Broken arrow skrev:
Vad jag fått veta så blommar denna växt med, så kan ju vara ett frö som börjat gro.
I och med att alla parkslide utanför Japan är från en också samma honplanta (detta går att läsa sig till) är fröna obefruktade och gror inte.

Räcker med en bit av det röda på parksliden för att den ska kunna producera ett nytt skott om jag förstått det hela rätt.

Jag gjorde nog ett misstag deluxe som försökte dräpa min med MCPA i år. Den har typ omvandlat MCPA till ren och skär växtenergi. Vanligt ogräs växer ju så att det dödar sig själv av tillväxt, men parksliden ignorerade tydligen den sista delen. Min fullkomligt spränger nya skott nu. Finns det en liten, liten rotbit kvar i marken så nog tusan ska den upp och veva ovan jord.

Jag har mer skott nu i år och ett totalt bakslag i kriget mot parksliden mot för fg år. Vad den inte vet den fege fan är att jag har laddat med geotextil. Nu ska den kapslas in.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Det skottet som jag laddade upp bild på har säkert suttit ihop med någon av dom grövre rötterna som jag drog upp tidigare i somras. Så den har legat i jorden ett par månader och sätt fart. Så man behöver inte missa mycket för att det ska komma igång igen. Däremot verkar det som att skottens storlek är ganska jämställd med grovleken på roten den kommer ifrån. Nu är det mest små skott som kommit upp men det kom upp ett pekfingergrovt skott på ett ställe och när jag började gräva mig ner ut med skottet så hittade jag en grövre lång rot bit som man missat. Rötterna är ju för övrigt ganska lätta att känna igen på sitt röd orangea inre.

Mikael_L
shadowfire skrev:
Räcker med en bit av det röda på parksliden för att den ska kunna producera ett nytt skott om jag förstått det hela rätt.

Jag gjorde nog ett misstag deluxe som försökte dräpa min med MCPA i år. Den har typ omvandlat MCPA till ren och skär växtenergi. Vanligt ogräs växer ju så att det dödar sig själv av tillväxt, men parksliden ignorerade tydligen den sista delen. Min fullkomligt spränger nya skott nu. Finns det en liten, liten rotbit kvar i marken så nog tusan ska den upp och veva ovan jord.

Jag har mer skott nu i år och ett totalt bakslag i kriget mot parksliden mot för fg år. Vad den inte vet den fege fan är att jag har laddat med geotextil. Nu ska den kapslas in.
Vågar man hoppas på att djävulsväxten tömde sitt sista energiförråd i denna tillväxt-attack då? :|

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
I och med att alla parkslide utanför Japan är från en också samma honplanta (detta går att läsa sig till) är fröna obefruktade och gror inte.
Häftigt, kanske orsaken varför den växer så mycket :rolleyes: (alltså för det är en honplanta).

Det är ju bra att den inte kan föröka sig den vägen i alla fall, om den inte slagit sig ihop med kirskål ;)

I dag får min Parkslide smaka Glyfosat här, (en ganska stark drink :D ).

Jag har sprayat bladen underifrån och ovanifrån så gott jag kommit åt och ska spraya ytterligare en omgång i eftermiddag och sen får det vara bra för i år.
Försöket med marinadsprutan gick så där, stammarna är stenhårda så det behövs en rejälare spruta för det i så fall.

Är det fortfarande ett stort problem så är nog injicera i stammen och därefter spraya som ger bäst resultat, enligt den studien i tidigare länk. Får väl beställa en spruta från ebay i så fall.

Jag försöker inte gräva bort den alls, för jag tror att ända sättet att stoppa den är o få ner glyfosatet till rötterna och få död på den under jord.
Så 3 alternativ som jag ser det: Spraya, injicera med spruta eller kapa stammar o "spruta ner i stammen".

Lite bilder, 1'a ser man den längs med kanten av gräsmattan
Trädgård med Parkslide längs kanten av gräsmattan, växthus och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2'a bilden här, två mindre områden hitom växthuset med, där klippte jag ner den i våras (innan jag visste vad det var).
Trädgård med växthus och områden där Parkslide behandlats med Glyfosat, sedd från en veranda.
Skapa konto

3'e bilden här, när man står vid sidan om slänten o ser det större området med den.
Lummig trädgård med Parkslide längs gräsmattanskant, stenar i förgrunden och ett växthus i bakgrunden.
Skapa konto

tomson skrev:
I dag får min Parkslide smaka Glyfosat här, (en ganska stark drink :D ).
Skål och botten upp till sliden så säg!
Uppdatera gärna om hur effekten blir till nästa år. Ytlig roundup gjorde susen på de yttre regionerna på min slide, men inte speciellt mycket åt kärnverksamheten. Dock är varje del av kontaminerat område som minskar, en seger i sig.

Borra ett hål först då, är stammen hård så är det kanske ingen spruta som funkar

shadowfire skrev:
Skål och botten upp till sliden så säg!
Uppdatera gärna om hur effekten blir till nästa år. Ytlig roundup gjorde susen på de yttre regionerna på min slide, men inte speciellt mycket åt kärnverksamheten. Dock är varje del av kontaminerat område som minskar, en seger i sig.
Jo, jag hoppas det ska minska en del i omfång, nu körde jag med glyfosat 360 som jag spädde ca 80 ml per liter.
Å jag hoppas jag kommer i håg o uppdatera nästa år om resultatet, om det blir något resultat :(

nino skrev:
Borra ett hål först då, är stammen hård så är det kanske ingen spruta som funkar
Ja det är ju ett alternativ det med, absolut, men det var så himla många stammar, och dessutom så många som jag inte kommer åt utan att bryta av dom yttre på vägen in liksom.
Men förhoppningsvis är det ett lite mindre område nästa år och då får det nog bli o ge sig på stammarna ändå.

Redigerat:
Varför använder ni inte det enkla sättet med salt som nämndes en gång långt tillbaka i tråden? Kombinerat med el skulle det inte vara något problem att fixa växten bara man inte hackar sönder allt utan angriper de rejäla stammarna.

Pga tråden har jag sett den på lite olika ställen nu och på många är den beskedlig och passar fint in där den står. Och på de flesta platserna är det ganska samlat med rejäla grupper och grova stammar bland dem, där ser jag inget problem att man skulle kunna lägga ett angrepp med lite ström och lyt.

Mikael_L
Hehe, avrätta med elektriska stolen, den idén har jag inte sett förut, eller tänkt på. ;)

Jonvandring, helt enkelt! :thumbup:

harry73
Användningsområde för Arid?
:rolleyes:

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej hallå!
Jag har följt denna tråd sedan i våras och har läst igenom allt.
Jag måste erkänna att jag FULGRINA när jag upptäckte detta monster vid vår tomtgräns. Det vidrigaste av allt är att på andra sidan gränsen är det kommunens mark och dessutom strandskydd pga en sketen jävla bäck.
Jag har för mig att det finns en kämpe här ifrån Eskilstuna och jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med honom. Behöver lite tips och råd.
Mvh Heidi

FruLeskinen skrev:
Hej hallå!
Jag har följt denna tråd sedan i våras och har läst igenom allt.
Jag måste erkänna att jag FULGRINA när jag upptäckte detta monster vid vår tomtgräns. Det vidrigaste av allt är att på andra sidan gränsen är det kommunens mark och dessutom strandskydd pga en sketen jävla bäck.
Jag har för mig att det finns en kämpe här ifrån Eskilstuna och jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med honom. Behöver lite tips och råd.
Mvh Heidi
Kan du inte ta hjälp av kommunen i stället? Beväpna dig med alla utdrag från olika kommuners åsikter och Västra Götalands bekämpningstankar, totalförbud i Storbritannien, etc och be att de snarast tar itu med eländet vid bäcken och kommunens mark. Det borde ligga i deras intresse också att bli av med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.