De har säkerligen möjlighet att sätta rötter, liksom många andra växter. Men jag har svårt att se risken för en klen planta i ett bestånd som ett problem.

harry73
Det stora problem med många växter (när de ligger på komposten) är att blommorna kan vidareutvecklas och bilds frön. Då öker man antalet frön i jorden och blir otrotning svårare.
Det gäller inte för parkslide, så parksliderester kan ligga kvar på ursprungsplatsen

magda136 magda136 skrev:
[länk]
Det var ju lite spännande. En metod jag inte sett nämnas förut. Undrar om det finns mer info, eller tester från någon annanstans.

Den gick alltså ut på att vicka växtdelarna så att man får upp tillväxtnoderna när man drar upp dem (lite kraftigare stammar). Då tappar den näring den samlat i dessa, samtidigt som man inte stör rötterna (vilket enligt inslaget är det som mera skulle provocera fram horisontell spridning).

• Gilla
elsa stina andersson
  • Laddar…
Jag är tämligen säker på att de inte kommer att se någon skillnad alls nästa år. Men att tro att de inte sprider sig om man låter dem vara låter tämligen naivt.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det var ju lite spännande. En metod jag inte sett nämnas förut. Undrar om det finns mer info, eller tester från någon annanstans.[länk]

Den gick alltså ut på att vicka växtdelarna så att man får upp tillväxtnoderna när man drar upp dem (lite kraftigare stammar). Då tappar den näring den samlat i dessa, samtidigt som man inte stör rötterna (vilket enligt inslaget är det som mera skulle provocera fram horisontell spridning).

Lerums kommun har börjat bekämpa parkslide och dom har inte läst på och testar en ny metod.
Den lär ju explodera till sommaren för det är rötterna som samlar näringen och det lilla dom får upp när dom vickar lär ju inte göra någon skillnad.
Varför tar dom inte lärdom av kunskapen dom har i England?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-ska-mardromsvaxten-stoppas-i-lerum

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Ja, den insatsen lär inte ha en märkbar påverkan. Om de gjort den innan frosten skulle den kanske gett lite effekt. Nu blir den kanske några dagar senare på sin höjd.

Hej.
Har lite av detta på tomten på 2 ställen, men bara någon kvadratmeter.
Skulle det funka att dra över med gräsklipparen varje vecka om man tar bort allt skräp till våren ?

Ja det funkar. Men en så frekvent nerklippning kommer sannolikt att få den att försöka komma upp på fler ställen. Så var uppmärksam på nya skott utanför den nuvarande utbredningen. Men det är säkerligen en bra metod att bli av med den på.

harry73
Jag skulle tvärtom säga att man inte ska använda gräsklippare. Plantrester fastnar i gräsklipparen och kan därmed sprida sig till annan del an gräsmattan.
Då är det bättre att rycka bort dom för hand.
Helst när dom är lite större (0,5 - 1 meter)

S
Jag tror faktiskt inte att delar av parkslide ovan jord kan slå rot, men jag kan ha fel. Rötterna vet vi är helt vansinnigt livskraftiga.

Ingen här har testat att bekämpa ett helt bestånd med gräsklippare. Shadowfire (tror jag det var) hade ett bestånd utanför tomten som skickade in rötter många meter in i gräsmattan trots robotgräsklippare. Det är dock en stor skillnad när delar av parksliden fick fri tillgång till växtplats och sol. Det skulle verkligen vara intressant om du kunde pröva att klippa och rapportera. Ta gärna bilder regelbundet och posta här.

Överteckning med oregelbundet lyftande och avkapande av stammar fungerar dåligt. Dels växte stammar under presenningen ända tills de kom fram till kanten och stack då snabbt upp och lapade sol. Rötterna fick också fnatt och stack iväg många meter under jord. Den verkar vilja gå en ganska lång bit under jord innan den försöker titta upp igen så det räcker inte att ha koll på närmaste halvmetern från presenningskanten.

Det är inte otroligt att det finns möjlighet för sticklingar att slå rot. Men att den skulle göra det efter att ha passerat en gräsklippare är nog inte så troligt. Om man flyttar hela stammar blir det ju ett annat läge.

Vi har köpt tomt för ett tag sedan och när vi köpte tomten var det vinter med snö samt massa skog på tomten så kunde inte se hur marken såg ut, men nu i somras när skogen var nedtagen såg jag att det växte en del parkslide nära grannens tomt och där han hade dumpat sina trädgårdsavfall, Efter detta så har vi schaktat hela tomten där översta jordlagret har skalats av(har garanterat åkt med lite parkslide...men visste in vad det var då) så jorden som är kvar är sandig moränjord, nu när vi fortfarande har möjlighet bör vi schakta ner mer vid grannen gräns, kanske sätta L-stöd? eller har ni någon annan idé? Nyss schaktad tomt med synlig sandig moränjord och grannens tomt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håll efter det bara, och uppmana grannen att göra det samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.