1 723 731 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Några säckar med misstänkt kontaminerade jord deponerade i brännbartcontainern på återvinningen.
SVT har idag publicerat några artiklar om parkslide. Bra att fler blir medvetna om den:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mardromsvaxten-hotar-hus-i-hela-sverige
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mardromsvaxten-hotar-hus-i-hela-sverige
Lite synd att de överdriver dock. Det riskerar att folk ger upp innan de ens försökt.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Läge med statligt stöd för att få bukt med växten när det fortfarande är möjligt. Väntar man blir det bara värre.
Renoveringsnovis
· 283 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
Renoveringsnovis
· 283 inlägg
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Växten är erkänt besvärlig att bli av med. Besvärligare än nästan allt annat. Bokstavligen talat är det naturligtvis en jordisk planta. Men för att budskapet om dess överjävlighet ska gå hem hos de ännu ej invigda, kan man gott använda liknelser till Alien-monster.D Daniel 109 skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Hollywoodjournalistik, tyvärr så är detta fallet överallt numera, inga seriösa reportage någonstans.
Ja. Visst är den besvärlig. Men man behöver inte överdriva. Det går utmärkt att rensa utan att skicka allt på förbränning i hermetiskt tillsluta behållare. Man behöver inte gräva förra meter djupt och brett. Men man får ju inte bort den med en insats då.
Låt den växa ett par veckor och göra av med energi. Ryck bort alla stammar och låt dem ligga kvar. Lämna andra växter som skuggar parksliden. Jag kör med den metoden på ett bestånd på ca 20*4m. Jag har dock bara gått på det en sommar nu. Så något facit på hur bra det går har jag inte. Det som behövs är att folk faktiskt gör något, inte att skrämma upp folk.
Sedan skulle det ju behövas motsvarande insatser på kommunal och annan offentlig mark. Ett lämpligt jobb för sommarjobbare kanske.
Låt den växa ett par veckor och göra av med energi. Ryck bort alla stammar och låt dem ligga kvar. Lämna andra växter som skuggar parksliden. Jag kör med den metoden på ett bestånd på ca 20*4m. Jag har dock bara gått på det en sommar nu. Så något facit på hur bra det går har jag inte. Det som behövs är att folk faktiskt gör något, inte att skrämma upp folk.
Sedan skulle det ju behövas motsvarande insatser på kommunal och annan offentlig mark. Ett lämpligt jobb för sommarjobbare kanske.
Renoveringsnovis
· 283 inlägg
Så du anser att inslaget i SVT är överdrivet och visar detta genom att överdriva vad som påstås i inslaget. Spännande retoriskt grepp.D Daniel 109 skrev:
I övrigt så är nog min personliga inställning rent generellt sådär Daniel 109 på internet kontra forskare och växtekolog en rätt enkel match.
Vi har ett bestånd jätteslide längs stora vägen en bit bort. Nu har den haft den första nattfrosten och börjar den vissna och gå i ide. Så egentligen borde man nu ha sprutat in gift i stammarna för bästa effekt.
Det gjorde att jag började fundera lite och skulle det fungera att använda en fryscontainer utan golv och sätta den över ett bestånd parkslide? Då kan man först spruta round up i stammarna och därefter sänka temperaturen så att den drar ner allt i rötterna.
Om alternativet är att ta dit en grävare och gräva bort all jord, då borde min idé snabbt bli billigare, även om man kanske inte får bort allt på en gång.
Man skulle kunna göra det flera gånger per säsong och varje gång drar den gifter ner till rötterna.
Det gjorde att jag började fundera lite och skulle det fungera att använda en fryscontainer utan golv och sätta den över ett bestånd parkslide? Då kan man först spruta round up i stammarna och därefter sänka temperaturen så att den drar ner allt i rötterna.
Om alternativet är att ta dit en grävare och gräva bort all jord, då borde min idé snabbt bli billigare, även om man kanske inte får bort allt på en gång.
Man skulle kunna göra det flera gånger per säsong och varje gång drar den gifter ner till rötterna.
Upprepade behandlingar, oavsett om de är enkla, ses i allmänhet som för dyrt.