1 743 389 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Förbereder lite smått för ett försök att göra en inkapsling av min. Jag har tröttnat nu efter att år efter år tro att jag har fått död på den och sedan ändå hitta nya skott. Av någon anledning så ser det stendött ut tills jag åker på semester och är borta 2v, då skjuter den skott som f-n och hinner lapa sol och vips skapar den ny energi.
Kan konstatera att gräva, rycka skott, glyfosat på blad, glyfosat i stammar, glyfosat klass II (speciell behörighet), högkoncentrerad MCPA (speciell behörighet), klorin, diesel, presenningar/mörkläggning och gudars vet allt ännu inte lyckats knäcka den,
Planen jag har nu är att göra i ordning marken och gräva två diken, sedan spänna markduk mellan dikena och lägga i betong och sten på markduken så att den verkligen ligger sträckt. Därefter täcka hela slänten med ny, fräsch jord och så gräs.
Parksliden borde inte orka spränga igenom markduken, åtminstone inte om jag lägger duken dubbelvikt. Det som återstår då, vilket den för övrigt är mästerlig på, är att leta sig fram till dikena i försök att gå runt. Där måste den då gå neråt en bit för att kunna ta sig runt. Det kommer den säkert att lyckas med, men den kommer bränna duktigt med energi. De skott som sedan kommer upp försöker jag nypa omedelbart innan de får någon som helst sol på sig.
Kan konstatera att gräva, rycka skott, glyfosat på blad, glyfosat i stammar, glyfosat klass II (speciell behörighet), högkoncentrerad MCPA (speciell behörighet), klorin, diesel, presenningar/mörkläggning och gudars vet allt ännu inte lyckats knäcka den,
Planen jag har nu är att göra i ordning marken och gräva två diken, sedan spänna markduk mellan dikena och lägga i betong och sten på markduken så att den verkligen ligger sträckt. Därefter täcka hela slänten med ny, fräsch jord och så gräs.
Parksliden borde inte orka spränga igenom markduken, åtminstone inte om jag lägger duken dubbelvikt. Det som återstår då, vilket den för övrigt är mästerlig på, är att leta sig fram till dikena i försök att gå runt. Där måste den då gå neråt en bit för att kunna ta sig runt. Det kommer den säkert att lyckas med, men den kommer bränna duktigt med energi. De skott som sedan kommer upp försöker jag nypa omedelbart innan de får någon som helst sol på sig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag vet att det är kontroversiellt och svårt att få tag på, men injektionsspruta och kanyl måste väl vara bättre än en pinne och hälla ner giftet. Kanylrör finns grova.
Protte
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Jag kan intyga att det är i princip omöjligt att få tag på engångssprutor i plast. Har använt 20ml (2:-/st) för injektion av epoxi i olika konstruktioner. Granngården har slutat sälja om man inte har intyg från veterinär och jordbruksverket. Apoteket lämnar ut en (1) kostnadsfritt om du har ett recept som kräver det. Du får inte köpa ens om du är en välklädd kvinna som min fru. Som tur är har jag en veterinär som kund som fixarRobert63 skrev:
Då har vi helt olika erfarenheter. Möjligen gör väl jag ett bättre intryck än vad du och din välklädda fru förmår att göra.Johan Gunverth skrev:Jag kan intyga att det är i princip omöjligt att få tag på engångssprutor i plast. Har använt 20ml (2:-/st) för injektion av epoxi i olika konstruktioner. Granngården har slutat sälja om man inte har intyg från veterinär och jordbruksverket. Apoteket lämnar ut en (1) kostnadsfritt om du har ett recept som kräver det. Du får inte köpa ens om du är en välklädd kvinna som min fru. Som tur är har jag en veterinär som kund som fixar![]()
shadowfire,
du har testat en hel del på dina växter där ja, att dom inte ger med sig trots glyfosaten ändå, en väldigt stor stark rot?
sblixten,
jag beställde en "marinadspruta" för o testa med, fyllde den med vatten o sprutade in i en stam för några veckor sedan, men det jag märkte då var att allting nästan rann ur direkt, den var redan fylld med vätska.
https://www.hemmashoppen.se/?option=com_shopper&task=view&id=5268#!
Kanske fungerar bättre med en riktig spruta, men dom kostade ju en del där ser jag.
Läste på ett forum om en som sprutat på ordentligt med glyfosaten och sedan hällt i stammarna med det som blev över och lyckats få död på det på en gång med den metoden, längst ner på denna sidan:
http://forums.gardenweb.com/discussions/2052828/japanese-knotweed-how-do-i-get-rid-of-it
du har testat en hel del på dina växter där ja, att dom inte ger med sig trots glyfosaten ändå, en väldigt stor stark rot?
sblixten,
jag beställde en "marinadspruta" för o testa med, fyllde den med vatten o sprutade in i en stam för några veckor sedan, men det jag märkte då var att allting nästan rann ur direkt, den var redan fylld med vätska.
https://www.hemmashoppen.se/?option=com_shopper&task=view&id=5268#!
Kanske fungerar bättre med en riktig spruta, men dom kostade ju en del där ser jag.
Läste på ett forum om en som sprutat på ordentligt med glyfosaten och sedan hällt i stammarna med det som blev över och lyckats få död på det på en gång med den metoden, längst ner på denna sidan:
http://forums.gardenweb.com/discussions/2052828/japanese-knotweed-how-do-i-get-rid-of-it
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Ja, jag hade enorma rötter som jag grävde upp med grävmaskin (och spade). Tjocka som människoarmar.tomson skrev:
Det är så olika från slide till slide hur lätt eller svår den är att döda, men det räcker ju att det ligger en rotstump i jorden som du inte ser och som inte är sammanbunden med det du glyfosatbehandlar - så växer den ju glatt vidare. Jag trodde i min enfald att mörkläggning skulle råda bot på den - och det gör det givetvis - men inte på ett år bara. Det tar flera år innan energin är helt dränerad och den slutar skjuta skott. Dessutom räcker det uppenbarligen med att man missar ett litet skott någonstans som sticker upp och får börja lapa sol för att den ska ta fart igen.
Glyfosat (och MCPA, gärna i kombo) slår ut allt ovan jord direkt och tar delar av rotsystemet också. Det man dock kan ta i beaktning är att om det finns rötter av den storleken jag hade, så är de riktigt resistenta där nere i marken.
Min slänt ser ut som om det varit en nukleär härdsmälta av allt kem jag använt där. Ändå fortsätter sliden skjuta skott (allt annat är stendött).
Ok, rejäla rötter, ja då verkar det vara problem, ingen aning hur det ser ut en bit ner här.
Jag har både Glyfosat och MCPA (Dr.stähler, Dicotex), så kanske kör en kombination med dom. Här växer det mesta i en konstgjord slänt av stenblock som man har fyllt upp en slänt med tidigare, omöjligt o gräva där då det är en hel del stora stenar.
Får se om man ska vänta in i september o ta det då kanske, eller vänta tills strax innan första frostnatten närmar sig.
Jag har både Glyfosat och MCPA (Dr.stähler, Dicotex), så kanske kör en kombination med dom. Här växer det mesta i en konstgjord slänt av stenblock som man har fyllt upp en slänt med tidigare, omöjligt o gräva där då det är en hel del stora stenar.
Får se om man ska vänta in i september o ta det då kanske, eller vänta tills strax innan första frostnatten närmar sig.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Två dagar lät jag bli att inventera och inspektera parkslideområdet. Tro på fan att den passade på att spränga upp högvis med skott. Har varit lugnt en vecka innan, men bara för att jag lät bli att titta till den då så givetvis drog den upp tentaklerna för att försöka få lapa ljus, arghh. Måste verkligen täcka över området helt och strypa den rackaren på riktigt.
Den har dock fått en överdrivet röd färg. Vet inte om det är en reaktion på MCPA/Glyfosat-kuren eller varför, men riktigt så här intensivt röd har den inte varit innan. Den ser verkligen förbannad ut. Lika förbannad blev jag som drog spaden rätt ner i marken och ilsket jordsanerade två områden nyss.
Den har dock fått en överdrivet röd färg. Vet inte om det är en reaktion på MCPA/Glyfosat-kuren eller varför, men riktigt så här intensivt röd har den inte varit innan. Den ser verkligen förbannad ut. Lika förbannad blev jag som drog spaden rätt ner i marken och ilsket jordsanerade två områden nyss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja frågan är om det otäckaste med denna djävulsväxt inte är dess telepatiska och tankeläsande förmåga !!! :eek: :|shadowfire skrev:
Hur långt ned i marken ligger själva roten på de där skotten?shadowfire skrev:Två dagar lät jag bli att inventera och inspektera parkslideområdet. Tro på fan att den passade på att spränga upp högvis med skott. Har varit lugnt en vecka innan, men bara för att jag lät bli att titta till den då så givetvis drog den upp tentaklerna för att försöka få lapa ljus, arghh. Måste verkligen täcka över området helt och strypa den rackaren på riktigt.
[bild]
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg