1 743 434 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag vill lyfta ett varningens finger även för anemonen som nämns i artikeln och som vi i Sverige allmänt kallar för höstanemon, en förtjusande "lättskött" senblommande perenn som blivit vanlig i svenska trädgårdar. Den säljs i handeln men sprids på samma sätt som parksliden en gång gjorde när trädgårdsägare så gärna delade med sig skott av "den vackra bambun".
Namnet finns inte alltid på etiketten när den saluförs hos handelsträdgårdar men den heter Anemone japonica vilket är synonymt med Anemone hupehensis var. japonica och korsningar som benämns Anemone x hybrida.
För ca 20 år sedan planterade jag höstanemonen i min gamla trädgård - tills jag läste om dess invasiva förmåga och noterade hur den (långsamt) började expandera. Jag grävde upp den och fick bort den efter några år av grävande.
Namnet finns inte alltid på etiketten när den saluförs hos handelsträdgårdar men den heter Anemone japonica vilket är synonymt med Anemone hupehensis var. japonica och korsningar som benämns Anemone x hybrida.
För ca 20 år sedan planterade jag höstanemonen i min gamla trädgård - tills jag läste om dess invasiva förmåga och noterade hur den (långsamt) började expandera. Jag grävde upp den och fick bort den efter några år av grävande.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Intressant!A Abies koreana skrev:Jag vill lyfta ett varningens finger även för anemonen som nämns i artikeln och som vi i Sverige allmänt kallar för höstanemon, en förtjusande "lättskött" senblommande perenn som blivit vanlig i svenska trädgårdar. Den säljs i handeln men sprids på samma sätt som parksliden en gång gjorde när trädgårdsägare så gärna delade med sig skott av "den vackra bambun".
Jag har höstanemon på ett ställe i trädgården, och hade tänkt köpa fler och plantera... Kanske borde tänka om då...
Den jag har, har dock inte spridit sig alls på de 10 år jag bott här....
Det finns en kinesisk variant också Anemone hupehensis, inte att förväxla med Anemone hupehensis var. japonica, som jag inte har någon erfarenhet av. Kanske är den inte lika invasiv.Dan_Johansson skrev:
I dagligt språk kallas de alla för höstanemoner.
Det är ingen växt jag stött på i naturen. Däremot syren, snöbär och spirea är på tok för vanligt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/tre-platser-i-lanet-dar-monstervaxten-sprider-sig
Man kunde kanske tro att SVT skulle fått till en lite mer detaljerad bild av Parkslide, men de har väl inte tillräckligt med miljarder för att lyckas
Man kunde kanske tro att SVT skulle fått till en lite mer detaljerad bild av Parkslide, men de har väl inte tillräckligt med miljarder för att lyckas
Kan man sätta nya växter där parkslide en gång frodats? Hur vet man om den blivit behandlad och om det finns rester av bekämpningsmedel i jorden?
Vi har en slänt framför vårt fritidshus, som vi ägt sen juli, där det växer (vad jag till 99% är säker på) parkslide.
Har pratat med förra ägaren och förrförra, båda hävdar att de inte behandlat den men vad jag läst mig till så får den inte det här utseendet förrän man behandlar med tex glyfosat?
Varit låg tillväxt sen vi tog över huset och detta är enda som kommit upp fram tills att bilderna togs 9e oktober. Bild också på gamla stammar för att verifiera.
Ska tilläggas att det växer ett bestånd bakom huset på grannfastigheten som uppdagades när den skulle röjas för arrende och odling. Misstänker att någon av de tidigare ägarna dumpat material där för 10-20 år sedan som slagit rot.
Vi har en slänt framför vårt fritidshus, som vi ägt sen juli, där det växer (vad jag till 99% är säker på) parkslide.
Har pratat med förra ägaren och förrförra, båda hävdar att de inte behandlat den men vad jag läst mig till så får den inte det här utseendet förrän man behandlar med tex glyfosat?
Varit låg tillväxt sen vi tog över huset och detta är enda som kommit upp fram tills att bilderna togs 9e oktober. Bild också på gamla stammar för att verifiera.
Ska tilläggas att det växer ett bestånd bakom huset på grannfastigheten som uppdagades när den skulle röjas för arrende och odling. Misstänker att någon av de tidigare ägarna dumpat material där för 10-20 år sedan som slagit rot.
Det där ser inte ut som parkslide.
Ja, det ser precis ut som parkslide som är behandlad med glyfosat. Daniel har fel.
Den kommer med stor sannolikhet att återkomma om inte mer insatser görs. Det behöver dock inte nödvändigtvis innebära glyfosat utan kan vara någon av de giftfria metoderna jag listar i mitt dokument.
Den kommer med stor sannolikhet att återkomma om inte mer insatser görs. Det behöver dock inte nödvändigtvis innebära glyfosat utan kan vara någon av de giftfria metoderna jag listar i mitt dokument.
Om det nu är parkslide så är det ju ingen bra ide att låta den vara.
Glyfosat bryts ner i marken tämligen fort, så det är ingen fara att odla annat där.
Glyfosat bryts ner i marken tämligen fort, så det är ingen fara att odla annat där.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jag tycker det som växer ser ut som pilört.
det döda stumparna kan va parkslide.
När vår granne behandlade parkslide med glyfosat så blev bladen ihoprullade som strutar, såg inte alls ut som på dessa bilder.
det döda stumparna kan va parkslide.
När vår granne behandlade parkslide med glyfosat så blev bladen ihoprullade som strutar, såg inte alls ut som på dessa bilder.