Några säckar med misstänkt kontaminerade jord deponerade i brännbartcontainern på återvinningen.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Svårt att säga faktiskt. Hur är stammen? Som ett ungt träd eller en ört (tänk gråbo eller rabarber)?
Det där är inte ens nästan likt parkslide, känns mycket onödigt att göra någon orolig utan anledning.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lite synd att de överdriver dock. Det riskerar att folk ger upp innan de ens försökt.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Läge med statligt stöd för att få bukt med växten när det fortfarande är möjligt. Väntar man blir det bara värre.

• Gilla
zzelma och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lite synd att de överdriver dock. Det riskerar att folk ger upp innan de ens försökt.
Vad är det dom överdriver?

• Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Var iväg med den lille i fredags i Albäcksskogen i utkanten av Trelleborg (i princip en överplanterad soptipp)

Gissa vad jag hittade!

Skogsparti med gröna lövverk och olika växtbestånd, överplanterat område med tät vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera beståndet i bakgrunden med, hittade flera bestånd i området :sweat:

• Ledsen
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
C crappyusrname skrev:
Vad är det dom överdriver?
Det mesta. Det är en växt, inte en utomjording.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vem har påstått att det är en utomjording?

D Daniel 109 skrev:
Växten är erkänt besvärlig att bli av med. Besvärligare än nästan allt annat. Bokstavligen talat är det naturligtvis en jordisk planta. Men för att budskapet om dess överjävlighet ska gå hem hos de ännu ej invigda, kan man gott använda liknelser till Alien-monster.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Hollywoodjournalistik, tyvärr så är detta fallet överallt numera, inga seriösa reportage någonstans.

Ja. Visst är den besvärlig. Men man behöver inte överdriva. Det går utmärkt att rensa utan att skicka allt på förbränning i hermetiskt tillsluta behållare. Man behöver inte gräva förra meter djupt och brett. Men man får ju inte bort den med en insats då.

Låt den växa ett par veckor och göra av med energi. Ryck bort alla stammar och låt dem ligga kvar. Lämna andra växter som skuggar parksliden. Jag kör med den metoden på ett bestånd på ca 20*4m. Jag har dock bara gått på det en sommar nu. Så något facit på hur bra det går har jag inte. Det som behövs är att folk faktiskt gör något, inte att skrämma upp folk.

Sedan skulle det ju behövas motsvarande insatser på kommunal och annan offentlig mark. Ett lämpligt jobb för sommarjobbare kanske.

• Gilla
MalinDz
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja. Visst är den besvärlig. Men man behöver inte överdriva.
Så du anser att inslaget i SVT är överdrivet och visar detta genom att överdriva vad som påstås i inslaget. Spännande retoriskt grepp.

I övrigt så är nog min personliga inställning rent generellt sådär Daniel 109 på internet kontra forskare och växtekolog en rätt enkel match.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
harry73
Vi har ett bestånd jätteslide längs stora vägen en bit bort. Nu har den haft den första nattfrosten och börjar den vissna och gå i ide. Så egentligen borde man nu ha sprutat in gift i stammarna för bästa effekt.

Det gjorde att jag började fundera lite och skulle det fungera att använda en fryscontainer utan golv och sätta den över ett bestånd parkslide? Då kan man först spruta round up i stammarna och därefter sänka temperaturen så att den drar ner allt i rötterna.
Om alternativet är att ta dit en grävare och gräva bort all jord, då borde min idé snabbt bli billigare, även om man kanske inte får bort allt på en gång.
Man skulle kunna göra det flera gånger per säsong och varje gång drar den gifter ner till rötterna.

• Gilla
Satsuki och 3 till
  • Laddar…
Upprepade behandlingar, oavsett om de är enkla, ses i allmänhet som för dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.