U
Jag har sett en vinranka ta sig in i ett hus genom ventilationsgallret

Vinranka som växer genom ett ventilationsgaller in i ett hus med vit och skrovlig vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag har sett parkslide leta sig innanför träpanelen på ett hus och sedan komma in i huset vid listerna till ett fönster.
Så har man torpargrund, kan man definitivt få problem.

Fördelen är att kommunens miljökontor kan bevilja tillstånd för bekämpning av beståndet med glyfosat eftersom växten angriper byggnader.
Det tenderar tex murgröna också att göra.
Den angriper inte byggnader.

• Gilla
Antropocen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M magnu skrev:
Jag har sett parkslide leta sig innanför träpanelen på ett hus och sedan komma in i huset vid listerna till ett fönster.
Japp, finns det öppningar kan den komma in. Det måste ha varit ett dragigt hus. Men det är ju inte så att växten förstört något.
M magnu skrev:
Fördelen är att kommunens miljökontor kan bevilja tillstånd för bekämpning av beståndet med glyfosat eftersom växten angriper byggnader.
Beror på hur man definierar ”angriper”. Den kan komma in i byggnader om det finns öppningar, men den förstör inte byggnader för att ta sig in. 😊

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:

Vi hade pil som letade sig innanför träpanelen. Och en jäkla havtornplanta som förstörde plattsättning. Jäkla växter!

Parksliden vi hade penslade vi glyfosat på ett par somrar så var den saken klar.

• Gilla
Utter6300 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hade spirea i vedboden. Den kröp in under ytterväggen.

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I trädgårdar är helt vanlig rensning en lämplig metod.
Vår granne har rensat på olika sätt i åratal, medan vi tog bort den på 1 behandling med glyfosat.

/M

• Gilla
Herr Klocka och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hade spirea i vedboden. Den kröp in under ytterväggen.
Ny avatarbild?
Är det sommarbilden?

Tusan, nu kommer det bli svårt att känna igen dina inlägg ett tag. :D

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tusan, nu kommer det bli svårt att känna igen dina inlägg ett tag. :D
Ja visst kan det uppfattas som aningen stolligt att byta avatar sådär hux flux. 😂😱🤓😋

• Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst kan det uppfattas som aningen stolligt att byta avatar sådär hux flux. 😂😱🤓😋
Hm, jag funderar på att identifiera mig som Marilyn istället för Mike, får jag mer likes med en stortuttad Marilyn Monroe som avatar?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Vår granne har rensat på olika sätt i åratal, medan vi tog bort den på 1 behandling med glyfosat.

/M
Samma. En dos polsk glyfosat så var problemet borta fullständigt. Efter 4 år inte ett skott jag sett..

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Förra året var det 4 bestånd i närområdet. 2 av dem var bara några enstaka små stjälkar, medans de andra 2 var runt en meter i diameter och drygt en meter höga. Jag körde en behandling med glyfosat i oktober på de 2 små och den ena större. Jag var osäker på ifall behandlingen skulle hjälpa då ingen effekt kunde ses, de höll sig lika ”fina” som det obehandlade beståndet hela vägen fram till vintern då alla 4 vissnade samtidigt.

För någon vecka sedan tittade det upp 2 små skott från en av fjolårets småttingar. De växte mindre än en centimeter om dagen och var taniga och utan blad. Så jag grävde upp dem, och har inte sett några nya skott där.

Inte en skymt av skott runt de andra jag behandlade. MEN, den jag inte behandlade satte fart och sköt upp grova skott på nästan 3cm i diameter och växte till knähöjd på ett par-tre dagar! Den hade också spridit ut sig och skott fanns lite varstans inom en 5 meters radie. Den har nu blivit klippt och täckt med presenning.

För att summera;
- En enda behandling med glyfosat på hösten verkar varit tämligen effektivt.
- Jag är förbluffad över hur mycket grövre ett bestånd kan bli över vintern ifall det blivit lämnat ifred. Se till att ta tag i bestånden i tid.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
S strömmark skrev:
Vi hade pil som letade sig innanför träpanelen. Och en jäkla havtornplanta som förstörde plattsättning. Jäkla växter!

Parksliden vi hade penslade vi glyfosat på ett par somrar så var den saken klar.
Har samma erfarenhet. Har utrotat parslidebestånd med glykosfat med 100% framgång.
Däremot var det betydligt mera jobb att få bort Vildkaprifol som spritt sig och börjat angripa träd med. Det gjorde vi dock inte med glykosfat pga den stora angripna ytan.

På tal om trädäck...

Bambuplantor som växer genom ett betongplatta och vissna löv bredvid ett avloppsrör och staplade däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hut många miljoner kan jag få tillbaka för att jag hittade en bambuplanta tror ni? 😁

• Gilla
  • Haha
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.