Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är inte hundratals år oavsett.
Vet inte vem du skriver till i dina monologer, men 150 år är betydligt mer än 100.

Dessutom är det så att många i detta forumet vittnar om att de relativt enkelt blivit av med Parkslide.

Så denna hysterin är minst sagt märklig.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
S
Kenneth_med-th Dali78 skrev:
Kan du berätta med om processen och hur lång tid det tog för att lyckas med den här metoden? Fiskar efter hopp.
Tyvärr säger det väldigt lite hur lång tid det tar för ett enskilt bestånd, som t.ex. det som Elsa-Stina hade. En helt nyetablerad planta från en liten rot kan du göra slut på genom att bara kapa en gång. Ett riktigt väletablerat stort bestånd kan du förmodligen kapa i ett decennium utan att det ger sig. Vanligtvis tar det flera år och är svårt att specificera mer exakt än så.

Ättika dödar väsentligen bara delar ovan jord och gör förmodligen inte mer nytta än att kapa stammen. Beroende på din förmåga och utrustning så kan det vara enklare att kapa med röjsåg/trimmer som att bespruta med ättika. Förvänta dig ingen större skillnad i behandlingstid.

Här kan du läsa om andra metoder: https://bit.ly/parkslide

• Gilla
Genomklok och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Tyvärr säger det väldigt lite hur lång tid det tar för ett enskilt bestånd, som t.ex. det som Elsa-Stina hade. En helt nyetablerad planta från en liten rot kan du göra slut på genom att bara kapa en gång. Ett riktigt väletablerat stort bestånd kan du förmodligen kapa i ett decennium utan att det ger sig. Vanligtvis tar det flera år och är svårt att specificera mer exakt än så.

Ättika dödar väsentligen bara delar ovan jord och gör förmodligen inte mer nytta än att kapa stammen. Beroende på din förmåga och utrustning så kan det vara enklare att kapa med röjsåg/trimmer som att bespruta med ättika. Förvänta dig ingen större skillnad i behandlingstid.

Här kan du läsa om andra metoder: [länk]
Det där var en väldigt bra sammanfattning. Tack för att du delade! Du nämner Amine 2,4-D. Är det tillåtet i Sverige?

S
Kenneth_med-th Dali78 skrev:
Det där var en väldigt bra sammanfattning. Tack för att du delade! Du nämner Amine 2,4-D. Är det tillåtet i Sverige?
Tack för att du uppskattar min sammanställning och allt det arbete jag lagt ner på den.

Nej, jag tror faktiskt att Amine 2,4-D till och med är förbjudet även för personer med licens.

• Gilla
Kenneth_med-th
  • Laddar…
P
S STB skrev:
Nej, jag tror faktiskt att Amine 2,4-D till och med är förbjudet även för personer med licens.
Vilket är betydligt mer vettigt än förbudet mot glyfosat.

• Gilla
Kenneth_med-th
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad passande att denna tråd vaknade till liv, tänkte på den när jag såg denna nyhet.

Någon har alltså köpt en gård/ ett hus med parkslide på, fullt synligt, där det till och med står omnämnt i prospektet. (Att säljaren spenderat handpenningen kan vi lämna därhän).
[länk]
Och säljaren vann. Köparen får betala 2,5 MSEK I skadestånd plus 1 MSEK i advokatkostnader.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ulla-stamdes-pa-grund-av-parkslide-pa-tomten-sa-blev-domen

• Gilla
snaggletooth och 9 till
  • Laddar…
Vad är skadan? Sålde hon fastigheten billigare, eller vad hände?
Snacka om att köparna gjorde bort sig.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
M martin.sveg skrev:
Och säljaren vann. Köparen får betala 2,5 MSEK I skadestånd plus 1 MSEK i advokatkostnader.

[länk]
Är det nån här som har en länk till domen (eller domen i ett dokument)?

P
F fikonstina skrev:
Gården är ännu inte såld.

[länk]
Köparna lyckades alltså häva köpet, ser det ut som.
Priset tycks nu vara sänkt med två miljoner.

D Daniel 109 skrev:
Vad är skadan? Sålde hon fastigheten billigare, eller vad hände?
Snacka om att köparna gjorde bort sig.
Verkligen. Jag gissar att man hade kunnat sanera rätt mycket parkslide för 3,5 miljoner.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P
Henningelvis Henningelvis skrev:
Verkligen. Jag gissar att man hade kunnat sanera rätt mycket parkslide för 3,5 miljoner.
Köparna hade kanske aldrig hört talas om parkslide innan köpet och fick iskalla fötter när de förstod vad det är.

P pmd skrev:
Köparna hade kanske aldrig hört talas om parkslide innan köpet och fick iskalla fötter när de förstod vad det är.
Så lär det ju vara. Man undrar ju hur mycket det är. Det finns en del foton i annonsen där man ser parkslide och det nämns ju i prospektet, men är det verkligen så mycket att det är värt 3,5 miljoner? För de pengarna kan du väl i princip byta ut all jord på hela tomten, men då får man ju bo i en öken några år förstås.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Men fel som inte kostar alltför mycket att åtgärda är ju inte heller något man har rätt till ersättning för.

Om fastigheten kostar 7-8 miljoner, så är det väl tveksamt om man får ersättning för äkta dolda fel som kostar uppåt 100k.

Men här var det inte heller dolt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.