1 723 824 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Hur någon tyckt att 9 miljoner för det huset är ett bra pris övergår mitt förstånd. Redan 3 miljoner är överpris, det är ju ingen stor gård... 2,4 ha är ju bara en marginellt överstor tomt... för 9 miljoner får man tusentals ha skog och motsvarande hus i norra Norrland, dessutom slipper man antagligen parkslide.F fikonstina skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 605 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 605 inlägg
Jag har försökt att få bort ett bestånd parkslide från tomten och maskrosor. Parksliden är borta efter 5 år men maskrosorna har bara blivit fler.KristinaRT skrev:
Tja, det finns också trovärdiga exempel på de som kämpat med att försöka utrota i åratal utan att eg lyckas, är det bara så svårt att förstå att det kan finnas olika förutsättningar som påverkar möjligheten att utrota ett bestånd? Bara för att DU läst eller DU anser är det inte nödvändigtvis det rätta eller verkligheten för alla. Naturligtvis kommer en växt ha olika egenskaper och vara olika lätt att utrota beroende på växtzon, mikroklimat, vattentillgång mm
Det vittnar om en viss brist på ödmjukhet och förståelse för naturen när man är så tvärsäker och generaliserar på det sättet.
Och bara för att något är en ört betyder det faktiskt inte att den inte har kraft och kan både ta sig igenom saker och in i saker. Det betyder bara att den inte har ved, inte att den inte blir stor eller saknar kraft. Maskros var det fö du själv som nämnde och tog som exempel.
Men du menar alltså att enligt din uppfattning skulle man kunna likställa parkslide med maskros? Ungefär lika illa att bekämpa och iaf inte värre att bli av med? Då är det naturligtvis helt upp till dig att ha den åsikten och att dela den där du vill.
Men då får du också respektera att alla inte delar din åsikt och att många odlare, husägare, biologer och ekologer har en avvikande uppfattning.
Det var kanske det de insåg. Det tycks ju inte gå att sälja en bra bit under det priset.Cheesen skrev:
Hur någon tyckt att 9 miljoner för det huset är ett bra pris övergår mitt förstånd. Redan 3 miljoner är överpris, det är ju ingen stor gård... 2,4 ha är ju bara en marginellt överstor tomt... för 9 miljoner får man tusentals ha skog och motsvarande hus i norra Norrland, dessutom slipper man antagligen parkslide.
Ja, det är många som använt ineffektiva metoder. Du får väl leta på forumet så hittar du framgångsrika metoder.KristinaRT skrev:
Nej, det handlar inte om att jag har läst något, det handlar om ett antal deltagare på forumet som delat med sig av hur de lyckats hantera Parkslide. Deras metoder verkar realistiska och har varit framgångsrika. Du menar att de ljuger?KristinaRT skrev:
är det bara så svårt att förstå att det kan finnas olika förutsättningar som påverkar möjligheten att utrota ett bestånd? Bara för att DU läst eller DU anser är det inte nödvändigtvis det rätta eller verkligheten för alla. Naturligtvis kommer en växt ha olika egenskaper och vara olika lätt att utrota beroende på växtzon, mikroklimat, vattentillgång mm
Det vittnar om en viss brist på ödmjukhet och förståelse för naturen när man är så tvärsäker och generaliserar på det sättet.
Det är betydligt lättare att tro på dom än de som påstår att växten förstör byggnader och lyfter trädäck som en alien. Det finns inget som helst stöd för det någonstans, och det låter dessutom helt orealistiskt.
Parkslide kan inte lyfta trädäck och kan inte ta sig in i byggnader om det inte finns en öppning för den. Så är det bara. Bevisas något annat så får man omvärdera det.KristinaRT skrev:
Ingen har någonstans visat att parkslide lyfter någonting eller förstör byggnader. Däremot har den tagit sin in i befintliga sprickor och öppningar i byggnader, men det är en helt annan sak.KristinaRT skrev:
Nej, maskros är sannolikt svårare eftersom den sprids genom luften. När man fått bort parkslide så kommer den inte tillbaka om man inte för dit den igen.KristinaRT skrev:
Det är inte min åsikt, jag går på fakta. Det är så många som demoniserar parkslide, men det är ingen som visat något demoniskt med den.KristinaRT skrev:
Vet du om att parkslide är tillåtet att plantera och odla i tex trädgården?
Hur gick det för fig med en källa till att parkslide lyfter trädäck? Är det sant så borde många drabbats av liknande, det skulle vara intressant att läsa om det.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 1 910 inlägg
Så bra att rättvisan och förnuftet segrar, det här med knepiga köpare som ska hävda dolda fel eller gnälla över allt i tid och otid har tyvärr tagit alltför stora proportioner.M martin.sveg skrev:
Och detta fall var ju rent löjligt.
Det borde förbjudas på fastigheter äldre än 15 år. Man inspekterar, köper och dyker något upp efter tillträdet så står man för det själv och blir en erfarenhet rikare punkt.
Om jag lever den dagen min gård ska säljas så kommer det att finnas en klausul där köparen påtar sig allt ansvar för framtida upptäckta fel och skador, hur ska det annars fungera med alla byggnader där yngsta bygget är långt över 100 år.
(Jo jag köpte gården med samma överenskommelse)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Tja, det bor lika många i norra Norrland som det gör i Göteborg ett stenkast från hästgården i artikeln.Cheesen skrev:
Hur någon tyckt att 9 miljoner för det huset är ett bra pris övergår mitt förstånd. Redan 3 miljoner är överpris, det är ju ingen stor gård... 2,4 ha är ju bara en marginellt överstor tomt... för 9 miljoner får man tusentals ha skog och motsvarande hus i norra Norrland, dessutom slipper man antagligen parkslide.
Så man får nog räkna med lite andra priser...
Det var min egen bedömning. Den såg ut som kraftig bambu och växte med många parallella vedartade "rör" som satt ihop. Men att de var vedartade var nog en illusion …Nissens skrev:
Vad menar du med lyfta?Nissens skrev:
Där jag skulle bygga ett trädäck för 7-8 år sen växte lite parkslide. Jag tyckte att det nog vore bra att ta bort parksliden innan jag började bygga så jag penslade med glyfosat enligt anvisningar på burken. Parksliden dog så jag la markduk över hela ytan och påbörjade byggetlegion skrev:
Än så länge har inte någon parkslide lyft upp trädäcket.
Man bör dock inte trivialisera den här typen av invasiva växter. De är tuffa så man måste vara tuff tillbaka.
Redigerat:
I Norrland, ja. Det förklarar nog prisskillnaden …Cheesen skrev:
OkP pmd skrev:
Det var någon i tråden (se mess #5509) som påstod att parkslide kunde lyfta ett trädäck. Jag ifrågasatte det och bad om någon referens till att det skulle vara möjligt. Men det kom aldrig någon…P pmd skrev:
Har aldrig tidigare ens hört talas om något liknande. Parkslide har liksom inte sådana egenskaper vad jag vet.
Bör man då ignorera de som har egen erfarenhet av att det inte alltid är lätt att bli av med parkslide? Det är rätt många som vittnat om det också nu.Nissens skrev:
Är det helt otänkbart att andra har haft andra förhållanden än de du haft och därför har haft andra upplevelser?
Det är inte helt lätt. Vissa växter klipper man av och sedan är de borta. Så är det definitivt inte med parkslide. Men det är väldigt många rejäla överdrifter gällande växten.
Precis, de borde byta metod till de metoderna som fungerar bättre.Alfredo skrev:
Du menar att växten tål bekämpningsmetoder olika bra på olika platser? Ja, det låter märkligt. Har du något exempel?Alfredo skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 878 inlägg
Nissen i ett nötskal, hans uppfattning är en odiskutabel sanning för alla.Alfredo skrev: