1 743 424 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Synnerligen intressant! Jag gör samma tolkning att injicering + besprutning är effektivare än endast injicering.tomson skrev:Ja man kan ju googla o läsa, o googla o läsa i det oändliga om detta, men här är en test som stödjer denna ide'n om att injicera och sedan spraya.
Denna metoden skulle reducera antalet stammar med 99% efterföljande år (om jag tolkar det rätt, lite snabbläst här kanske).
Mitten på sidan 59 - 60 i detta dokumentet:
[länk]
Effect of application method:
Two years after treatment, stem injection with glyphosate effectively reduced stem number in all treatment groups (ANOVA, P<0.0001). Treatment group mean stem reductions ranged between 88.6% (± 28.2%) in the 5 ml group and 99.0% (± 1.6%) in the 5 ml + foliar spray group. Although the 5 ml + foliar spray had the highest mean reduction in stem number in both years, the four treatment groups were not significantly different from each other.
In addition, new stems growing from treated patches were greatly reduced in diameter and height compared to control patches. Dose per stem had no clear effect on the height or diameter of the next summers stems. However, stems in the 5 ml + foliar spray treatment were the most consistently small, with no stems greater than 0.5 m in height or 5mm in diameter.
Ja, det lutar åt denna metoden mer o mer nu tycker jag.
Var ut o testade min marinadspruta igen (testar med vatten).
Vid förra försöket för nån vecka sedan så tyckte jag det rann ur stammen, det gör det visserligen nu med, men först efter jag ändå fått in lite drygt 10 ml eller så. Här har dom använt 5 ml bara så då kan jag nog fortsätta med den ändå och hålla mig till ca 5 ml.
Så, injicera 5 ml i varje stam.
Spraya samma dag, med "lite" starkare än normal blandning.
Blir ju färre stammar o hålla reda på med, då dom kan stå kvar o torka/dö ut, så får jag lägga dom i tunnan o elda dom sen.
Sen är det bara o vänta på våren å se hur det ser ut :|
Var ut o testade min marinadspruta igen (testar med vatten).
Vid förra försöket för nån vecka sedan så tyckte jag det rann ur stammen, det gör det visserligen nu med, men först efter jag ändå fått in lite drygt 10 ml eller så. Här har dom använt 5 ml bara så då kan jag nog fortsätta med den ändå och hålla mig till ca 5 ml.
Så, injicera 5 ml i varje stam.
Spraya samma dag, med "lite" starkare än normal blandning.
Blir ju färre stammar o hålla reda på med, då dom kan stå kvar o torka/dö ut, så får jag lägga dom i tunnan o elda dom sen.
Sen är det bara o vänta på våren å se hur det ser ut :|
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Årets parkslidebekämpning har varit mindre lyckad. Den kom igång sent och medan de orörda slidarna vajjade ståtligt i vinden så hade min knappt börjat producera skott. Men oj så den producerade sedan...
I år fick den rejält med kem på sig, ytligt. Tänkte att det borde slå ut det sista av den då jag redan grävt upp och fått bort de stora rotsystemen och tagit bort pulsådern på den. De små skotten som inte har stora rotsystem under sig, borde dö helt och hållet av vanlig glyfosatattack. Istället blev parksliden skogstokig. Det kan ha varit MCPA't som blev en tokig kombo med den, så jag borde kanske ha nöjt mig med glyfosatet. Den har i varje fall sprängt upp hur mycket skott som helst och fortsätter uppenbarligen nu.
Jag kan inte köra gräsklipparroboten på baksidan av tomten förrän jag är färdig med detta område och lägger ny slinga här, så jag får klippa manuellt idag. Döm min förvåning när Parksliden har gömt sig i gräset en bit in på gräsmattan och oj vilken kaskad med blad. Den såg jag inte häromdagen (den hade antagligen inte utvecklat bladen då, utan sköt bara upp stänglarna dolt i gräset).
I år mörklade jag inte området inte som jag brukar göra och jag tror faktiskt att det gjorde sitt till också. Den fick lite för mycket ljus med just den här typen av skott. Sedan vet jag inte hur mycket den verkar med fotosyntesen av bara någon dag med sol, men eftersom den kan växa med 1 dm / dygn när den är som mest växtkraftig, så inbillar jag mig att den har en bra förmåga att nyttja solljuset på ett dygn också.
Intressant växt. Överväger att ta ett par sticklingar och göra en experimentzon i växthuset, där den ska få olika behandlingar i olika hinkar. Mäta och kolla rotsystem osv. Någon måste ju få nobelpriset för parkslideutrotning. Ska bara knäcka dess DNA-koder och hitta rätta enzymen att slå ut....
I år fick den rejält med kem på sig, ytligt. Tänkte att det borde slå ut det sista av den då jag redan grävt upp och fått bort de stora rotsystemen och tagit bort pulsådern på den. De små skotten som inte har stora rotsystem under sig, borde dö helt och hållet av vanlig glyfosatattack. Istället blev parksliden skogstokig. Det kan ha varit MCPA't som blev en tokig kombo med den, så jag borde kanske ha nöjt mig med glyfosatet. Den har i varje fall sprängt upp hur mycket skott som helst och fortsätter uppenbarligen nu.
Jag kan inte köra gräsklipparroboten på baksidan av tomten förrän jag är färdig med detta område och lägger ny slinga här, så jag får klippa manuellt idag. Döm min förvåning när Parksliden har gömt sig i gräset en bit in på gräsmattan och oj vilken kaskad med blad. Den såg jag inte häromdagen (den hade antagligen inte utvecklat bladen då, utan sköt bara upp stänglarna dolt i gräset).
I år mörklade jag inte området inte som jag brukar göra och jag tror faktiskt att det gjorde sitt till också. Den fick lite för mycket ljus med just den här typen av skott. Sedan vet jag inte hur mycket den verkar med fotosyntesen av bara någon dag med sol, men eftersom den kan växa med 1 dm / dygn när den är som mest växtkraftig, så inbillar jag mig att den har en bra förmåga att nyttja solljuset på ett dygn också.
Intressant växt. Överväger att ta ett par sticklingar och göra en experimentzon i växthuset, där den ska få olika behandlingar i olika hinkar. Mäta och kolla rotsystem osv. Någon måste ju få nobelpriset för parkslideutrotning. Ska bara knäcka dess DNA-koder och hitta rätta enzymen att slå ut....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fruktansvärt, lider med dig.shadowfire skrev:Årets parkslidebekämpning har varit mindre lyckad. Den kom igång sent och medan de orörda slidarna vajjade ståtligt i vinden så hade min knappt börjat producera skott. Men oj så den producerade sedan...
[bild]
shadowfire, jag har följt tråden sedan start, men kommer inte ihåg om du testat att låta ett bestånd växa ostört fram till hösten då du attackerar med endast glyfosat (injicera, spraya eller hälla i stammarna) kontinuerligt i flera år? Dvs trötta ut den helt och hållet med kemikalier istället för mekaniskt?
Jag får känslan att det inte biter något att rycka skotten?
Nu när den är så försvagad skulle det vara intressant hur den reagerar, om det kommer upp färre eller klenare skott efterföljande år.
Nu när den är så försvagad skulle det vara intressant hur den reagerar, om det kommer upp färre eller klenare skott efterföljande år.
Redigerat:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Nej det är väl typ det enda jag inte har gjort. Jag har hällt i stammarna, men inte kört injekt.mg765 skrev:shadowfire, jag har följt tråden sedan start, men kommer inte ihåg om du testat att låta ett bestånd växa ostört fram till hösten då du attackerar med endast glyfosat (injicera, spraya eller hälla i stammarna) kontinuerligt i flera år? Dvs trötta ut den helt och hållet med kemikalier istället för mekaniskt?
Den strategin jag har nu är att göra en kapsel och kapsla in hela området för att snabbt kunna dundra på en nysådd och börja återställa tomten här på baksidan.
Tanken jag har nu är att köra injekt+spray på de skott som faktiskt kommer leta sig runt kapseln och ta sig upp ändå (för det kommer den göra).
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
"Biolog varnar för främmande arter
En ny rapport visar på stor utbredning av främmande arter i Västra Götaland. – En del av dem kan orsaka stora problem för naturen och människan och bör bekämpas, säger biologen Anders Bergström."
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biolog-varnar-for-frammande-arter
En ny rapport visar på stor utbredning av främmande arter i Västra Götaland. – En del av dem kan orsaka stora problem för naturen och människan och bör bekämpas, säger biologen Anders Bergström."
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biolog-varnar-for-frammande-arter
Nu har jag inte läst genom alla inlägg, men blir lite orolig över denna alien. Verkar vara svår att komma tillrätta med. Skulle den funka att använda som energiskog? Alltså om man gräver 10 m djupa diken runt om och betonggjuter?
Det kan ingen svara på eftersom ingen försökt men tänk inte ens tanken att släppa ut mer av detta monster i naturen.
Medlem
· Västra Götaland
· 177 inlägg
Detta är nog den mesta spännande tråden på hela byggahus!
Har sett era diskussioner om kanyler, jag har i stort sett obegränsad tillgång till kanyler så bara hojta om ni vill köpa några. Kostar runt 50kr för 100st plus frakt.
Har sett era diskussioner om kanyler, jag har i stort sett obegränsad tillgång till kanyler så bara hojta om ni vill köpa några. Kostar runt 50kr för 100st plus frakt.
Nu verkar folk har börjat vakna och inser problemet och shadowfire som startade den här tråden bidrar mycket till att medierna börjar vakna.
Vill förbjuda försäljning av parkslide
Utdrag från artikeln.
Han vill till och med se ett förbud mot parkslide på samma sätt som de har ett i Storbritannien och nämner de problem som kan uppstå för husägare som får parkslide på tomten.
- Rötterna har sådan växtkraft att de kan växa igenom asfalt och betong och skada dräneringar och byggnader. Den är väldigt svår att bli av med eftersom rötterna växer flera meter djupt och skjuter nya sidoskott på uppåt sju meter.
Länsstyrelsen i Västra Götaland fokuserar nu på att helt utrota sjöväxten sjögull, den spanska skogssnigeln och parkslide.
Här kan man läsa hela artikeln https://www.byggahus.se/tomt/vill-forbjuda-forsaljning-parkslide
Länk till forumet med svar på artikeln. https://www.byggahus.se/forum/artik...uda-forsaljning-av-parkslide.html#post2547333
Biolog varnar för främmande arter
Utdrag från artikeln på SVT nyheter Väst publicerad 1 sep 2016.
Parkslide förbjuden i Storbritannien
Parkslide är en buske som förr även såldes som trädgårdsväxt i många plantskolor. I Storbritannien beskrivs hur arten växer genom grunden och in i hus och numera är det flera banker som är restriktiva med lån till hus som ska byggas på en tomt där det finns parkslide.
- Rötterna har sådan växtkraft att de kan växa igenom asfalt och betong och skada dräneringar och byggnader. Den är väldigt svår att bli av med eftersom rötterna växer flera meter djupt och skjuter nya sidoskott på uppåt sju meter.
Parkslide växer i 35 kommuner i Västra Götaland och på enstaka platser, till exempel längs Viskan, har den rapporterats ta över och dominerar totalt längs stränderna.
I Storbritannien är det förbjudet att sälja parkslide, och Anders Bergström anser växten så besvärligt att han vill ha ett förbud även i Sverige.
Här kan man läsa hela artikeln. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biolog-varnar-for-frammande-arter
Utdrag från artikeln.
Han vill till och med se ett förbud mot parkslide på samma sätt som de har ett i Storbritannien och nämner de problem som kan uppstå för husägare som får parkslide på tomten.
Länsstyrelsen i Västra Götaland fokuserar nu på att helt utrota sjöväxten sjögull, den spanska skogssnigeln och parkslide.
Här kan man läsa hela artikeln https://www.byggahus.se/tomt/vill-forbjuda-forsaljning-parkslide
Länk till forumet med svar på artikeln. https://www.byggahus.se/forum/artik...uda-forsaljning-av-parkslide.html#post2547333
Parkslide är en buske som förr även såldes som trädgårdsväxt i många plantskolor. I Storbritannien beskrivs hur arten växer genom grunden och in i hus och numera är det flera banker som är restriktiva med lån till hus som ska byggas på en tomt där det finns parkslide.
Parkslide växer i 35 kommuner i Västra Götaland och på enstaka platser, till exempel längs Viskan, har den rapporterats ta över och dominerar totalt längs stränderna.
I Storbritannien är det förbjudet att sälja parkslide, och Anders Bergström anser växten så besvärligt att han vill ha ett förbud även i Sverige.
Här kan man läsa hela artikeln. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biolog-varnar-for-frammande-arter
Redigerat:
Ja bra jobbat.Bichonen skrev:Nu verkar folk har börjat vakna och inser problemet och shadowfire som startade den här tråden bidrar mycket till att medierna börjar vakna.
Utdrag från artikeln.
Här kan man läsa hela artikeln [länk]
Länk till forumet med svar på artikeln. [länk]
Här kan man läsa hela artikeln. [länk]
Att göra som tyskland är riktigt dumt, kommer ju sluta med att parkslide tar över i naturen, dessutom skadar byggnader.
Får hoppas det börjas med total utrotning du. Hoppas du hittar effektivt sätt att bli av med sattyget, kan ju prova kaustiksoda som vissa påstår hjälper (om du ska göra experiment i en kruka/hink).shadowfire skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dagens fynd. Hur kan den bara? Grävde upp den hel och den hade absolut ingen förbindelser med större rötter. Dessutom är den mer eller mindre nästan av där roten går över till stam. (Syns på första bilden) Detta är det tredje skottet jag hittat under dom senaste tre veckorna. Bara små klena skott nu så jag har förhoppningsvis fått bort dom flesta grövre rötterna nu. Jag hade bara ett väldigt väldigt litet bestånd och jag vill inte ens tänka på vilket helvetet det då borde vara att bli kvitt ett sånt rejält bestånd som shadowfire har att roa sig med. Som dessutom är planterat som häck vilket då borde ge flera individuella bestånd oberoende av varandra.
Vad jag fått veta så blommar denna växt med, så kan ju vara ett frö som börjat gro.quick skrev:[bild]
[bild]
Dagens fynd. Hur kan den bara? Grävde upp den hel och den hade absolut ingen förbindelser med större rötter. Dessutom är den mer eller mindre nästan av där roten går över till stam. (Syns på första bilden) Detta är det tredje skottet jag hittat under dom senaste tre veckorna. Bara små klena skott nu så jag har förhoppningsvis fått bort dom flesta grövre rötterna nu. Jag hade bara ett väldigt väldigt litet bestånd och jag vill inte ens tänka på vilket helvetet det då borde vara att bli kvitt ett sånt rejält bestånd som shadowfire har att roa sig med. Som dessutom är planterat som häck vilket då borde ge flera individuella bestånd oberoende av varandra.