D Daniel 109 skrev:
Det blir inte en gigantisk rishög.
Det är klart att det blir om man ska stapla upp det mot staketet.

Varför ska man göra det?

D Daniel 109 skrev:
Varför ska man göra det?
För att man ska kunna spela fotboll?

Okej, jag är förvånad att den lyckat etablera sig på en bollplan.

D Daniel 109 skrev:
Okej, jag är förvånad att den lyckat etablera sig på en bollplan.
Det är inte en bollplan, det är en lekplats. En vanlig gräsmatta där små barn kan leka och spela boll. utmärkt grogrund för parkslide, planterads av kommunen nån gång före 1995.

Lite OT då det inte är tomtmark, men verkar som att lokala energibolaget i Lund planerar att dra fjärrvärme rör rakt genom ett hyfsat stort bestånd parkslide (kommunal mark). Ska bli intressant till sommaren att se hur stort område de lyckades att se hur stort område de lyckas sprids rötterna över:thinking:
Grävmaskin vid jordhög, molnig himmel, grön äng, bil på väg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Man ser stubbarna från fjolåret)
Bild från 2021:
Grönt gräs i förgrunden, klippt fält, träd, stadsbakgrund, molnig himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som att de siktar rakt på det högra beståndet och vidare till höger om buskarna i bakgrunden...

• Wow
  • Arg
  • Haha
blomknopp och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Utter6300 och 4 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Lite OT då det inte är tomtmark, men verkar som att lokala energibolaget i Lund planerar att dra fjärrvärme rör rakt genom ett hyfsat stort bestånd parkslide (kommunal mark). Ska bli intressant till sommaren att se hur stort område de lyckades att se hur stort område de lyckas sprids rötterna över:thinking:
[bild]
(Man ser stubbarna från fjolåret)
Bild från 2021:
[bild]
Ser ut som att de siktar rakt på det högra beståndet och vidare till höger om buskarna i bakgrunden...
Man brukar kunna hitta en projektledare för alla projekt ett energibolag håller på med och det kanske skulle vara värt lite tid att påpeka det här?

• Gilla
Utter6300 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Man brukar kunna hitta en projektledare för alla projekt ett energibolag håller på med och det kanske skulle vara värt lite tid att påpeka det här?
Varför skulle de bry sig? Det kostar extra pengar att särbehandla olika växter, och det finns väl inga lagar som styr detta, och då finnd inget straff heller…

• Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de bry sig? Det kostar extra pengar att särbehandla olika växter, och det finns väl inga lagar som styr detta, och då finnd inget straff heller…
Jo jag tror det finns en stor möjlighet att man bryr sig om bara någon berättar det här.
Inget större jobb att gräva bort park-slide eländet och köra det till en avsedd tipp.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo jag tror det finns en stor möjlighet att man bryr sig om bara någon berättar det här.
Inget större jobb att gräva bort park-slide eländet och köra det till en avsedd tipp.
Nja, pengarna styr. Möjligtvis gör de något om någon säger sig vilja betala för det… du kan väl erbjuda dem att sponsra?
Om inte du vill betala för det, varför skulle de vilja det?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det är olagligt att sprida Parkslide. Det är också inte en risk utan en definitiv händelse om man schaktning i beståndet utan att hantera växterna på rätt sätt.
Min erfarenhet kring kommuners hantering i dessa lägen är att dom vill ta ansvar för sina åtaganden givetvis.

Skulle pengarna inte finnas så väljer dom en annan väg alt. Fördröjer projektet tills budgeten tillåter en hantering.

Ska man göra en rätt och riktig hantering så blir det kostsamt. Mycket kostsamt.
Dels ska maskiner, lastbilar etc tvättas när de kör från området. Lasten måste stängas in på lastbilar för att inte riskera spridning. I många fall blir transportsträckan lång då inte alla deponier tar i detta.
Schakten blir omfattande. Dels i bredd men mycket djupt. Flera meter.

Utöver detta är det dyrare att deponera än kryptonit..

• Gilla
  • Haha
Cecilia Möller och 20 till
  • Laddar…
R
S Sandwich11 skrev:
Det är olagligt att sprida Parkslide
Är det? Källa tack.

• Gilla
  • Wow
Festlund och 14 till
  • Laddar…
Har lag en "felanmälan" i kommunens system, men förväntar mig inte så mycket med tanke på att de redan har tagit bort jordmånen någon meter från beståndet (där det rimligtvis finns rötter), och de (entreprenören) i allmänt skiter i vad allmänheten och natur heter (ja jag är ganska trött på hur de har hanterat deras behov av att peta i marken).

• Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
S Sandwich11 skrev:
Det är olagligt att sprida Parkslide.
Nej, det är det inte. Du får plantera den om du känner för det. Det pratas om att göra det olagligt, men det är inte det.

• Gilla
Festlund och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.