Jag har aldrig sagt det. Vilket jag också svarade på det inlägget.

T tompaah7503 skrev:
Det är bra att det fungerat för dig. Var det länge sen du såg den sist?
Det man ska tänka på är att olika platser har olika förhållanden, den kan helt enkelt vara mer eller mindre svårutrotad beroende på var nånstans den växer. Det är temperatur, tillgång till vatten, näring och solljus som påverkar. En utrotningsmetod som knäcker ditt bestånd kanske inte fungerar för någon med bättre förutsättningar för växten.
Jag tror inte det är någon risk att det inte funkar med min metod. Två vänner har gjort likadant utan problem. Det är huvudsaken att den växer så det knakar och det är den känd för

Hhumel Hhumel skrev:
Jag tror inte det är någon risk att det inte funkar med min metod. Två vänner har gjort likadant utan problem. Det är huvudsaken att den växer så det knakar och det är den känd för
Just! Jag såg ett par små slott i början av denna sommar som jag behandlade direkt

Det finns mycket pengar att tjäna på legenden om parkslide. Drar man in stora cash på bekämpning av denna växt, är skrämselartiklar och forum som gör folk livrädda bingo. Hittar någon med egenintresse lösningen lär de inte använda den omedelbart eller med full kraft.

Staffans2000
Parkslide blir den nya Asbestens.

D Daniel 109 skrev:
[länk]

Att den är invasiv har inget med trädgårdsproblem att göra.
Vad vill du egentligen säga med den kommentaren?

Att en växt är invasiv har inget med eventuella problem på tomtmark att göra. Många populära trädgårdsväxter är mer eller mindre invasiva utan att folk har en aning om det. Att Rkarlsson inte hört talas om den förrän nu är knappast ett tecken på att den inte är särskilt invasiv. Folk verkar inte begripa vad som ligger i begreppet. Även växter som är lätta att rensa bort ut trädgården är invasiva.

• Gilla
zzelma och 3 till
  • Laddar…
harry73
Lupiner är ett bra exempel. Väldigt lätt att rensa bort och bli av med, men utanför trädgården när ingen rensar bort den är den invasiv och kan slå ut den naturliga floran

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Att en växt är invasiv har inget med eventuella problem på tomtmark att göra. Många populära trädgårdsväxter är mer eller mindre invasiva utan att folk har en aning om det. Att Rkarlsson inte hört talas om den förrän nu är knappast ett tecken på att den inte är särskilt invasiv. Folk verkar inte begripa vad som ligger i begreppet. Även växter som är lätta att rensa bort ut trädgården är invasiva.
Men du skrev att även de i villatomter bör göras något åt.
Men om den inte rör på sig på över 20 år så anser jag att det är lika bra att låta den vara istället för att en snart 70 årig gubbe ska lägga åravis på att dra upp en massa skott och rötter och jobba ihjäl sig för att förstöra hela framsidan på sin tomt.
Den står så fint ihop med övriga växter i sitt hörn och håller sig inaktiv.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Den spridning som finns till naturen är främst från villa tomter. Dels bestånd som spridit sig över gränsen. Dels de som kommer från kompostdumpning i parker och natur.

Jag har dock inte förespråkat uppgrävning av hela tomten. Men det finns mycket mellan att inte göra något och att gräva upp hela tomten.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
S
Hhumel Hhumel skrev:
Med tanke på allt som skrivs om Parkslide och hur omöjligt det är att få bort måste jag göra ett inlägg. Vad jag inte förstår är att den moderna tid vi lever i inte har kommit på ett sätt att få bort den. Men jag har det! För 5-6 år sedan (2013-2014) bestämde mig för att prova detta på vår tomt. Jag läste om många som grävt, täckt över m.m för att få bort den men misslyckats. På det viset visste jag hur jag INTE skulle göra. Jag rådfrågade våra trädgårdkunniga personer i staden och kom fram till en koncentrerad RoundUp eller liknande.

Sagt och gjort! Jag hade provat detta ett år tidigare med den spädning som stod på flaskan men då såg den bara lite ledsen och missfärgad ut men nu blev det en ca 5 gånger starkare blandning än föreskrivet.

Jag beslutar mig för att det måste gå att använda växtens egen vilja att komma tillbaka med full kraft och på så sätt frakta runt bekämpningsmedlet snabbt. Rötterna är ju ännu intakta.

När jag gör detta har jag väntat tills den växer som allra mest på sommaren och att det är varmt och torrt med bara fint väder i sikte.

1. Jag klipper ner den så alla blad försvinner. Då vill den så fort som möjligt ta tillbaka förlorad växtlighet. I blomsterodlingar gör på liknande sätt för att få blommorna att blomma. Dvs dom ska ha det lite svårt och tro att de snart ska dö

2. Efter ett par dagar är den åter kanske redan 50-100cm hög. Nu växer den så det knakar, nästan så det syns när du tittar på den. Spruta nu den koncentrerade blandningen på så många blad som möjligt, en gång i veckan 3-4 veckor eller så länge som krävs och observera hur den mår.
Vid det laget är det inte mycket kvar. Rotsystemet har blivit som av papper. Klipp INTE ner den ännu utan låt den vissna ner totalt först.
Detta fungerar för att nästan alla rotklumpar sitter ihop.

Har den blommat kan det finnar groende frön att hålla koll på och ta på samma vis så fort som möjligt.
Kolla också varje sommar om det kommer nya skott. Det finns visst risk i 7-8 år för att frön kan gro.

Det är inte alls svårt vad som än påstås! Lycka till!
Det var roligt att hör att det gått så bra för dig. Som jag förstår det har du endast sprejat på bladverket med ca 5 gånger rekommenderad koncentration. Hur många gånger har det till slut blivit? Det jag egentligen vill komma fram till är hur mycket RoundUp det egentligen går åt. Helst uttryckt i liter per kvadratmeter.

Enligt "expertisen" så är det ganska ineffektivt att bespruta bladverket och att man behöver injicera för att få bra effekt. Helst då på hösten strax innan första frosten. Du kanske hittat en bra sommar att bekämpa den med varmt och torrt väder.

Flera av oss vill undvika gifter för att bekämpa parksliden så för oss är det inget giltigt alternativ. Fast jag får erkänna att det låter väldigt bekvämt jämfört med det jag håller på med.

D Daniel 109 skrev:
Den spridning som finns till naturen är främst från villa tomter. Dels bestånd som spridit sig över gränsen. Dels de som kommer från kompostdumpning i parker och natur.
Numera tycker jag det verkar som att anläggning av vägar är det vanligaste spridningssättet. Vid ett nytt motorvägsmot med tillfartsvägar finns det numera minst 5 smitthärdar varav den största uppskattningsvis är över 100 m2. Jag åker förbi varje dag och gråter en skvätt.

Redigerat:
Ni som kan allt om park slide! Var nere på återvinningscentralen med löv o bokkottar och i behållaren för växter låg det stora fina park slide inklusive övre delen av roten. Frågade personal om de skulle läggas där och dess naturligtvis nej. Å andra sidan sa de att allt läggs i varmkompost, så det ska tydligen inte vara något problem. Vågar man lita på detta?

trähandtag trähandtag skrev:
Ni som kan allt om park slide! Var nere på återvinningscentralen med löv o bokkottar och i behållaren för växter låg det stora fina park slide inklusive övre delen av roten. Frågade personal om de skulle läggas där och dess naturligtvis nej. Å andra sidan sa de att allt läggs i varmkompost, så det ska tydligen inte vara något problem. Vågar man lita på detta?
Det bästa är att ta död på den på plats. Växtdelar
sparas inget alls! Bränn upp det utan att flytta det från platsen.

Stammarna är bara att låta ligga på växtplatsen. Det finns ingen anledning att bränna dem.

S
Hhumel Hhumel skrev:
Det bästa är att ta död på den på plats. Växtdelar
sparas inget alls! Bränn upp det utan att flytta det från platsen.
Det är nog många som inte riktigt har förutsättningar för att eld upp allt på plats, men annars låter det som det bästa alternativet. Min kommun skriver att all parkslide skall packas i förslutna säckar och slängas i brännbart. Det är både för att förhindra spridning när det körs till återvinningen och när det körs i containrar från återvinningscentralen till förbränning.

D Daniel 109 skrev:
Stammarna är bara att låta ligga på växtplatsen. Det finns ingen anledning att bränna dem.
Daniel har förmodligen ingen personlig erfarenhet av att bekämpa parkslide så det är inte så konstigt att kommentaren inte känns helt rätt. När man rycker upp parkslide så kommer det ofta med några cm rötter. Att separera och sortera växtdelar är helt enkelt inte värt besväret. Dessutom har jag inte sett något riktigt bevis för att stammar inte kan sätta rot även om jag tror att det är tämligen osannolikt.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.