C crappyusrname skrev:
Så du anser att inslaget i SVT är överdrivet och visar detta genom att överdriva vad som påstås i inslaget. Spännande retoriskt grepp.

I övrigt så är nog min personliga inställning rent generellt sådär Daniel 109 på internet kontra forskare och växtekolog en rätt enkel match.
Jag läste visserligen bara artikeln, men den uppfattade jag som jag beskrev det.

D Daniel 109 skrev:
Jag läste visserligen bara artikeln, men den uppfattade jag som jag beskrev det.
Men du överdriver ju vad som står i artikeln också. Kritisera gärna saker men det blir rätt löjligt att kritisera andra för att överdriva när du överdriver precis lika mycket om det du kritiserar.

Det är ju inget i artikeln som inte stämmer med hur det kan bli när parksliden trivs, precis som det står i texten.

• Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Men du överdriver ju vad som står i artikeln också. Kritisera gärna saker men det blir rätt löjligt att kritisera andra för att överdriva när du överdriver precis lika mycket om det du kritiserar.

Det är ju inget i artikeln som inte stämmer med hur det kan bli när parksliden trivs, precis som det står i texten.
Kanske läge att du taggar ner.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Kanske läge att du taggar ner.
I en tråd om parkslide är det väl rimligt att vi håller oss till vad vi vet och vad experter på området vet och säger/skriver?

Att användare på ett forum inte läser eller skiter i vad som står i en artikel och väljer att sprida felaktig information är väl knappast något att sträva efter?

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Upprepade behandlingar, oavsett om de är enkla, ses i allmänhet som för dyrt.
Så då måste det ju till helt andra metoder än de du själv pysslar med.
Och det kostar alltså så mkt att staten borde gå in och styra upp insatserna proffesionellt.
Det var bra att statstelevisionen vaknat nu då.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
SVT har idag publicerat några artiklar om parkslide. Bra att fler blir medvetna om den:

[länk]
Många kommentarer i deras forum redan som inte direkt tyder på att reportaget är någon överdrift.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Har de ett forum?

Det är klart att den sprider sig om man inte gör något. Bestånd som blommar är uppenbart inte utsatta för någon åtgärd alls.
Man måste inte gräva djupt eller bränna växtdelar.

harry73
Att kasta jormassorna på brännbart får nog ses som olämpligt, men att man ska se till att växtdelar inte sprids under transporten är bra. Så väl förslutna sopsäckar är ett bra råd.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Varför transportera alls?

harry73
D Daniel 109 skrev:
Varför transportera alls?
Det beror såklart på de förutsättningar man har. Inte alla kan ta han om stora mängder trädgårdsavfall i trädgården, men jag håller med dig att det är bättre att ha det kvar i trädgården om man har möjligheten.
Varför inte låta det torka på ett galler innan man eldar upp det i en tunna.
Att gräva upp jord gör bara att man transporterar problemet till en annan plats, och risken finns fortfarande att man inte får bort allt. Bättre att ta död på rötterna medan de finns i marken

Lägger man dem ovan mark så dör de ganska fort.

harry73
Lägger man dom på marken kommer några slå rot. Inte direkt ett problem om man redan har parkslide där, men varför inte undvika om man kan.

Det är ju en fördel om man kan lägga den utan kontakt med marken. Men växer det redan parkslid på platsen så är det som sagt inget problem. Du har ändå en massa rotrester i marken.

Här något för alla parkslideentusiaster

Falsk guacamole: Samla späda skott av invasiva växten parkslide/jätteslide. Koka ner till en sörja. Mixa med klassiska guacamole-kryddor men ingen lime/citron då växten har egen syra. Tillsätt eventuellt lite neutral olja för att få fetare konsistens och öka näringsinnehåll. Helt rätt färg och konsistens. Smak som om man gjort guacamole på lite för omogen avacado - men betydligt bättre än burkvarianten. 1f642.png

• Haha
  • Gilla
noupe och 3 till
  • Laddar…
Noterade till min glädje att den lokala återvinningscentralen infört en container för "invasiva växter". Tyvärr var den ganska anonym, så jag är rädd att många fortsätter slänga sina avklippta Parkslide mm i de vanliga komposteringshögarna där. (Note to self: Köp aldrig kompostjord hos återvinningscentralen).

• Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.