S Sandwich11 skrev:
Det är olagligt att sprida Parkslide. Det är också inte en risk utan en definitiv händelse om man schaktning i beståndet utan att hantera växterna på rätt sätt.
Min erfarenhet kring kommuners hantering i dessa lägen är att dom vill ta ansvar för sina åtaganden givetvis.
Olagligt, nej... olämligt, att sprida japp.

inte klassat som innovasiv art
"Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014), men utvärderas för att eventuellt tas upp på en nationell förteckning över invasiva främmande arter och kan därmed komma att omfattas av olika förbud."
Parkslide (naturvardsverket.se)

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Jo, de är definitivt klassade som invasiva. Men det finns i get lagreglerat runt hanteringen.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nu blir nog spridningen minimal :). För jorden lär väl gå ner i samma grop?

• Gilla
Per Gite och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Fast om de inte vidtar någon åtgärd så lär de sprids rotfragment över ett ganska stort område med tanke på att rörgraven är ett par hundra meter lång och de använder samma bandgrävare (eller vad det kallas) som körs fram och tillbaka för att gräva på olika ställen.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Fast om de inte vidtar någon åtgärd så lär de sprids rotfragment över ett ganska stort område med tanke på att rörgraven är ett par hundra meter lång och de använder samma bandgrävare (eller vad det kallas) som körs fram och tillbaka för att gräva på olika ställen.
Jo men det är väl Kraftringen i Lund och kontakta bolaget.
https://www.kraftringen.se/om-kraftringen/kundservice/
Jag tror det finns goda förutsättningar att de själva ser utmaningen med Park-Slide samt en enkel lösning på problemet.

• Haha
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Du får plantera den om du känner för det. Det pratas om att göra det olagligt, men det är inte det.
Ja, man kanske skulle passa på att anlägga en Japansk trädgård med några fina ruggar innan det är för sent?

• Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Fick svar från kommunen nu:
Xxxx (bolaget) har rådgjort med Lunds kommun inför grävningen.
Så då får man förutsätta att de har koll på läget.

Orelaterade fråga, hur nära vågar man gräva ett etablerat parkslide bestånd.:thinking: Någon som känner till en pålitlig studie?

J JSten skrev:
Fick svar från kommunen nu:

Så då får man förutsätta att de har koll på läget.

Orelaterade fråga, hur nära vågar man gräva ett etablerat parkslide bestånd.:thinking: Någon som känner till en pålitlig studie?
Ok, jo just med Park-Slide är det bara att gräva på, entreprenadfirman gör inget som helst olagligt.
Sen gjorde du ett försök och kan kanske göra ett nytt försök när de ska gräva?
Det blir överskottsmassor när de grävt och fått ner ledningarna och då skulle det vara enkelt att samtidigt gräva bort Park-Slide beståndet. Ingen gillar Park-Slide!

• Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Passa på och gör lite parkslide marmelad.

• Gilla
  • Haha
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
P
S Sandwich11 skrev:
Det är olagligt att sprida Parkslide. Det är också inte en risk utan en definitiv händelse om man schaktning i beståndet utan att hantera växterna på rätt sätt.
Min erfarenhet kring kommuners hantering i dessa lägen är att dom vill ta ansvar för sina åtaganden givetvis.

Skulle pengarna inte finnas så väljer dom en annan väg alt. Fördröjer projektet tills budgeten tillåter en hantering.

Ska man göra en rätt och riktig hantering så blir det kostsamt. Mycket kostsamt.
Dels ska maskiner, lastbilar etc tvättas när de kör från området. Lasten måste stängas in på lastbilar för att inte riskera spridning. I många fall blir transportsträckan lång då inte alla deponier tar i detta.
Schakten blir omfattande. Dels i bredd men mycket djupt. Flera meter.

Utöver detta är det dyrare att deponera än kryptonit..
Så fel du har, gör som jag släng in det till grannen

• Haha
  • Gilla
kattlucka och 6 till
  • Laddar…
P
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
tveksamt då så väl rör som skyddsfyllning tar stor volym så troligen kommer de att toppdressa grönytorna runt omkring med överskottet.
Hur eller hur kommer det att spridas parkslide på platsen, det räcker med en liten rotbit på mindre än en kubikcentimeter för att det skall slå rot på nytt ställe, sånt fastnar lätt i däck , larver , stövlar eller skor samt redskap

• Haha
olyckligaolle
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Ok, jo just med Park-Slide är det bara att gräva på, entreprenadfirman gör inget som helst olagligt.
Sen gjorde du ett försök och kan kanske göra ett nytt försök när de ska gräva?
Det blir överskottsmassor när de grävt och fått ner ledningarna och då skulle det vara enkelt att samtidigt gräva bort Park-Slide beståndet. Ingen gillar Park-Slide!
Parkslide är mycket grönt och fint fantastiska buskar som döljer en rörgrav perfekt

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
P
raveper raveper skrev:
Passa på och gör lite parkslide marmelad.
har du något bra recept för jag är faktiskt nyfiken på detta

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Parkslide är mycket grönt och fint fantastiska buskar som döljer en rörgrav perfekt
Nej det tror jag inte någon håller med om.
Nu tror jag benhårt på möjligheten att få bort skiten om man bara pratar med rätt personer.
Minimalt med jobb för en större grävmaskin inkl bortforsling.

• Gilla
  • Haha
Jice. och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej det tror jag inte någon håller med om.
Nu tror jag behårt på möjligheten att få bort skiten om man bara pratar med rätt personer.
Minimalt med jobb för en större grävmaskin inkl bortforsling.
Då säger vi så här : det finns en anledning till att vi har parkslide i Sverige och det är inte för att ingen tycker om det!

Annars är det helt klart att man kan få bort det om man vill, det kräver stora resurser men det går.

Mina två bestånd vårdar jag ömt. ingen får ta något från dessa och de sprider sig inte öht.

• Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.