P paralun skrev:
Menar du att någon mha skattepengar ska ta bort din Parkslide?
Bättre spenderat än flyktingförläggningar och elbilssubventioner.

• Gilla
Carlk
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Parkslide längsmed vägar borde kommunen ändå ta hand om.

Självbevarelsedrift om inget annat.

Jag tror att en vettig lösning är tillåta och underlätta att närboende tar tag i problemet. Det gäller inte bara parkslide, utan andra invasiva eller oönskade växter. Tex snöbär, spirea, lupiner, vresros. Arter som kan ställa till det ordentligt.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Mikael.Stugansson skrev:
Parkslide längsmed vägar borde kommunen ändå ta hand om.

Självbevarelsedrift om inget annat.

• Gilla
mickekarl
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur menar du nu? Ovanjorddelarna är ettåriga, precis som släktingarna rabarber och sparris. Så det som är brunt på våren är bara att slänga på tippen och kan inte sprida sig (något som de inte fattat på vår ÅVC, de kräver att allt man vill slänga, även döda delar från föregående säsong) är inslaget i dubbla lager plast trots att det är dött och slängs i brännbart.
Så klart. Det vet jag och många andra. Vad vill du egentligen säga? Om det bruna fortfarande är brunt och inga nya skott har kommit upp: Tror du inte att Parksliden har dött? Eller?

D Daniel 109 skrev:
Risken är ju om det följer med en rotbit, något som definitivt kan hända. Ingen fara i brännbart, men om man tappar under transport kan det bli nya bestånd.
Det är därför vi noga sticker ner dem med rotänden först i sopsäckar. Det ska räcka. Det går inte att låta det stå med de döda pinnar kvar år efter år, det blir för skräpigt.

C Canutos skrev:
Så klart. Det vet jag och många andra. Vad vill du egentligen säga? Om det bruna fortfarande är brunt och inga nya skott har kommit upp: Tror du inte att Parksliden har dött? Eller?
Det handlar enbart om de nya skotten, det är det jag ville få fram. Allt ovan jord dör ju av sig själv varje höst utan åtgärder. Och nej, alla vet inte det.

• Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är därför vi noga sticker ner dem med rotänden först i sopsäckar. Det ska räcka. Det går inte att låta det stå med de döda pinnar kvar år efter år, det blir för skräpigt.
Man kan ju bryta av dem och låta dem ligga kvar.

D Daniel 109 skrev:
Man kan ju bryta av dem och låta dem ligga kvar.
På lekplatsen? Vi har inte riktigt plats att ha någon parkslidekompost där.

Anna_H Anna_H skrev:
På lekplatsen? Vi har inte riktigt plats att ha någon parkslidekompost där.[/QUOT
Anna_H Anna_H skrev:
På lekplatsen? Vi har inte riktigt plats att ha någon parkslidekompost där.
Bryt av dem och lägg dem på marken inne i beståndet. Trampa sedan sönder dem så skräpar de kanske inte.

Anna_H Anna_H skrev:
Det handlar enbart om de nya skotten, det är det jag ville få fram. Allt ovan jord dör ju av sig själv varje höst utan åtgärder. Och nej, alla vet inte det.
Det kommer inga nya skott i ett dött bestånd vilket jag refererar till. (Som på bilden!) Jag har själv ett bestånd som sprutades 2022 strax innan frosten kom. Tror att det är stendött. Får se när det våras!

A Antropocen skrev:
Bryt av dem och lägg dem på marken inne i beståndet. Trampa sedan sönder dem så skräpar de kanske inte.
Det går inte, det är ett staket inne i beståndet, de som bor på andra sidan vill inte att staketet blir en komposthög.

Att låta växtlighet ligga kvar är inte att likställa med kompost. Är gräsmattan en kompost om man inte har uppsamlare?

D Daniel 109 skrev:
Att låta växtlighet ligga kvar är inte att likställa med kompost. Är gräsmattan en kompost om man inte har uppsamlare?
Men allvarligt talat: skulle du tycka att vet var okej att ha en gigantisk rishög på lekplatsen?

Det blir inte en gigantisk rishög.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.