1 743 330 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
En barriär vid gränsen mot grannen är väl inte fel nu när det ändå är ganska lätt att få dit. Det är förmodligen svårt att få det tillräckligt djupt och tätt för att garantera skydd mot spridning, men sätter du en barriär finns väl ändå en rimlig chans att parksliden väljer en enklare väg=håller sig på grannens tomt.
Vi använder den metoden på vår lekplats, då det är kommunen som ansvarar för så stora ingrepp som att gräva upp den. Den står längs med ett staket, och varje vår i maj har vi städdag, då får barnen rycka upp alltihopa, sedan hålls det efter med gräsklippare på båda sidor, men det som växer närmast staketet växer ändå upp.lars_stefan_axelsson skrev:
Det var ju lite spännande. En metod jag inte sett nämnas förut. Undrar om det finns mer info, eller tester från någon annanstans.
Den gick alltså ut på att vicka växtdelarna så att man får upp tillväxtnoderna när man drar upp dem (lite kraftigare stammar). Då tappar den näring den samlat i dessa, samtidigt som man inte stör rötterna (vilket enligt inslaget är det som mera skulle provocera fram horisontell spridning).
Trots såpass små åtgärder är den lite, lite klenare för varje år. Men missar man städdagen ett år och låter den växa upp helt (vilket skedde ett år när jag var borta på städdagen och de som bor bredvid lekplatsen var sjuka) får den full kraft igen.
Arbetet har pågått i ca 15 år, fick börja från början efter ca 7 år. Kanske är nästan borta om 15 år till.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Bra att du är uppmärksam!M Martinsäv skrev:Vi har köpt tomt för ett tag sedan och när vi köpte tomten var det vinter med snö samt massa skog på tomten så kunde inte se hur marken såg ut, men nu i somras när skogen var nedtagen såg jag att det växte en del parkslide nära grannens tomt och där han hade dumpat sina trädgårdsavfall, Efter detta så har vi schaktat hela tomten där översta jordlagret har skalats av(har garanterat åkt med lite parkslide...men visste in vad det var då) så jorden som är kvar är sandig moränjord, nu när vi fortfarande har möjlighet bör vi schakta ner mer vid grannen gräns, kanske sätta L-stöd? eller har ni någon annan idé?[bild]
En vallgrav kanske?
Om du gör samma insats i juni, juli, augusti och september ska du se att det blir märkbar effekt ganska fort.Anna_H skrev:
Vi använder den metoden på vår lekplats, då det är kommunen som ansvarar för så stora ingrepp som att gräva upp den. Den står längs med ett staket, och varje vår i maj har vi städdag, då får barnen rycka upp alltihopa, sedan hålls det efter med gräsklippare på båda sidor, men det som växer närmast staketet växer ändå upp.
Trots såpass små åtgärder är den lite, lite klenare för varje år. Men missar man städdagen ett år och låter den växa upp helt (vilket skedde ett år när jag var borta på städdagen och de som bor bredvid lekplatsen var sjuka) får den full kraft igen.
Arbetet har pågått i ca 15 år, fick börja från början efter ca 7 år. Kanske är nästan borta om 15 år till.
Om stammar kunde ligga kvar vore det ju inget problem att tex klippa vägkanterna med traktor och köra vidare skiten meter för meter. Återigen ett märkligt påstående från Daniel.S STB skrev:Det är nog många som inte riktigt har förutsättningar för att eld upp allt på plats, men annars låter det som det bästa alternativet. Min kommun skriver att all parkslide skall packas i förslutna säckar och slängas i brännbart. Det är både för att förhindra spridning när det körs till återvinningen och när det körs i containrar från återvinningscentralen till förbränning.
Daniel har förmodligen ingen personlig erfarenhet av att bekämpa parkslide så det är inte så konstigt att kommentaren inte känns helt rätt. När man rycker upp parkslide så kommer det ofta med några cm rötter. Att separera och sortera växtdelar är helt enkelt inte värt besväret. Dessutom har jag inte sett något riktigt bevis för att stammar inte kan sätta rot även om jag tror att det är tämligen osannolikt.
Jag sa ligga kvar, inte sprida till nya ytor. Klippning är i allmänhet bara en gång per år, vilket är för lite för att trycka ner den.
Normalt sett faller väl skotten åt sidorna och på så sätt kan de utöka området med ngn meter om man inte ordnar hela högen precis på cm där den vuxit.D Daniel 109 skrev:
Jag lägger alla skott jag rycker inom det område den redan växer. Det är inget problem. Även om de mot förmodan skulle slå rot så tappar de energi av misshandeln.
Nej. Det är ett väldigt litet problem i förhållande till de rötter som redan finns där.
Nej. Om de slår rot på platsen de redan växer på så har det inte med saken att göra.
Västnytt har börjat intressera sig för problemet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/okunskap-vid-byggen-sprider-mardromsvaxten-explosionsartat
PONF i Göteborg ser ut som fågelholkar..
Men de kanske pratat med Daniel 109 om det där med att klippa ner och låta ligga..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/okunskap-vid-byggen-sprider-mardromsvaxten-explosionsartat
PONF i Göteborg ser ut som fågelholkar..
Men de kanske pratat med Daniel 109 om det där med att klippa ner och låta ligga..
Om något skott mot förmodan skulle ta sig så är ingen skada skedd. Ja, det är det jag menar. Det är inte värt jobbet att bränna eller pack och köra på växten. Om du inte måste göra sådant så kan du göra en insats även på 5minuter.