electroluxaren skrev:
Då säger vi så här : det finns en anledning till att vi har parkslide i Sverige och det är inte för att ingen tycker om det!

Annars är det helt klart att man kan få bort det om man vill, det kräver stora resurser men det går.

Mina två bestånd vårdar jag ömt. ingen får ta något från dessa och de sprider sig inte öht.
Jo men i det här fallet så är det då en entreprenad som ska utföras och det handlar mer om goodwill för Kraftringen som beställare och entreprenören att man inte förvärrar spridningen av Park-Slide när de ändå är där. Sen tidsmässigt så spelar det nog ingen roll om ingen "kalkylnisse" redan räknat sönder entreprenaden.

P
P paralun skrev:
Jo men i det här fallet så är det då en entreprenad som ska utföras och det handlar mer om goodwill för Kraftringen som beställare och entreprenören att man inte förvärrar spridningen av Park-Slide när de ändå är där. Sen tidsmässigt så spelar det nog ingen roll om ingen "kalkylnisse" redan räknat sönder entreprenaden.
goodwill är en utdöende sport...

electroluxaren skrev:
goodwill är en utdöende sport...
Tillsammans med yrkesstolthet...

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Då säger vi så här : det finns en anledning till att vi har parkslide i Sverige och det är inte för att ingen tycker om det!

Annars är det helt klart att man kan få bort det om man vill, det kräver stora resurser men det går.

Mina två bestånd vårdar jag ömt. ingen får ta något från dessa och de sprider sig inte öht.
Nej, det kräver inte stora resurser. Bara uthållighet, som med andra rotogräs.

P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kräver inte stora resurser. Bara uthållighet, som med andra rotogräs.
som sagt resurser

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag tror det finns en stor möjlighet att man bryr sig om bara någon berättar det här.
Inget större jobb att gräva bort park-slide eländet och köra det till en avsedd tipp.
Parkslide är det jävligaste som finns. Du måste typ ner 3 meter (om ens det räcker) för att rycka hela rotsystemet. Vid bortforsling måste du vara mycket försiktig så att inte frön och dylikt sprider sig till andra platser. Att sprida sig är något parkslide älskar. Inte ens en atombomb är ett hot.

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Tipsa lokalradion eller lokaltidningen. Har de lite nyhetstorka hugger de direkt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de bry sig? Det kostar extra pengar att särbehandla olika växter, och det finns väl inga lagar som styr detta, och då finnd inget straff heller…
Ju det finns det Den får inte spridas
Det är bara kolla med länsstyrelsen

• Haha
  • Älska
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Lite OT då det inte är tomtmark, men verkar som att lokala energibolaget i Lund planerar att dra fjärrvärme rör rakt genom ett hyfsat stort bestånd parkslide (kommunal mark). Ska bli intressant till sommaren att se hur stort område de lyckades att se hur stort område de lyckas sprids rötterna över:thinking:
[bild]
(Man ser stubbarna från fjolåret)
Bild från 2021:
[bild]
Ser ut som att de siktar rakt på det högra beståndet och vidare till höger om buskarna i bakgrunden...
Någon på kommunen tycker uppenbarligen om växten då man lagt jobbet att putsa runt beståndet istället för att bara mala ner det.

Det är ju en rätt dekorativ växt. Kanske vill sprida det i nya fina klungor

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Nissens
L Lillcefen skrev:
Vad är straffet om man råkar göra det menar du?

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
S
J JSten skrev:
Orelaterade fråga, hur nära vågar man gräva ett etablerat parkslide bestånd.:thinking: Någon som känner till en pålitlig studie?
Så tyst det blir från "experterna" här då någon ställer en relevant och praktiskt bra fråga. Tyvärr har den inget riktigt bra svar. Det finns helt enkelt inga studier där man spårat hela rotsystemet i tillräckligt många bestånd. Tyvärr är det på tok för dyrt att göra även för enstaka små bestånd.

Det som finns är alltså bara anekdoter. Under en gräsmatta kan rötterna spridas många meter då skotten inte upptäcks om gräset klipps ofta. Själv har jag sett ett bestånd vars rötter efter 30+ år spridit sig under en ca 3 m bred stenlagd garageuppfart + drygt 1 m gräsmatta innan skotten syntes i en rabatt.
Jag har också själv provat med övertäckning och konstaterat att skott kommit upp drygt 2 m bort efter bara ett par år. Det är dock oklart hur långt rötterna redan gick och hur mycket som var ny utväxt.

I litteraturen har finns olika siffror men de toppar ofta på 5 eller 7 meter.

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
P
L Lillcefen skrev:
5 inläggstrollet

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F
S Sandwich11 skrev:
Det är olagligt att sprida Parkslide. Det är också inte en risk utan en definitiv händelse om man schaktning i beståndet utan att hantera växterna på rätt sätt.
Min erfarenhet kring kommuners hantering i dessa lägen är att dom vill ta ansvar för sina åtaganden givetvis.

Skulle pengarna inte finnas så väljer dom en annan väg alt. Fördröjer projektet tills budgeten tillåter en hantering.

Ska man göra en rätt och riktig hantering så blir det kostsamt. Mycket kostsamt.
Dels ska maskiner, lastbilar etc tvättas när de kör från området. Lasten måste stängas in på lastbilar för att inte riskera spridning. I många fall blir transportsträckan lång då inte alla deponier tar i detta.
Schakten blir omfattande. Dels i bredd men mycket djupt. Flera meter.

Utöver detta är det dyrare att deponera än kryptonit..
Var står det att det är olagligt??

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Fick svar från kommunen nu:

Så då får man förutsätta att de har koll på läget.

Orelaterade fråga, hur nära vågar man gräva ett etablerat parkslide bestånd.:thinking: Någon som känner till en pålitlig studie?
Hej!
Jag har krigat mot parkslide och läst i princip allt jag kommit över innan jag gick till attack. Nedan dokument skriver 6,5meter, men det finns inga garantier. Man skriver att det finns möjlighet för skott att skjuta upp uppemot 20 meter(!!) från roten. Jag hade aldrig grävt i närheten. Hade dessutom aldrig grävt upp skiten för bortforsling heller. Den här jävla hydran behöver bara 1-2gram från en rotbit för att ta sig igen. Lycka till att hitta en grävmaskinist som lyckas med det jobbet… det enda jag förstått, och som också funkat för mig är glyfosat-krigsföring.

Med vänlig hälsning,

https://www.invasive.org/gist/moredocs/polspp01.pdf

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P
S STB skrev:
Så tyst det blir från "experterna" här då någon ställer en relevant och praktiskt bra fråga. Tyvärr har den inget riktigt bra svar. Det finns helt enkelt inga studier där man spårat hela rotsystemet i tillräckligt många bestånd. Tyvärr är det på tok för dyrt att göra även för enstaka små bestånd.

Det som finns är alltså bara anekdoter. Under en gräsmatta kan rötterna spridas många meter då skotten inte upptäcks om gräset klipps ofta. Själv har jag sett ett bestånd vars rötter efter 30+ år spridit sig under en ca 3 m bred stenlagd garageuppfart + drygt 1 m gräsmatta innan skotten syntes i en rabatt.
Jag har också själv provat med övertäckning och konstaterat att skott kommit upp drygt 2 m bort efter bara ett par år. Det är dock oklart hur långt rötterna redan gick och hur mycket som var ny utväxt.

I litteraturen har finns olika siffror men de toppar ofta på 5 eller 7 meter.
Du svarar ju som en hel expert!!!
Det finns inga tydliga gränser!!!
Nu anses ju det att knäck och täck metoden är bäst för att få bort parkslide och det innebär att man tar bort ovan jord delen av växten och täcker med svart plast 5m ut.
täcker plasten med jord och väntar i 15 år

• Gilla
Fjkbcguj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.