D Daniel 109 skrev:
Om något skott mot förmodan skulle ta sig så är ingen skada skedd. Ja, det är det jag menar. Det är inte värt jobbet att bränna eller pack och köra på växten. Om du inte måste göra sådant så kan du göra en insats även på 5minuter.
Sorry, men nu tappade du mig helt...

En liten parentes är att små rotbitar som sprids är helt galet mycket lättare att ta död på än ett etablerat rotnätverk, där ena skottet delar energi med det andra skottet. En av mina bästa vänner fick gräsmattejord utkörd som innehöll Parkslide. Det tog inte lång tid innan det poppade upp mängder med parkslideskott i gräsmattan, vilket han reagerade på efter att ha följt min kamp mot parksliden och insett hur den ser ut som "babyplanta". Vi ryckte upp varenda litet skott den sommaren och det dödade Parksliden helt. Numera har han bara en gräsmatta.

Får den däremot etablera sig och skapa sitt nätverk så blir den svårare att ta död på. Rycker du ett synligt skott, så kan den fortfarande ta energi från något annat skott en meter bort som du kanske inte ser.

Apropå gräsklippare, så ja, det försvårar för den givetvis, men få personer klipper gräsmattan i jordnivå. En kort klipplängd brukar klassas som 30 mm och de flesta klipper på mellan 45-60 mm. Parksliden utvecklar sina första blad långt innan och kan sitta där gott och lapa sol och köra fotosyntesen medan gräsklipparen passerar ovanför. Prova att ta död på grodblad eller klöver med gräsklippare. Det kan dock begränsa Parkslidens uppkomst i själva gräsmattan, dvs att man hela tiden håller den borta därifrån, men den växer med stor sannolikhet under jord och söker sig till nya marker.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Växter som är anpassade till ängsmark klarar en gräsklippning relativt bra. Men växter som har ett högre växt sätt klarar inte 30mm klippning med en eller ett par veckors intervall. Det är växter med en låg bladrosett som klarar det. Så växer inte parkslid.

Ofta tänker man att det man inte ser, finns inte. Så är det ju dock inte med parkslide utan med den är det snarare; det man inte ser är det som är... värst.
Man kan göra vad man vill med det ovan jord på ett etablerat parkslidebestånd. Det kommer ändå inte att påverka rötterna i någon nämnvärd omfattning.
Möjligtvis kan man få växten att lägga sig i dvala ett tag - så poppar den upp efter ett, två eller fem år igen...
När vi hittar en bra metod att döda rötterna så vinner vi - inte förrän dess.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Det tar energi från rötterna att skicka upp skott. Så att släppa upp skott och upprepade gånger ta bort dem påverkar definitivt rötterna. Tex att rensa varannan vecka eller i alla fall en gång i månaden. Att ta den så fort man ser första bladet är inte lika jobbigt gör växten. Jag kan tänka mig att det dessutom stimulerar den att söka nya ytor.

D Daniel 109 skrev:
Det tar energi från rötterna att skicka upp skott. Så att släppa upp skott och upprepade gånger ta bort dem påverkar definitivt rötterna. Tex att rensa varannan vecka eller i alla fall en gång i månaden. Att ta den så fort man ser första bladet är inte lika jobbigt gör växten. Jag kan tänka mig att det dessutom stimulerar den att söka nya ytor.
Det kan ju lika gärna plockande av 2v skott göra.

I tisdagens Nordegren och epstein i P1 var det ett förhållandevis långt inslag om parkslide:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1377377

Inga nyheter för den som följer denna tråd, men jag tyckte det gav en rättvis bild, och det är bra att det uppmärksammas.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Martinsäv skrev:
Vi har köpt tomt för ett tag sedan och när vi köpte tomten var det vinter med snö samt massa skog på tomten så kunde inte se hur marken såg ut, men nu i somras när skogen var nedtagen såg jag att det växte en del parkslide nära grannens tomt och där han hade dumpat sina trädgårdsavfall, Efter detta så har vi schaktat hela tomten där översta jordlagret har skalats av(har garanterat åkt med lite parkslide...men visste in vad det var då) så jorden som är kvar är sandig moränjord, nu när vi fortfarande har möjlighet bör vi schakta ner mer vid grannen gräns, kanske sätta L-stöd? eller har ni någon annan idé?[bild]
Jag funderar att gräva ett dike kanske 1,5 meter djupt(har redan skalat av ca 30-40cm) vid grannens staket och sedan fylla det med makadam + markduk, vad tror ni om den lösningen?

M Martinsäv skrev:
Jag funderar att gräva ett dike kanske 1,5 meter djupt(har redan skalat av ca 30-40cm) vid grannens staket och sedan fylla det med makadam + markduk, vad tror ni om den lösningen?
Dike utan det andra först för att iaktta vad som händer

Talvan Talvan skrev:
Just. Parkslide är ju "gjord" för att kolonisera lavasluttningar efter vulkanutbrott, så singel utgör inte nödvändigtvis någon starkare barriär. Fria luften däremot har den ju svårt att smita förbi utan att bli upptäckt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
M Martinsäv skrev:
Generellt är det ju bra att dränera marken runt sitt hus och ett dike med makadam kan säkert bidra till en torr miljö för din grund.

För parkslidens del har jag iakttagit att den verkar begränsas av ett dike jag har hemma. Det har ofta vatten i sig och jag tror att grundvattennivån är ungefär på den höjden. Parksliderötterna går nog ogärna under grundvattennivån enligt min anekdotiska teori. (Därmed borde man kunna bekämpa parkslide med enorma mängder vatten, men det är nog mer hypotetiskt.) I ditt fall så borde du överväga att gräva tills att du kommer ner till grundvattnet + lite till.

Det du föreslår som barriär är egentligen markduk. Jag tror inte singel i sig är något hinder om du inte håller den kruttorr. Köp en hel rulle med 100m markduk och lägg i flera lager tills att rullen tar slut. För att få en vettig tomt så behöver du ett ytskikt av något annat som inte är gräsmatta. Kanske betong eller en stenrad. Det blir väldigt svårt att i långa loppet hindra rötter att passera ovanför barriären om man lämnar minsta svaghet, så markduken måste ansluta mot sten eller betong. Gjuta en betongsockel direkt emot makadam borde ju kunna fungera och är dessutom ett utmärkt fäste för staketpinnar. En rad marksten på vardera sida av staketet är perfekt eftersom robotgräsklipparen kan klippa allt och man slipper få en kant som måste handklippas.

Talvan Talvan skrev:
Kommer rötterna fram till diket så kommer de att skjuta skott och fortsätta rotutbredningen längre ner i diket. Då är den redan på väg åt ditt håll och du har snarast gjort det lättare för den. Gräver du diket är halva jobbet redan gjort så då är det bara att köra på.

M Martinsäv skrev:
Jag har ett ett dike med ungefär det djupet mellan mig och min granne. Det har dock ändå kommit upp skott på grannens sida.
Dessa var dock ganska mottagliga för RU (jag har smugit över några gånger och sprutat dem :p)
Så viss effekt tänker jag att du kan få men inte fullt skydd

D Daniel 109 skrev:
Om du gör samma insats i juni, juli, augusti och september ska du se att det blir märkbar effekt ganska fort.
Ja, troligen, men det gör vi inte.

S shadowfire skrev:
En liten parentes är att små rotbitar som sprids är helt galet mycket lättare att ta död på än ett etablerat rotnätverk, där ena skottet delar energi med det andra skottet. En av mina bästa vänner fick gräsmattejord utkörd som innehöll Parkslide. Det tog inte lång tid innan det poppade upp mängder med parkslideskott i gräsmattan, vilket han reagerade på efter att ha följt min kamp mot parksliden och insett hur den ser ut som "babyplanta". Vi ryckte upp varenda litet skott den sommaren och det dödade Parksliden helt. Numera har han bara en gräsmatta.

Får den däremot etablera sig och skapa sitt nätverk så blir den svårare att ta död på. Rycker du ett synligt skott, så kan den fortfarande ta energi från något annat skott en meter bort som du kanske inte ser.

Apropå gräsklippare, så ja, det försvårar för den givetvis, men få personer klipper gräsmattan i jordnivå. En kort klipplängd brukar klassas som 30 mm och de flesta klipper på mellan 45-60 mm. Parksliden utvecklar sina första blad långt innan och kan sitta där gott och lapa sol och köra fotosyntesen medan gräsklipparen passerar ovanför. Prova att ta död på grodblad eller klöver med gräsklippare. Det kan dock begränsa Parkslidens uppkomst i själva gräsmattan, dvs att man hela tiden håller den borta därifrån, men den växer med stor sannolikhet under jord och söker sig till nya marker.
Undrar bara hur det gått för dig? Har du fått bukt med din Parkslide efter din kamp?
Jag tror att vi lyckats, men vågar inte "ropa Hej" ännu... Vi hade inte lika stort bestånd som du hade, heller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.