Nissens
P pmd skrev:
Köparna hade kanske aldrig hört talas om parkslide innan köpet och fick iskalla fötter när de förstod vad det är.
Det verkar som att de fortfarande inte förstått vad det är. Det är en växt som går att bekämpa utan allt för mycket jobb. Ett antal personer i forumet vittnar om det.

Den förstör inga byggnader etc.

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Nissens
M magnu skrev:
Men här var det inte heller dolt fel.
Det var inte ens ett fel. Det är ett ogräs som är tillåtet att plantera och odla.

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Men fel som inte kostar alltför mycket att åtgärda är ju inte heller något man har rätt till ersättning för.

Om fastigheten kostar 7-8 miljoner, så är det väl tveksamt om man får ersättning för äkta dolda fel som kostar uppåt 100k.

Men här var det inte heller dolt fel.
Såklart. Jag menar mer att nu fick köparna lägga 3,5 miljoner på ett skadestånd och en rättsprocess. Det är ju pengar som hade kunnat användas bättre, t.ex. för att sanera tomten om det nu var en dealbreaker.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Plus deras egna advokatkostnader. Så 4,5 MSEK

Satsuki
Nissens Nissens skrev:
Det verkar som att de fortfarande inte förstått vad det är. Det är en växt som går att bekämpa utan allt för mycket jobb. Ett antal personer i forumet vittnar om det.

Den förstör inga byggnader etc.
Tja, hur lätt den är att bekämpa råder det delade meningar kring.
Beståndet som jag cyklar förbi på väg till jobb som kommunen har försökt bekämpa i 3 år ser lika frodigt ut som vanligt, så ”utan för mycket jobb” ter sig vara en sanning m modifikation…

Och huruvida den stället till m skada på byggnader är också en definitionsfråga men när det kommer stammar inomhus eller att de lyfter trädäcket anser iaf jag att det är att skada byggnader. Men det är som sagt en definitionsfråga.

Jag ser dock en fantastisk möjlighet till affärsidé för de som inte tror på dess invasiva egenskaper: köp hus/fastigheter m parkslide billigt, sedan kan man utrota den ”utan större svårighet” och sälja huset 3,5 milkoner dyrare…

Redigerat:
  • Gilla
kardborren och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Satsuki KristinaRT skrev:
Ja, de som inte prövat gissar ju bara, andra som har använt en dålig metod och får förstås dåligt resultat. Det var inte de jag syftade på.
Beståndet som jag cyklar förbi på väg till jobb som kommunen har försökt bekämpa i 3 år ser lika frodigt ut som vanligt, så ”utan för mycket jobb” ter sig vara en sanning m modifikation…
Jo, kommunalarbetarna är ju kända för sin effektivitet.
Och huruvida den stället till m skada på byggnader är också en definitionsfråga men när det kommer stammar inomhus eller att de lyfter trädäcket anser iaf jag att det är att skada byggnader. Men det är som sagt en definitionsfråga.
Växten är en ört, och den lyfter inga trädäck, den går inte heller in i byggnader som inte redan har skador/öppningar. Detta är en myt från England där de har betydligt sämre hus än vi - vilket de kan ha eftersom de har ett betydligt mildare klimat.
Jag ser dock en fantastisk möjlighet till affärsidé för de som inte tror på dess invasiva föemoga: köp hus/fastigheter m parkslide billigt, sedan kan man utrota den ”utan större svårighet” och sälja huset 3,5 milkoner dyrare…
Jag funderade faktiskt på det, men tvekar att köpa hus byggda på 40-talet. Noterade kartan över parksliden, det var inga stora bestånd direkt. Om man nu vill ta bort dom så är det nog inget större problem. Jag hade nog låtit dom vara kvar, alternativt klippt ner dom och sedan låtit robotgräsklipparen hålla dom borta. 😊

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Njae, jag har själv sett hur den lyfter ett trädäck så det är ingen skröna.

Nu råkar beståndet jag cyklar förbi vara på en sällsynt dåligt plats så de gör faktiskt det man rekommenderar i bekämpningsväg. Att beståndet fn expanderar talar väl för att det är stressat så något rätt gör de.

Som sagt, vi har olika uppfattningar och hur lätt det är att utrota parkslide är en definitionsfråga. Förhoppningsvis läser husspekulanter på från olika källor och skapar sig en egen uppfattning innan de tar ställning.

Förhoppningsvis läser husspekulanter på från olika källor och skapar sig en egen uppfattning innan de tar ställning.
Amen. I just det här fallet verkar man ju inte ens ha läst prospektet.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jo, för en ört har inte den kraften. Det kan inte vara sant helt enkelt. Du får nog bevisa det på något sätt.
Nu råkar beståndet jag cyklar förbi vara på en sällsynt dåligt plats så de gör faktiskt det man rekommenderar i bekämpningsväg. Att beståndet fn expanderar talar väl för att det är stressat så något rätt gör de.
Uppenbarligen gör de inte rätt.
Som sagt, vi har olika uppfattningar och hur lätt det är att utrota parkslide är en definitionsfråga. Förhoppningsvis läser husspekulanter på från olika källor och skapar sig en egen uppfattning innan de tar ställning.
Nej, det är så många som berättat hur de blivit av med parkslide utan större ansträngning, och de känns trovärdiga.
Det finns också de som haft parkslide i decennier på ett och samma ställe i trädgården utan att plantan spridit sig.

Det känns som att vissa har ett behov av att demonisera parkslide, men den gör inte mer skada än vad maskrosor gör. Förmodligen är maskrosor svårare att bli av med dessutom.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…

Den brutala varianten av bekämpning är ju att man gräver bort jorden och ersätter den.

Bara startkostnaderna till den egna advokaten borde vara högre.

P
Nissens Nissens skrev:
Jo, för en ört har inte den kraften. Det kan inte vara sant helt enkelt. Du får nog bevisa det på något sätt.
Örter kan vara ganska stora. Jag har sett rejält stora bestånd av parkslide som jag misstänker skulle kunna göra skada på byggnader även i Sverige.

Banan är också en ört. Ett banan-"träd" kan bli ganska stort.
Örter har inte vedartade stammar men kan bli tämligen kraftiga ändå.

Är detta ett bevis för att parkslide kan "lyfta ett trädäck"? Nej, naturligtvis inte. Det är enbart en påminnelse om att en ört kan vara något större än en maskros. Maskrosor är f.ö. ganska tuffa. De kan tränga upp igenom asfalt.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Örter kan vara ganska stora. Jag har sett rejält stora bestånd av parkslide som jag misstänker skulle kunna göra skada på byggnader även i Sverige.
Frågan är ju hur du kom fram till att de skulle kunna skada byggnader. Utveckla gärna hur det skulle gå till, och själklart till någon källa som stöder det.
P pmd skrev:
Banan är också en ört. Ett banan-"träd" kan bli ganska stort.
Örter har inte vedartade stammar men kan bli tämligen kraftiga ändå.
Ingen har sagt något annat. De kan ändå inte lyfta byggnader eller trädäck.
P pmd skrev:
Är detta ett bevis för att parkslide kan "lyfta ett trädäck"? Nej, naturligtvis inte. Det är enbart en påminnelse om att en ört kan vara något större än en maskros. Maskrosor är f.ö. ganska tuffa. De kan tränga upp igenom asfalt.
Ingen har ifrågasatt att bananplantor och andra örter kan bli stora, vet inte varför du ens tar upp det.
Och ja, sannolikt är maskrosor värre än parkslide.

Jag ser dock en fantastisk möjlighet till affärsidé för de som inte tror på dess invasiva egenskaper: köp hus/fastigheter m parkslide billigt, sedan kan man utrota den ”utan större svårighet” och sälja huset 3,5 milkoner dyrare…
Jag tillhör dem som tycker att det är enkelt att ta bort parkslide och förstår faktiskt inte ängsligheten för denna växt.
Har utrotat ett större bestånd för ett 15-tal år sen och började förra sommaren att ta bort ett annat bestånd i skogen bakom min fastighet genom att rycka upp växterna.
Ägnade sedan ca 5-10 min varje vecka åt att rycka upp nya rotskott och räknar med att få göra samma denna sommaren.
Det är gratis och det enda som krävs är tid och beslutsamhet.

Satsuki
Nissens Nissens skrev:

Uppenbarligen gör de inte rätt.

Nej, det är så många som berättat hur de blivit av med parkslide utan större ansträngning, och de känns trovärdiga.
Det finns också de som haft parkslide i decennier på ett och samma ställe i trädgården utan att plantan spridit sig.

Det känns som att vissa har ett behov av att demonisera parkslide, men den gör inte mer skada än vad maskrosor gör. Förmodligen är maskrosor svårare att bli av med dessutom.
Tja, det finns också trovärdiga exempel på de som kämpat med att försöka utrota i åratal utan att eg lyckas, är det bara så svårt att förstå att det kan finnas olika förutsättningar som påverkar möjligheten att utrota ett bestånd? Bara för att DU läst eller DU anser är det inte nödvändigtvis det rätta eller verkligheten för alla. Naturligtvis kommer en växt ha olika egenskaper och vara olika lätt att utrota beroende på växtzon, mikroklimat, vattentillgång mm
Det vittnar om en viss brist på ödmjukhet och förståelse för naturen när man är så tvärsäker och generaliserar på det sättet.

Och bara för att något är en ört betyder det faktiskt inte att den inte har kraft och kan både ta sig igenom saker och in i saker. Det betyder bara att den inte har ved, inte att den inte blir stor eller saknar kraft. Maskros var det fö du själv som nämnde och tog som exempel.

Men du menar alltså att enligt din uppfattning skulle man kunna likställa parkslide med maskros? Ungefär lika illa att bekämpa och iaf inte värre att bli av med? Då är det naturligtvis helt upp till dig att ha den åsikten och att dela den där du vill.
Men då får du också respektera att alla inte delar din åsikt och att många odlare, husägare, biologer och ekologer har en avvikande uppfattning.

• Gilla
kardborren och 6 till
  • Laddar…
Du får gärna visa exempel på parkslide som orsakat den skadan du påstår. Eller någon som gjort vettiga försök att bli av med den, och misslyckats.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.