Skärmdump av en artikel om kartläggning av spridningen av invasiva parkslideväxter i Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Det verkar ju mest som att hon låter den vara...

Tyvärr verkar ju folk få för sig att det är bäst att inte göra något. Det är ju då den verkligen kan lagra upp energi.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Doroteas hus hotas av skräckväxten: ”Jag försöker skydda mitt hus”
[länk]
Bra att även AB tar upp det:
Chatta med experten
▪▪ Är du orolig, har du frågor om växten?

I morgon, tisdag, klockan 13.00 chattar biologen Tina Kyrkander med Aftonbladets läsare om parkslide.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Intressant att det bara finns honor i Sverige. Enl AB sprids den då bara genom mänsklig hjälp. Vad händer då om det kommer hanplantor?

Då blir det problem på riktigt. Så länge det inte händer finns det en teoretisk möjlighet att bli av med den. Men då kan man inte låta den vara.

Mitten av augusti anställde vi kommunen för att ordningställa vår tomt, fylla ut med massor och anlägga anläggningsjord så vi kunde så gräsmatta.

Detta är vad vi har hittat i vår gräsmatta, är det parkslide tro?

• Misstänkt parkslide i nyanslagd gräsmatta med omringande gräs och synlig jord.
    Skapa konto
  • Närbild av nysådd gräsmatta med misstänkt parkslide och annat ogräs, samt synlig jord och grässtrån.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med misstänkt parkslide bland grönt gräs i solljus.
    Skapa konto
  • Hand som håller rot och blad av vad som kan vara parkslide mot bakgrund av gräsmatta.
    Skapa konto
  • Oönskat rödtnande ogräs uppstickande i en nyanlagd gräsmatta, misstänkt parkslide.
    Skapa konto
  • Hand som håller en växt med rötter och lite jord, eventuellt parkslide, mot en suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Person i röd jacka håller en planta med rötter, möjlig parkslide, som grävts upp från gräsmatta.
    Skapa konto
  • Hand håller upp en växt med rötter täckta av jord mot en asfalterad bakgrund, misstänkt parkslide.
    Skapa konto
  • Hand håller upp ett ogräs med rötter framför en svart hink, möjlig parkslide från nyanlagd gräsmatta.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
zzelma och 2 till
  • Laddar…
T Twister skrev:
Mitten av augusti anställde vi kommunen för att ordningställa vår tomt, fylla ut med massor och anlägga anläggningsjord så vi kunde så gräsmatta.

O fy fan! Näst sista bilden visar ju en rejäl rotstump. De har alltså kört dit den jorden?
Kan du bryta av en av de tjocka rötterna och ta en bild för största säkerhet?
Ska vara gul ved inuti.

K karlmb skrev:
O fy fan! Näst sista bilden visar ju en rejäl rotstump. De har alltså kört dit den jorden?
Ja, all jord och en del fyllnadsmassor kommer från kommunens egna ställe :cry:
Tror du det är parkslide?

T Twister skrev:
Ja, all jord och en del fyllnadsmassor kommer från kommunens egna ställe :cry:
Tror du det är parkslide?
Ja. Men bryt av en rot och ta en bild.

• Gilla
Twister
  • Laddar…
T Twister skrev:

ja det är parken slide

• Ledsen
Twister
  • Laddar…
T Twister skrev:

Ja det där är garanterat parkslide....fy vad arg på kommunen jag hade varit...

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Det är väl fn ingen onödig kommentar... Jag vill veta hur man kan anlita kommunen att anlägga ens gräsmatta!!!

Var jag bor kan man inte ringa kommunen för att anlägga min gräsmatta. Ifall jag kunde vilka garantier gäller.

Lär dig tolka text och syfte.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är väl fn ingen onödig kommentar... Jag vill veta hur man kan anlita kommunen att anlägga ens gräsmatta!!!

Var jag bor kan man inte ringa kommunen för att anlägga min gräsmatta. Ifall jag kunde vilka garantier gäller.

Lär dig tolka text och syfte.
För att klargöra så äger kommunen ett företag som utför olika arbeten åt privatpersoner, företag m.m. Detta företag utfärdar även alla kommunens egna uppdrag.[/QUOTE]

E Ekonomen2 skrev:
Ja det där är garanterat parkslide....fy vad arg på kommunen jag hade varit...
Det är jag minst sagt, arg på kommunen alltså.. och det har inte vart billigt heller..
Skrattretande också att kommunen går ut på sin hemsida och uppmanar till försiktighet när man har med parkslide att göra, så inga rötter eller andra växtdelar sprids.. verkar inte gälla dom själva!

• Arg
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.