De fortplantar sig som tur är inte i Europa.

D Daniel 109 skrev:
De fortplantar sig som tur är inte i Europa.
Vegetativ fortplantning är också fortplantning.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lägger man dem ovan mark så dör de ganska fort.
Tyvärr är rötterna extremt överlevnadsinriktade.
Vi lade våra stora som små rätter på taket till vedförrådet. De grova rötterna fortsatte skjuta skott efter 3 år. Rötterna har fått ligga kvar i solen på taket ytterligare ett år innan vi vågade betrakta dem som avlivade.

• Wow
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Hittade en artikel som fick mig att haja till :surprised:
I och för sig har jag vetat om problemet några år och dom stora problemen det är i England, men att det var så här illa redan inför OS i London 2012 har jag inte sett förut.
Vilka enorma summor det handlar om. VAKNA SVERIGE innan vi är där med!!!
Tyvärr är vi på god väg mot samma sak så länge som problemet minimeras :(

Skapade stora problem inför OS i London
Enligt Storbritanniens Horticultural Society krävs en vilja av stål för att bli av med växten. Inför OS i London spenderade man 70 miljoner pund för att utrota växten från platsen för spelen. I walesiska Swansea uppskattar man att 62 000 ton Parkslide behöver utrotas – och i hela Storbritannien skulle utrotningen kosta 1,56 miljarder pund.
https://www.allas.se/tradgard/detta-ar-parkslide-mardromsvaxten-som-hotar-hemmen/

• Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Äsch, de vet inte vad de sysslar med. Bara att skicka över Daniel 109 en vecka så kan han informera om att det är ett ickeproblem.

• Gilla
  • Haha
fia_mstd och 10 till
  • Laddar…
Det är definitivt inte ett ickeproblem. De kräver kontinuerlig åtgärd under lång tid. Det kräver stora resurser när det handlar om större ytor. Det är problematiken i villaträdgårdar som jag tycker överdrivs. Det är inte där de stora problemen finns. Problemet är att växten är invasiv och tränger undan naturlig vegetation. Inte primärt att den är besvärlig i trädgården.

Rkarlsson skrev:
Beter sig parkslide olika?
Mina föräldrar har en liten buske och har haft så länge jag kan minnas på samma ställe. Den har inte fortplantat sig alls och de hade aldrig haft problem när jag frågade om den.
Så länge marken inte är allt för gynnsam, man klipper gräset runt om, och i övrigt låter plantan vara brukar den hålla sig rätt lugn. Men försöker man ta bort den exploderar det, eftersom rotsystemet är stort, och den strävar efter att snabbt få motsvarande bladverk ovan jord.

Det är att knuffa problemet framför sig.
Växten måste ju kunna göra av med energin i rötterna. Tar man allt som kommer upp så försöker den komma upp överallt. Jag skulle tro att det inte blir alls lika mycket om man låter det växa ett tag mellan rensningarna. Att inte göra något låter inte som en framkomlig väg.

D Daniel 109 skrev:
Det är att knuffa problemet framför sig.
Växten måste ju kunna göra av med energin i rötterna. Tar man allt som kommer upp så försöker den komma upp överallt. Jag skulle tro att det inte blir alls lika mycket om man låter det växa ett tag mellan rensningarna. Att inte göra något låter inte som en framkomlig väg.
Svarade du mig nu? Kan inte se att något av det du skriver berör vare sig mitt svar elelr RKarlssons fråga?

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Det var en kommentar om att den exploderar om man försöker få bort den. Du skrev visserligen inte att man bör låta den vara, men jag uppfattade dig så.

P
Anna_H Anna_H skrev:
Så länge marken inte är allt för gynnsam, man klipper gräset runt om, och i övrigt låter plantan vara brukar den hålla sig rätt lugn. Men försöker man ta bort den exploderar det, eftersom rotsystemet är stort, och den strävar efter att snabbt få motsvarande bladverk ovan jord.
Okej. För denna är rätt många år gammal, säkert minst 20. Och förhåller sig till ca 1x2 meter, den står i en rabatt med stenläggning framför sig och bakom sig har det stått större träd. Söder om sig står en bod. Den är kanske mellan 1,5-2 meter hög och väldigt vacker och står snällt för sig själv.
Tror nog de bara ansat den när den stuckit ut lite åt sidorna. På dessa åren har de ju lagt sten men då hade de inte några problem 1-2 decimeter ner iallafall.

Men vi har även i byn vid en övergiven fotbollsplan där de växer i kanterna och folk är livrädda för växten, men den har varit där i många år med och inte stört någon.

Men tragiskt att den går så illa åt husgrunder om man har den oturen.

engs
engs engs skrev:
[länk]

”Jag är inte påläst men jag skulle tippa att varenda får älskar parkslide.”

kanske inget för villaägaren men möjligen ett sätt få bukt med de på kommunal mark? Typ parker etc. Sätta upp tillfälliga stångsel och ha får där, getter är kanske ännu mer effektiva?
Om det funkar borde de kunna ge besked i England.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S
Angående att värmländska skogsfår tycker om parkslide:
Tyvärr tar det gissningsvis ganska många år innan får kan utplåna ett bestånd. Det är ju samma metod som att manuellt rycka eller klippa bort och det vet vi inte går snabbt. Kanske går det inte alls på rimlig tid om man inte gör punktinsatser mot rötterna också. I en fårhage finns ju ingen högre skuggande växtlighet så parksliden kan utnyttja solljuset redan efter första centimetern över marken.
Förmodligen är det få parker som kan acceptera att får äter bort en massa önskvärd växtlighet också. Kostnaden blir hög för att bygga stängsel, skydd för fåren och skötsel.

Som kuriosa kan jag nämna att rådjur, älg och häst inte äter parkslide.

• Gilla
elsa stina andersson och 1 till
  • Laddar…
Just värmländska skogsfår är också en av de svårare att hålla instängslade..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.