1 743 323 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Vi har parkslide bredvid huset som vi köpte för två år sedan. Mäklaren sa ingenting och vi visste inte vad parkslide var då. Har nu bekämpat med både hetvatten och glyfosfat och den verkar ge med sig. Nästa år slutar vi med glyfosfat och kommer klippa av så fort nya skott kommer. Hittade en jättebra guide kring parkslide som jag tänkte tipsa om: https://www.rensa.nu/parkslideguiden/ . Ska även lägga upp i egen tråd så folk kan hitta den.
Med vänlig hälsning,
Robin
Med vänlig hälsning,
Robin
Jo, Round-up dvs glyfosfat är lösningen! Sen penslade vi på lösningen på blad i somras för att slippa totaldöd av vegetation. Spännande att se nästa vår-sommar men det ser ut att ha lyckats!R Robin Täby skrev:Vi har parkslide bredvid huset som vi köpte för två år sedan. Mäklaren sa ingenting och vi visste inte vad parkslide var då. Har nu bekämpat med både hetvatten och glyfosfat och den verkar ge med sig. Nästa år slutar vi med glyfosfat och kommer klippa av så fort nya skott kommer. Hittade en jättebra guide kring parkslide som jag tänkte tipsa om: [länk] . Ska även lägga upp i egen tråd så folk kan hitta den.
Med vänlig hälsning,
Robin
Jo nu är jag inte någon större anhängare av miljöfolket i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Men som jag skrev så sprayar man ut glyfosfat i massor så är det ju inte bra.
Däremot att pensla på glyfofosfat gör att man behöver en mycket liten mängd av medlet, det tar lite mer tid men man ser snabbt resultatet och slipper totaldöd av all vegetation i området.
Pensling är inget fel. Men att applicera på små skott är inte effektivt.
Jo det ser mycket lovande ut! Sen utvecklas ju skotten mycket snabbt och det är ju bara att ta penseln och trycka till på skottet så är det klart. Det räcker med en mycket liten mängd glyfosfat för att döda skotten, min egen erfarenhet från i somras/höstas.D Daniel 109 skrev:
Sen mycket viktigt för den som skulle tänka sig pensling med glyfofosfat (round-up).
- Täta skyddshandskar
- Ställa behållaren man använder för glyfofosfat inkl pensel på ett säkert ställe så att inga barn får tag på giftet.
- Mycket små mängder av glyfofosfat behövs för penslandet.
- Täta skyddshandskar
- Ställa behållaren man använder för glyfofosfat inkl pensel på ett säkert ställe så att inga barn får tag på giftet.
- Mycket små mängder av glyfofosfat behövs för penslandet.
Men den stora frågan är om pensling på unga skott är effektivare än att bara rycka eller klippa skott. Pensling av parkslide har bra effekt när växten transporterar näringsämnen från bladverket till rotsystemet. Det gör de när de växt färdigt för säsongen (efter blomningen).P paralun skrev:
Penslar man roundup på unga skott, dödar man bara den delen ovan jord, och det är precis det man gör när man rycker skott med. Därför ska man antingen låta parkslide väx upp för att därefter pensla/spruta roundup eller så ska man rycka skott.
Det enda vettiga sättet att använda glyfosat är en eller 2 behandlingar sent på hösten. Sprid inte em massa glyfosat i naturen genom att använda det på växande skott. Det är bara dyrare, jobbigare och ger en onödigt hög miljöbelastning. Läs gärna om detaljerna i mitt dokument. Där finns även länkar till forskning och aktuella lagar. Du bryter sannolikt mot åtminstone 2 lagar när du använder glyfosat så här.
http://bit.ly/parkslide
http://bit.ly/parkslide
Visa bilaga 661241 Visa bilaga 661242P paralun skrev:
Bild 1: Detta parkslid bestånd sprutade/penslade jag på hösten, närmare vintern innan frosten slår till. Då börjar nämligen parksliden förbereda sig genom att dra ner näring till rötterna för att lagra under vintern och sätta fart till den kommande våren. När den drar ner näringen, drar den också ned Glyfosaten och den dör. På våren ser det ut som på bilden: Stendött!
Har ett större bestånd,bild 2, som har fått samma behandling för någon vecka sedan, som det på bild 1. Jag är ganska övertygad om att även detta bestånd kommer att vara stendött till våren. (Testade lite förra hösten i kanten på det beståndet. Även där stendött!)
Redigerat:
C Canutos skrev:[media] [media]
Bild 1: Detta parkslid bestånd sprutade/penslade jag på hösten, närmare vintern innan frosten slår till. Då börjar nämligen parksliden förbereda sig genom att dra ner näring till rötterna för att lagra under vintern och sätta fart till den kommande våren. När den drar ner näringen, drar den också ned Glyfosaten och den dör. På våren ser det ut som på bilden: Stendött!
Har ett större bestånd,bild 2, som har fått samma behandling för någon vecka sedan, som det på bild 1. Jag är ganska övertygad om att även detta bestånd kommer att vara stendött till våren. (Testade lite förra hösten i kanten på det beståndet. Även där stendött!)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C Canutos skrev:[media] [media]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder