad det här innebär. För jag tänker inte låta dem förstöra för mig och min familj.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.