1 743 382 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det tenderar tex murgröna också att göra.M magnu skrev:Jag har sett parkslide leta sig innanför träpanelen på ett hus och sedan komma in i huset vid listerna till ett fönster.
Så har man torpargrund, kan man definitivt få problem.
Fördelen är att kommunens miljökontor kan bevilja tillstånd för bekämpning av beståndet med glyfosat eftersom växten angriper byggnader.
Den angriper inte byggnader.
Japp, finns det öppningar kan den komma in. Det måste ha varit ett dragigt hus. Men det är ju inte så att växten förstört något.M magnu skrev:
Beror på hur man definierar ”angriper”. Den kan komma in i byggnader om det finns öppningar, men den förstör inte byggnader för att ta sig in. 😊M magnu skrev:
Vi hade pil som letade sig innanför träpanelen. Och en jäkla havtornplanta som förstörde plattsättning. Jäkla växter!M magnu skrev:Jag har sett parkslide leta sig innanför träpanelen på ett hus och sedan komma in i huset vid listerna till ett fönster.
Så har man torpargrund, kan man definitivt få problem.
Fördelen är att kommunens miljökontor kan bevilja tillstånd för bekämpning av beståndet med glyfosat eftersom växten angriper byggnader.
Parksliden vi hade penslade vi glyfosat på ett par somrar så var den saken klar.
Förra året var det 4 bestånd i närområdet. 2 av dem var bara några enstaka små stjälkar, medans de andra 2 var runt en meter i diameter och drygt en meter höga. Jag körde en behandling med glyfosat i oktober på de 2 små och den ena större. Jag var osäker på ifall behandlingen skulle hjälpa då ingen effekt kunde ses, de höll sig lika ”fina” som det obehandlade beståndet hela vägen fram till vintern då alla 4 vissnade samtidigt.
För någon vecka sedan tittade det upp 2 små skott från en av fjolårets småttingar. De växte mindre än en centimeter om dagen och var taniga och utan blad. Så jag grävde upp dem, och har inte sett några nya skott där.
Inte en skymt av skott runt de andra jag behandlade. MEN, den jag inte behandlade satte fart och sköt upp grova skott på nästan 3cm i diameter och växte till knähöjd på ett par-tre dagar! Den hade också spridit ut sig och skott fanns lite varstans inom en 5 meters radie. Den har nu blivit klippt och täckt med presenning.
För att summera;
- En enda behandling med glyfosat på hösten verkar varit tämligen effektivt.
- Jag är förbluffad över hur mycket grövre ett bestånd kan bli över vintern ifall det blivit lämnat ifred. Se till att ta tag i bestånden i tid.
För någon vecka sedan tittade det upp 2 små skott från en av fjolårets småttingar. De växte mindre än en centimeter om dagen och var taniga och utan blad. Så jag grävde upp dem, och har inte sett några nya skott där.
Inte en skymt av skott runt de andra jag behandlade. MEN, den jag inte behandlade satte fart och sköt upp grova skott på nästan 3cm i diameter och växte till knähöjd på ett par-tre dagar! Den hade också spridit ut sig och skott fanns lite varstans inom en 5 meters radie. Den har nu blivit klippt och täckt med presenning.
För att summera;
- En enda behandling med glyfosat på hösten verkar varit tämligen effektivt.
- Jag är förbluffad över hur mycket grövre ett bestånd kan bli över vintern ifall det blivit lämnat ifred. Se till att ta tag i bestånden i tid.
Har samma erfarenhet. Har utrotat parslidebestånd med glykosfat med 100% framgång.S strömmark skrev:
Däremot var det betydligt mera jobb att få bort Vildkaprifol som spritt sig och börjat angripa träd med. Det gjorde vi dock inte med glykosfat pga den stora angripna ytan.
Hur har det gått senaste åren @shadowfire?