1 743 384 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag tror att en vettig lösning är tillåta och underlätta att närboende tar tag i problemet. Det gäller inte bara parkslide, utan andra invasiva eller oönskade växter. Tex snöbär, spirea, lupiner, vresros. Arter som kan ställa till det ordentligt.
Så klart. Det vet jag och många andra. Vad vill du egentligen säga? Om det bruna fortfarande är brunt och inga nya skott har kommit upp: Tror du inte att Parksliden har dött? Eller?Anna_H skrev:
Hur menar du nu? Ovanjorddelarna är ettåriga, precis som släktingarna rabarber och sparris. Så det som är brunt på våren är bara att slänga på tippen och kan inte sprida sig (något som de inte fattat på vår ÅVC, de kräver att allt man vill slänga, även döda delar från föregående säsong) är inslaget i dubbla lager plast trots att det är dött och slängs i brännbart.
Det är därför vi noga sticker ner dem med rotänden först i sopsäckar. Det ska räcka. Det går inte att låta det stå med de döda pinnar kvar år efter år, det blir för skräpigt.D Daniel 109 skrev:
Det handlar enbart om de nya skotten, det är det jag ville få fram. Allt ovan jord dör ju av sig själv varje höst utan åtgärder. Och nej, alla vet inte det.C Canutos skrev:
Det kommer inga nya skott i ett dött bestånd vilket jag refererar till. (Som på bilden!) Jag har själv ett bestånd som sprutades 2022 strax innan frosten kom. Tror att det är stendött. Får se när det våras!Anna_H skrev:
Att låta växtlighet ligga kvar är inte att likställa med kompost. Är gräsmattan en kompost om man inte har uppsamlare?
Det blir inte en gigantisk rishög.