1 743 330 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Mitt bestånd har stått där i 50 år utan att sprida sig. Inte ens när jag tog jord därifrån innan jag visste att det kan sprida sig med uppgrävda rotbitar. Mitt bestånd utgör inte någon risk för spridning om inte någon gör det med avsikt.P paralun skrev:
Ok, men då är det ju inte något problem för dig att man drar in alla bidrag för utrotning av invasiva arter.A Antropocen skrev:
Sen är det klart märkligt lite dina Parkslides växer... rötterna dra ju i väg flera meter med nya blomknoppar.
Men mina egna ska förhoppningsvist vara väck efter att ha lagt ner möda förra sommaren.
Du har nog rätt det räcker nog inte med en meter per säsong om det får växa helt fritt. Men ett skott en meter ut i min gräsmatta behöver först utveckla sin rot innan den lägger energi på att skicka ut nya rötter och dem skickar den sannolikt i alla riktningar.P paralun skrev:Ok, men då är det ju inte något problem för dig att man drar in alla bidrag för utrotning av invasiva arter.
Sen är det klart märkligt lite dina Parkslides växer... rötterna dra ju i väg flera meter med nya blomknoppar.
Men mina egna ska förhoppningsvist vara väck efter att ha lagt ner möda förra sommaren.
Jo den har en fantastisk förmåga att dra i väg i precis alla riktningar....därför är den invansiv!A Antropocen skrev:
Det roliga med parkslide är ju att om man inte gör något alls med den utan låter den vara ifred sprider den sig ju inte särskilt mycket alls. Det är först när man börjar hålla efter den lite hårdare eller ta bort den som rötterna sprider sig, tex genom att köra med gräsklippare i kanterna för att minska spridningen.A Antropocen skrev:
Grannen nedanför oss har ett bestånd på ca 10 kvm i ett stenparti bakom sitt garage, det har sett likadant ut sedan vi flyttade hit 1995. I somras (samtidigt som googlebilen åkte förbi som ni ser) började de dock röja där, så snart har vi det väl i vår trädgård (man skymtar mitt röda hus i bladverket).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beståndet vid lekplatsen däremot sprider sig rejält varje år, det var en buske på 1 kvm i det intilliggande husets trädgård från början. De som köpte huset av kommunen (som planterat busken) tog bort den utan att det var. Sedan dök det upp lite kul "pinnar" här och där i trädgården som de tog bort med gräsklipparen. Och nu ser det ut så här. Man ser inte ens friggeboden och körsbärsträdet som står bakom.
Kommunens skylt om att det är parkslide och att man inte får göra något med den syns däremot bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte med hjälp av Roundup med klok användning. Vi diskuterade det tidigare i tråden.F FGLIN skrev:
Jag får hur mycket Roundup jag vill av en kusin som är bonde men han poängterade att man ska inte spraya utan pensla på några blad på varje växt så dör snabbt växten. Sen kan man även kapa en stam och hälla lite i stammen. Det blir spännande att se hur det ser ut i år vid sommarstugan.
Lösningen att inte röra den garanterar att den blir större.Anna_H skrev:
Det roliga med parkslide är ju att om man inte gör något alls med den utan låter den vara ifred sprider den sig ju inte särskilt mycket alls. Det är först när man börjar hålla efter den lite hårdare eller ta bort den som rötterna sprider sig, tex genom att köra med gräsklippare i kanterna för att minska spridningen.
Grannen nedanför oss har ett bestånd på ca 10 kvm i ett stenparti bakom sitt garage, det har sett likadant ut sedan vi flyttade hit 1995. I somras (samtidigt som googlebilen åkte förbi som ni ser) började de dock röja där, så snart har vi det väl i vår trädgård (man skymtar mitt röda hus i bladverket).
[bild]
Beståndet vid lekplatsen däremot sprider sig rejält varje år, det var en buske på 1 kvm i det intilliggande husets trädgård från början. De som köpte huset av kommunen (som planterat busken) tog bort den utan att det var. Sedan dök det upp lite kul "pinnar" här och där i trädgården som de tog bort med gräsklipparen. Och nu ser det ut så här. Man ser inte ens friggeboden och körsbärsträdet som står bakom.
Kommunens skylt om att det är parkslide och att man inte får göra något med den syns däremot bra.
[bild]
Vill bara meddela att de bruna stammarna höll sig lika bruna hela sommaren och hösten. Så visst är dom döda. Det kom upp några enstaka nya skott men dom är nu behandlade inför växtens uppladdning inför nästa växtsäsong. Jag upprepar: Det gör, så gott som, ingen nytta att spruta på växten på våren när den börjar att växa. Det man måste göra är att spruta på växtens blad, under- och översida, strax innan frosten anländer, då växten börjar att ladda upp rotsystemet med näring för nästa växt säsong. Vad som händer då, är att växten drar ner så mycket näring den kan till rötterna för att ha ny, full växtkraft. Har den då sugit ner energi till rötterna, har den även sugit ner Round Up (om man nu har använt det) och rötterna dör. Prova gärna, jag har själv sett resultatet! Imponerande! (Injicera Round Up i stammarna strax före frosten anländer, bör ha samma effekt?)C Canutos skrev:Ja. Vid den här tiden på året brukar "det bruna beståndet" vara fullt med meterhöga nyskott. I år har han bara ett fåtal p.g.a. missad besprutning. Jag skall höra med honom om en månad för att se om parksliden verkligen är död.Vi är snart inne i juni månad så de skott man kan se borde ha kommit upp i hela beståndet.
Så här såg det fortfarande ut i September året efter besprutningen. Dött? Ja, stendött!C Canutos skrev:Vill bara meddela att de bruna stammarna höll sig lika bruna hela sommaren och hösten. Så visst är dom döda. Det kom upp några enstaka nya skott men dom är nu behandlade inför växtens uppladdning inför nästa växtsäsong. Jag upprepar: Det gör, så gott som, ingen nytta att spruta på växten på våren när den börjar att växa. Det man måste göra är att spruta på växtens blad, under- och översida, strax innan frosten anländer, då växten börjar att ladda upp rotsystemet med näring för nästa växt säsong. Vad som händer då, är att växten drar ner så mycket näring den kan till rötterna för att ha ny, full växtkraft. Har den då sugit ner energi till rötterna, har den även sugit ner Round Up (om man nu har använt det) och rötterna dör. Prova gärna, jag har själv sett resultatet! Imponerande! (Injicera Round Up i stammarna strax före frosten anländer, bör ha samma effekt?)
C Canutos skrev:
Hur menar du nu? Ovanjorddelarna är ettåriga, precis som släktingarna rabarber och sparris. Så det som är brunt på våren är bara att slänga på tippen och kan inte sprida sig (något som de inte fattat på vår ÅVC, de kräver att allt man vill slänga, även döda delar från föregående säsong) är inslaget i dubbla lager plast trots att det är dött och slängs i brännbart.C Canutos skrev:
Risken är ju om det följer med en rotbit, något som definitivt kan hända. Ingen fara i brännbart, men om man tappar under transport kan det bli nya bestånd.
Utrotade parkslide på min tomt. Nöp av samtliga skott och efter 2 år var den i princip utplånad. Pytteliten del lever efter 4år men är antagligen död nu till våren.
Har endast klippt av skotten inget annat.
Den hade spritt sej i en radie av 15meter. Så gäller att ha koll.
Har endast klippt av skotten inget annat.
Den hade spritt sej i en radie av 15meter. Så gäller att ha koll.