C Canutos skrev:
[bild]
Liknar det jag ser i sommarstugan, har inga bilder men återkommer framåt våren.
Sen visst tar "penslingen" lite tid men alla husägare har nog målat så de flesta är nog vana att hålla i en pensel.

nimhed nimhed skrev:
[länk]
Ja, det var ju en onödig indragning av budgeten. Det här är ju ett område där det gäller att ligga i och vara envis.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var ju en onödig indragning av budgeten. Det här är ju ett område där det gäller att ligga i och vara envis.
Som de säger i artikeln, om man pausar arbetet kan kostnaden för bekämpningen lätt tiofaldigas när det blir aktuellt att återuppta.

Hål i huvudet, om du frågar mig.

Men som med allt annat som kommer ur munnen på vår nuvarande miljöminister, blir det väl en hänvisning till det ekonomiska läget.

• Gilla
  • Haha
Jonasdzm och 4 till
  • Laddar…
De resurser det här handlar om är ändå inte i närheten av vad som behövs. Man måste få med markägare och ideella krafter om man ska ha någon möjlighet att lyckas. Länsstyrelserna bör snarare satsa på att styra upp och utvärdera metoder. Som det är nu känns det mer som att de bromsar genom att varna för att röra växter som kan vara invasiva.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tyvärr är väl ingen förvånad.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var inte bra. Enligt min erfarenhet som har ett gammalt bestånd omgärdat av gräsmatta så kan man räkna med en spridningststakt via rötter på ungefär en meter per år.

A Antropocen skrev:
Ja, det var inte bra. Enligt min erfarenhet som har ett gammalt bestånd omgärdat av gräsmatta så kan man räkna med en spridningststakt via rötter på ungefär en meter per år.
Menar du att någon mha skattepengar ska ta bort din Parkslide?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Menar du att någon mha skattepengar ska ta bort din Parkslide?
Hur du kan uppfatta det så förstår jag inte. I vilket fall som helst så hade jag inte tillåtet det. Det har stått där i nog 50 år och skall fortsätta så.

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Hur du kan uppfatta det så förstår jag inte. I vilket fall som helst så hade jag inte tillåtet det. Det har stått där i nog 50 år och skall fortsätta så.
Fortsätta?

P paralun skrev:
Fortsätta?
Ja, beståndet skall vara kvar där det är.

A Antropocen skrev:
Och växer en meter om året? Då måste det vara rejält stort. Gör något åt det, tex kör över det med gräsklipparen.

A Antropocen skrev:
Ja, beståndet skall vara kvar där det är.
Jo men nu är ju arten invasiv och skulle många lägga ner lite möda så var det inte längre något problem.
(inkl vettig Rounduphantering)

• Gilla
gaia
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Och växer en meter om året? Då måste det vara rejält stort. Gör något åt det, tex kör över det med gräsklipparen.
Beståndet är insynsskydd mellan min grannes och min tomt och tjänar dessutom som förråd till skottkärra och cementblandare och dyligt. Det är nog 70 till 80 m2 stort. Beståndet är på min sommarfastighet och växer i ett stenigt område och hade varit jobbigt att ta bort. Vi har gräsmattor som vi klipper minst varannan vecka runt beståndet. På dessa två veckor slår parkslide nya skott max 2 meter ut i gräsmattan. Därav mitt antagande att spridningshastigheten för ett fritt växande bestånd är ungefär 1 meter per år. Gräsklippare sprider inte parkslide så som vissa påstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.