1 743 353 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Bra!J Jehu skrev:Här något för alla parkslideentusiaster
Falsk guacamole: Samla späda skott av invasiva växten parkslide/jätteslide. Koka ner till en sörja. Mixa med klassiska guacamole-kryddor men ingen lime/citron då växten har egen syra. Tillsätt eventuellt lite neutral olja för att få fetare konsistens och öka näringsinnehåll. Helt rätt färg och konsistens. Smak som om man gjort guacamole på lite för omogen avacado - men betydligt bättre än burkvarianten. [bild]
Gör växten attraktiv så att alla vill skörda, då löser sig sanering av sig själv.
Kommentarer under inlägget.D Daniel 109 skrev:
Inser nu att reportaget är gjort bara någon mil fågelvägen från mig....
Det finns inte i min webläsare.
Verkligen roligt att höra att du också har ett större projekt på gång. Har du lust att dela lite mer information och bilder? 20x4 meter är ju ett riktigt tufft projekt. Det måste ta en avsevärd tid även om du bara rycker bort och låter ligga.D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har gjort det en handfull gånger under sommaren. Det tar inte jätte lång tid. Nu har jag inga före bilder så även om jag visar bilder så är det sannolikt ingen som tror att det var ett problem. Jag förutsätter att det måste pågå relativt länge. Men att man ganska fort får ett ganska lindrigt jobb. Jag lämnar all annan växtlighet utom nässlor på ytan. Konkurrensen tror jag hjälper mycket. Tyvärr finns det ursprungliga beståndet kvar på grannfastigheten. Det är nog 3*3m eller så.
På ett annat ställe finns det rester efter ett bestånd som funnits på grannfastigheten. Där rycker jag också det som kommer. Men det var inte ett sammanhängande bestånd utan allt från enstaka stjälkar till små bestånd. Det har jag varit på i två år. Dock bara några gånger förra året.
På ett annat ställe finns det rester efter ett bestånd som funnits på grannfastigheten. Där rycker jag också det som kommer. Men det var inte ett sammanhängande bestånd utan allt från enstaka stjälkar till små bestånd. Det har jag varit på i två år. Dock bara några gånger förra året.
Jag är också optimist i grunden.D Daniel 109 skrev:Nej, jag har gjort det en handfull gånger under sommaren. Det tar inte jätte lång tid. Nu har jag inga före bilder så även om jag visar bilder så är det sannolikt ingen som tror att det var ett problem. Jag förutsätter att det måste pågå relativt länge. Men att man ganska fort får ett ganska lindrigt jobb. Jag lämnar all annan växtlighet utom nässlor på ytan. Konkurrensen tror jag hjälper mycket. Tyvärr finns det ursprungliga beståndet kvar på grannfastigheten. Det är nog 3*3m eller så.
Men vad jag lärt mig i denna tråd skulle aldrig få mig att ta så lätt på det som du gör nu.
Men vi kan väl stämma av om 2-3 år, då borde du väl ha vunnit kampen?
Nej, det tror jag inte. Det finns nog kvar. Men jag räknar med att det är mycket mindre.
Jag har sedan 2015 bekämpat ett ursprungligen 2x2m bestånd genom att bara rycka upp skott så fort jag sett dem. Första året fick jag rycka i princip varje dag. Nu femte året med ryckande blev det bara exakt fyra trötta skott. Det ska bli intressant att se hur mycket det blir nästa sommar. Nu är det så lite att det inte är någon ansträngning ö.h.t.
Jag tror att det är både effektivare och mindre jobb att rycka mer sällan. Men det visar ju tydligt att det går att göra insatser utan grävmaskin eller gifter.