S STB skrev:
Angående att värmländska skogsfår tycker om parkslide:
Tyvärr tar det gissningsvis ganska många år innan får kan utplåna ett bestånd. Det är ju samma metod som att manuellt rycka eller klippa bort och det vet vi inte går snabbt. Kanske går det inte alls på rimlig tid om man inte gör punktinsatser mot rötterna också. I en fårhage finns ju ingen högre skuggande växtlighet så parksliden kan utnyttja solljuset redan efter första centimetern över marken.
Förmodligen är det få parker som kan acceptera att får äter bort en massa önskvärd växtlighet också. Kostnaden blir hög för att bygga stängsel, skydd för fåren och skötsel.

Som kuriosa kan jag nämna att rådjur, älg och häst inte äter parkslide.
Jag skulle tro att parkslid inte skulle klara sig i längden i en fårhage. Men det skulle som sagt ta tid att få bort den. Men den klarar inte att krypa som typiska ängsväxter.

Satsuki
S STB skrev:
Som kuriosa kan jag nämna att rådjur, älg och häst inte äter parkslide.
Hästar äter parkslide, men inte i stora mängder. Däremot tar de gärna några tuggor när de går förbi.....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag undrar hur det skulle bli med någon gris som bökade. De brukar ju gilla rötter.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Okej. För denna är rätt många år gammal, säkert minst 20. Och förhåller sig till ca 1x2 meter, den står i en rabatt med stenläggning framför sig och bakom sig har det stått större träd. Söder om sig står en bod. Den är kanske mellan 1,5-2 meter hög och väldigt vacker och står snällt för sig själv.
Tror nog de bara ansat den när den stuckit ut lite åt sidorna. På dessa åren har de ju lagt sten men då hade de inte några problem 1-2 decimeter ner iallafall.

Men vi har även i byn vid en övergiven fotbollsplan där de växer i kanterna och folk är livrädda för växten, men den har varit där i många år med och inte stört någon.

Men tragiskt att den går så illa åt husgrunder om man har den oturen.
Ja, gör man så brukar den kunna hålla sig "i skinnet" väldigt länge, men försöker man ta bort den genom att bara klippa ner och gräva lite på ytan kommer den att dyka upp på andra sidan boden.

Har du erfarenhet av det? Genom att klippa ner den med några veckors intervall?

P
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, gör man så brukar den kunna hålla sig "i skinnet" väldigt länge, men försöker man ta bort den genom att bara klippa ner och gräva lite på ytan kommer den att dyka upp på andra sidan boden.
Men då så. =) Då lär den nog stå på samma ställe i 20 år till. De behöver inte göra så mycket i den rabatten som tur är.

Men var ute och gick min vanliga runda och kom och tänka på att titta lite i en skogsdunge jag bodde vid förr. Där hade det faktiskt eskalerat rätt bra. Vissa stammar var riktigt tjocka och bastanta med. Minns inte ens att där fanns på det området heller. Tur att ingen villatomt ligger i närheten av det om den är så vild av sig.

Det är inte villatomter som hotas sv invasiva växter. Det är den naturliga faunan. Den här växten bör utritas oavsett var den är. Framför allt i vilt tillstånd. Men även plantor på villa tomter bör man göra något åt.

Med tanke på allt som skrivs om Parkslide och hur omöjligt det är att få bort måste jag göra ett inlägg. Vad jag inte förstår är att den moderna tid vi lever i inte har kommit på ett sätt att få bort den. Men jag har det! För 5-6 år sedan (2013-2014) bestämde mig för att prova detta på vår tomt. Jag läste om många som grävt, täckt över m.m för att få bort den men misslyckats. På det viset visste jag hur jag INTE skulle göra. Jag rådfrågade våra trädgårdkunniga personer i staden och kom fram till en koncentrerad RoundUp eller liknande.

Sagt och gjort! Jag hade provat detta ett år tidigare med den spädning som stod på flaskan men då såg den bara lite ledsen och missfärgad ut men nu blev det en ca 5 gånger starkare blandning än föreskrivet.

Jag beslutar mig för att det måste gå att använda växtens egen vilja att komma tillbaka med full kraft och på så sätt frakta runt bekämpningsmedlet snabbt. Rötterna är ju ännu intakta.

När jag gör detta har jag väntat tills den växer som allra mest på sommaren och att det är varmt och torrt med bara fint väder i sikte.

1. Jag klipper ner den så alla blad försvinner. Då vill den så fort som möjligt ta tillbaka förlorad växtlighet. I blomsterodlingar gör på liknande sätt för att få blommorna att blomma. Dvs dom ska ha det lite svårt och tro att de snart ska dö

2. Efter ett par dagar är den åter kanske redan 50-100cm hög. Nu växer den så det knakar, nästan så det syns när du tittar på den. Spruta nu den koncentrerade blandningen på så många blad som möjligt, en gång i veckan 3-4 veckor eller så länge som krävs och observera hur den mår.
Vid det laget är det inte mycket kvar. Rotsystemet har blivit som av papper. Klipp INTE ner den ännu utan låt den vissna ner totalt först.
Detta fungerar för att nästan alla rotklumpar sitter ihop.

Har den blommat kan det finnar groende frön att hålla koll på och ta på samma vis så fort som möjligt.
Kolla också varje sommar om det kommer nya skott. Det finns visst risk i 7-8 år för att frön kan gro.

Det är inte alls svårt vad som än påstås! Lycka till!

• Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Hhumel: Parkslide ska inte kunna fröa av sig, det kan verka så, men det är normalt sett små rotrester.

Ok men det går utmärkt att utrota den om man gör som jag berättat

P
D Daniel 109 skrev:
Det är inte villatomter som hotas sv invasiva växter. Det är den naturliga faunan. Den här växten bör utritas oavsett var den är. Framför allt i vilt tillstånd. Men även plantor på villa tomter bör man göra något åt.
Isåfall kan man ju undra hur den har fått vara här så många år men jag har först hört om den i år.
Far min låter sin vara kvar, den har ju som sagt stått på samma ställe i över 20 år och lär inte ställa till med något resten av hans liv. För då är väl risken om han börjar gå på den att han kommer arbeta ihjäl sig av att riva upp hela tomten :p
I för sig ingen risk att den sprider sig på övriga tomten då det inte går ner dagsljus överhuvudtaget då de har väldigt höga täta träd så det är som att gå i en djungel mitt inne i byn.

Hhumel Hhumel skrev:
Vad jag inte förstår är att den moderna tid vi lever i inte har kommit på ett sätt att få bort den. Men jag har det!
Det är bra att det fungerat för dig. Var det länge sen du såg den sist?
Det man ska tänka på är att olika platser har olika förhållanden, den kan helt enkelt vara mer eller mindre svårutrotad beroende på var nånstans den växer. Det är temperatur, tillgång till vatten, näring och solljus som påverkar. En utrotningsmetod som knäcker ditt bestånd kanske inte fungerar för någon med bättre förutsättningar för växten.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
T
F faf skrev:
Äsch, de vet inte vad de sysslar med. Bara att skicka över Daniel 109 en vecka så kan han informera om att det är ett ickeproblem.
Tror det räcker med ett par timmar så borde det vara klart

• Haha
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.