Plocka bort det när det kommer upp.

• Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
A AntonAnimalen skrev:
Då var det dags för en själv. Har fått gratismassor efter grävning för fiber längs den gemensamma vägen.

Massorna är utfördelade på ca 500kvm av min tomt. De lades ut för lite mer än ett år sen. Hade ingen aning om parkslide just då. Började sedan läsa och fundera, rondera ytan och trodde det var lugnt för det hade ju gått typ 1.5 sommar.

Nu har en kompis tittat upp på ett ställe, bara ett än så länge. Drog upp den och så mycket rötter som möjligt. Igår tittade 4 nya upp på exakt samma ställe. Plantan står ca 20m från det nybyggda huset.

Vad ska jag göra?
Det enda som kan ge framgång verkar vara att vara mkt noggrann nu och gräva upp vartenda skott inklusive roten som ligger där. Du har fortfarande en chans eftersom det ligger i den nyutlagda jorden alltihop.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det enda som kan ge framgång verkar vara att vara mkt noggrann nu och gräva upp vartenda skott inklusive roten som ligger där. Du har fortfarande en chans eftersom det ligger i den nyutlagda jorden alltihop.
Jag överväger det du säger, dock är problemet att jag har sprängsten underst sedan de övriga kontaminerade massorna. Kommer bli svårt med saneringen vid grävning.

A AntonAnimalen skrev:
Jag överväger det du säger, dock är problemet att jag har sprängsten underst sedan de övriga kontaminerade massorna. Kommer bli svårt med saneringen vid grävning.
Du kanske ska överväga att helt gräva bort jorden och ersätta med ny.

Helena S Helena S skrev:
Du kanske ska överväga att helt gräva bort jorden och ersätta med ny.
Känns lite drastiskt då den bara finns på ett ställe. Dyker det upp överallt så är det något jag kommer överväga. Men det har gått mer än ett år sen massorna kom och jag har bara sett en planta.

A AntonAnimalen skrev:
Ja? Värre hade väl varit om det var en del sten ovanpå skiten?:D
Jag tänkte mig att försiktigt gräva sig ner utefter skottet, troligen är det inte så djupt det ligger, och ta bort allt man hittar som sitter ihop. Antagligen är det någon decimeterlång rotbit i botten som kom med jorden.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja? Värre hade väl varit om det var en del sten ovanpå skiten?:D
Jag tänkte mig att försiktigt gräva sig ner utefter skottet, troligen är det inte så djupt det ligger, och ta bort allt man hittar som sitter ihop. Antagligen är det någon decimeterlång rotbit i botten som kom med jorden.
Ja det är ett klokt råd, kommer förmodligen bli söndagens sysselsättning.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
A AntonAnimalen skrev:
Känns lite drastiskt då den bara finns på ett ställe. Dyker det upp överallt så är det något jag kommer överväga. Men det har gått mer än ett år sen massorna kom och jag har bara sett en planta.
Först - beklagar att du drabbats av denna växt, det finns så mycket annat att syssla med som nybliven husägare än att lägga tid på utrotning av parkslide.
Att du sett endast några skott som tittat upp kan vara bra men det finns en annan aspekt till när det gäller invasiva växter. Forskarna kallar det "lag time" en fördröjning där växten satsar allt på att etablera sig under jord, man märker inte spridningstendenserna. När skotten väl dyker upp finns redan ett väletablerat rotsystem i jorden. Nu behöver det inte alls vara så för dig men håll uppsikt.

http://www.tradgard.org/tidningen/HT_2_13_tradgardsrymlingar.pdf

• Gilla
  • Ledsen
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Först - beklagar att du drabbats av denna växt, det finns så mycket annat att syssla med som nybliven husägare än att lägga tid på utrotning av parkslide.
Att du sett endast några skott som tittat upp kan vara bra men det finns en annan aspekt till när det gäller invasiva växter. Forskarna kallar det "lag time" en fördröjning där växten satsar allt på att etablera sig under jord, man märker inte spridningstendenserna. När skotten väl dyker upp finns redan ett väletablerat rotsystem i jorden. Nu behöver det inte alls vara så för dig men håll uppsikt.

[länk]
Att en växt är invasiv har inget med om den är svår att bli av med i en trädgård. Jätte balsamin är tex ettårig. Den etablerar inga dolda rotsystem. Att den klassas som invasiv beror på att den kan dominera vissa habitat och tränga undan andra växter om den lämnas ifred. Att en växt är invasiv betyder inte att den är svår att bli av med.

Parkslide är svår att bli av med, men om man inte låter den etablera sig kan den inte bygga upp energilager i rotsystemet. Problemet med små plantor ska inte överdrivas.

D Daniel 109 skrev:
Jätte balsamin är tex ettårig. Den etablerar inga dolda rotsystem. Att den klassas som invasiv beror på att den kan dominera vissa habitat och tränga undan andra växter om den lämnas ifred. Att en växt är invasiv betyder inte att den är svår att bli av med.
Ja, så skrev jag häromdagen i en tråd där någon trodde att det var en orkidé som växte i trädgården men det var jättebalsamin.
Men du har rätt, jag skulle ha formulerat mig bättre. "En del invasiva växter..."

A Abies koreana skrev:

[länk]
Jag är förvånad om jag faktiskt bara har ett exemplar men än så länge är det allt jag hittat.

Tråkigt att man fått denna växt men fördelen är att jag vet om det och kommer omedelbart plocka den när den dyker upp.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Anton, det kan ju knappast vara så att den har byggt upp ett stort rotsystem ännu. Ta ett par somrar då du tar en vända i trädgården efter varje regn eller ett par gånger i veckan och plocka alla ”djävulshorn” som kommer upp. Släng i brännbart eller låt torka ordentligt innan det läggs på komposten. Skulle du inte lyckas ta knäcken på den så kan du ju börja fundera på större insatser. Om du är enveten med att plocka skotten kommer rötterna inte växa till sig mycket under tiden för även parkslide är beroende av bladmassa för att samla energi för att kunna breda ut sig.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag tror mig ha lokaliserat källan till mina skott av parkslide, har varit ute och spanat hela dagen. Närmaste grannen ser ut att ha en parkslide stående mitt på tomten gentemot grannen på hans andra sida. Alltså inte mot min tomt. Antagligen har parksliden rötter ner mot vägen även om det är en lång bit mellan busken och vägen. På så sätt har det kommit med mina gratismassor.

Inget misstag man hör 2 ggr detta.

• Gilla
ollilab
  • Laddar…
S
Det är ett mycket bra råd att försiktigt pilla bort jorden runt skott och rötter så att du får upp så mycket som möjligt. Ju intensivare insatser du gör nu desto kortare tid tar det att bli av med den. Det kommer i längden bespara dig många arbetstimmar jämfört med att bara rycka det som sticker upp.

Jag hade kombinerat det med natriumhydroxid för att ta död på de små rötterna runt omkring som man oftast missar. Om du har ett hål går det utmärkt att hälla det i pulverform direkt i hålet, men se till att du inte får något på ytan när du fyllt hålet. Det är frätande så djur kan skadas.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Nyblivna husägare... och parkslideägare.

Efter att ha mycket begränsade kunskaper inom botanik har vi nu i sett att huset vi köpt har ett bestånd parkslide i trädgården.... Ve och fasa när vi förstått vad detta innebär!

Nedan ett litet kollage av eländet:
En övergiven trädgård med parkslide som växer högt och inkräktar på en häck och trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkslide med röd lila stjälk som växer över en träavskärmning, med döda blad och strån runtomkring.
Skapa konto
Invasiv parkslide som växer genom en häck och träavskärmning.
Skapa konto

Som ni ser på bilderna är de riktigt höga, samt har letat sig in i häcken bakom (som verkar vara döda exakt där skott har slagit sig till rot...) samt in i träavskärmningen till grannen.

Har ägnat hela förmiddagen av att läsa igenom tråden och kommit till slutsats att det inte verkar finnas någon universallösning utan hårt slit och arbete... vår fråga är nu ifall vi ska försöka ge oss på satyget nu eller vänta lite till? Ursprungliga planen var att ge sig på hela alltet nu i helgen, och försöka ta bort rötter och allt, men med den nya kunskapen om att den även befinner dig i häcken därbakom gör att det blir svårare... några förslag på vad ska vi bör/måste göra!?

/En uppgiven nybliven husägare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.