1 723 566 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag tycker inte det låter det minsta märkligt. På en plats med extremt dåliga växtförhållanden är det väl ganska rimligt att det är enklare att utrota en växt än det är på en plats med väldigt goda växtförhållanden?Nissens skrev:
Om tillgång till vatten, ljus, näring, jordmån och annat som växten önskar är bra, är det för mig rätt rimligt att den blir tåligare mot utrotningsförsök än om tillgången är så låg att den knappt alls kan leva.
Man ska inte lyssna på de som hetsar och försöker tjäna pengar och göra karriär på att sprida oro och skräck kring parkslide.KristinaRT skrev:
Det är i grunden ett politiskt skapat inhemskt problem p g a att man nyligen förbjöd användningen av i allt väsentligt ofarlig glyfosat som är verksamt mot parkslide. Och det är klart, avhänder man som politiker fastighetsägare en enkel lösning på parkslideutrotning som kostar ett par hundralappar att genomföra så blir det naturligtvis konflikter och problem i samhället.
Redigerat:
I trädgårdar är helt vanlig rensning en lämplig metod.
Det brukar vara tvärtom i biologi. När organismer kämpar i miljön slår de på genetiska program för vila och skydd. De blir då väldigt resistenta men växer inte till. När organismer har allt så växer de till och är som mest känsliga mot t ex bekämpningsmedel.Alfredo skrev:
Jag tycker inte det låter det minsta märkligt. På en plats med extremt dåliga växtförhållanden är det väl ganska rimligt att det är enklare att utrota en växt än det är på en plats med väldigt goda växtförhållanden?
Om tillgång till vatten, ljus, näring, jordmån och annat som växten önskar är bra, är det för mig rätt rimligt att den blir tåligare mot utrotningsförsök än om tillgången är så låg att den knappt alls kan leva.
Det kan kännas ointuitivt för oss människor med vår egen fysiologi men de flesta organismer är inte djur så att utgå från vår egen kropp kan leda tanken fel.
Mitt grannskap har gång på gång visat att också täckning fungerar mycket effektivt på mindre trädgårdsbestånd. Har inte mindre än tre olika grannar som har lyckats med detta. Tjocka pressningar och byggskivor ett par, tre år och sen har de isolerade beståndet varit utrotade.D Daniel 109 skrev:
(Varför har vi parkslide i grannskapet? Ja en gröna-vågare planterade det på 80-talet på en fastighet och folk tyckte det var en vacker växt och fick rotskott till sina trädgårdar. Sen på senare år har folk förstått att det inte är et vettig trädgårdsväxt.)
Vad gäller just parkslide och glyfosat så påverkar definitivt tillväxten känsligheten. Det har med glyfosats verkansmekanism att göra, alltså att den inducerar akut aminosyrasvält vilket ställer till det om parksliden växer till och producerar mycket protein. Men här styr nog säsong mer än miljöförhållanden tänker jag.Alfredo skrev:
Flera vittnar om att det funkar att rycka upp plantan så fort något av den sticker upp ur ur jurden. Det kan kanske ta olika lång tid innan den är borta beroende på plats, men det lär döda den oavsett. Perfekt jobb för en gräsklipparrobot att sköta. Då blir det inget jobb alls. 😊Alfredo skrev:
Alla rövarhistorier om att växten lyfter trädäck, förstör byggnader och att den är som en odödlig demon är bara tröttsamt.
Det är en ört som är fullt tillåten att plantera i sin trädgård om man känner för det.
Man behöver inte vara så snabb på. Bara man gör det kontinuerligt.
Finns det gräsklipparrobotar som rycker upp växter?Nissens skrev:
Vet jag inte, men om man rycker det som kommer upp eller klipper av det lär ju inte spela någon roll. Det viktiga är ju att växten inte får ny energi.P pmd skrev:
Det är ju inte hela växten man rycker upp när man rycker, det är ju bara en liten del av den.
Jag har sett parkslide leta sig innanför träpanelen på ett hus och sedan komma in i huset vid listerna till ett fönster.Nissens skrev:
Så har man torpargrund, kan man definitivt få problem.
Fördelen är att kommunens miljökontor kan bevilja tillstånd för bekämpning av beståndet med glyfosat eftersom växten angriper byggnader.