Ta ett djupt andetag.

Parkslide går att råda bot på, ibland med mindre insats än man befarat. Glyfosat (särskilt i högre koncentrationer) biter på växten, och de större bestånden på bilderna går att bekämpa med injektor.

Det här forumet är till och från användbart, men mitt tips är att söka information från experter i länder med längre och mer systematisk erfarenhet att bekämpa växten. Myndigheter, företag och experter i Storbritannien, USA och Kanada har en hel del material online. Det mesta av materialet som de använder går att få tag på via eBay.

J Jujje skrev:
Nyblivna husägare... och parkslideägare

/En uppgiven nybliven husägare

J Jujje skrev:
Nyblivna husägare... och parkslideägare.

Efter att ha mycket begränsade kunskaper inom botanik har vi nu i sett att huset vi köpt har ett bestånd parkslide i trädgården.... Ve och fasa när vi förstått vad detta innebär!

Nedan ett litet kollage av eländet:
[bild] [bild] [bild]
Som ni ser på bilderna är de riktigt höga, samt har letat sig in i häcken bakom (som verkar vara döda exakt där skott har slagit sig till rot...) samt in i träavskärmningen till grannen.

Har ägnat hela förmiddagen av att läsa igenom tråden och kommit till slutsats att det inte verkar finnas någon universallösning utan hårt slit och arbete... vår fråga är nu ifall vi ska försöka ge oss på satyget nu eller vänta lite till? Ursprungliga planen var att ge sig på hela alltet nu i helgen, och försöka ta bort rötter och allt, men med den nya kunskapen om att den även befinner dig i häcken därbakom gör att det blir svårare... några förslag på vad ska vi bör/måste göra!?

Var inte uppgiven för den går att bekämpa, men ni har några års kamp framför er.
Av vad jag kan se av bladen är det inte Parkslide ni har utan Jätteslide.
Man skiljer dom åt genom att titta på bladens bakkant vid skaftfästet. Rak bakkant är Parkslide, hjärtformad bakkant är Jätteslide.
Men båda är invasiva.

Ni ska ge er på den nu och inte vänta.
Spraya eller pensla bladen med Roundup Q som är en färdigblandad lösning, starkare lösning ger ingen större effekt enligt tester som är gjorda.
Efter ca 3 veckor ser ni att den har vissnat.
Lever något om 3-4 veckor så spraya/pensla igen.
Strax innan första frosten kapa alla stammar efter tredje leden nerifrån och stick hål på membranen som är mellan lederna hela vägen ner till roten och häll Roundup i stammen.

Till våren ser ni hur bra ni har lyckats och det som är kvar är bara att fortsätta behandla som ovan.
Men låt skotten komma upp en bit för ju fler blad desto mer gift drar bladen ner till roten.
Att spraya små skott ger ingen större effekt på roten.
Att gräva i det här läget skulle jag avråda från för det blir alltid rotbitar kvar.
Bättre då att försöka döda rötterna när dom är i jorden.
Lycka till.

• Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Det finns en studie i England som är gjord på 58 testytor som är 15x15 m under 3 år och en medlem i facebookgruppen Död åt Parkslide har översatt och sammanfattat den och det gjordes i april i år.
Jag fetmarkerar en del som är värt att tänka på.

Måns skriver:
Hej alla, det kan hända att den här är publicerad här tidigare men det kommer ju nya medlemmar hela tiden så den kan vara rätt intressant ändå.
Det är så vitt jag vet det största försöket med att bekämpa/kontrollera parkslide som är gjord. Den är väldigt intressant, ganska svårläst och en smula deprimerande. Jag ger en kort sammanfattning så får ni försöka ta er genom den vetenskapliga texten så gott ni orkar.

Man ska vara medveten om att det är testat av forskare på ett engelskt universitet där man har standardiserat metoderna för att se vilket som ger bäst resultat. Huvudsyftet är inte bekämpning i trädgårdar utan för kontroll/bekämpning i stora bestånd där parkslidet verkligen är invasivt.

Man har 58 testytor som är 15x15 m som man kör ett antal olika behandlingar på.
Till att börja med så har man delat in säsongen i 4 delar.

1. vårvinter - rötterna vaknar och börjar gro, i huvudsak näringstransport från rötterna)
2. Våren, tillväxten kommer igång ordentligt och växten förbereder sig att börja lagra mer energi i rötterna
3. Sommaren då växten ovan jord nått sin maxstorlek, rötterna börjar tillväxa för att kunna lagra mer näring och inlagringen i rötterna börja
4. Sensommar/höst max inlagring av energi och näring i rötterna.
Sedan har man provat olika bekämpningsmedel under period 1-2 som hämmar tillväxten och näringstransporten från rötterna som picloram (numer i princip förbjudet i EU) men även andra.
Man har grävt, grävt och behandlat med olika bekämpningsmedel, täckt med duk och behandlat med glyfosfat, dvs RoundUp mm under de olika perioderna.
Glyfostat har man testat genom att incicera, klippa och fylla och spruta i olika koncentrationer på löven. Man har även testat att injicera glyfosfat i rötterna
Slutsatsen är i princip den samma som den som ni kommit fram till här. Det är BARA glyfosfat som är riktigt effektivt. Bäst fungerar det om man sprutar/incierar det under period 3 och 4.
Man får lite olika resultat om man använder låga doser under hela sommar-sommar/höst eller om man jobbar med koncentrerad bekämpning i period 4.
Om jag tolkat det rätt så är det som ger störst skada på rötterna upprepade behandlingar med lägre doser eftersom det då tas upp bättre av växten. Men effekten kommande år verkar vara ungefär den samma.

Att behandla med glyfosfat nu när växten i princip endast pumpar näring från rötterna till delarna ovan jord är långsiktigt inte särskilt effektivt enligt den här studien. Men de har inte gjort det kontinuerligt under hela perioden utan bara en eller två gånger. Men det ger inga egentliga effekter på rötterna.
Även om man använder mycket högre doser när man injicerar glyfosfat än när man sprutar på bladen så verkar det inte heller ge bättre resultat, utan är mest dyrare och jobbigare. Men det är samma sak där, det är en behandling per period.
Grävning, täckduk, klippning och tidiga behandlingar med andra bekämpningsmedel minskar förstås hur mycket parkslide man får upp, men är inte lika effektivt som glyfosfatbehandling under andra delen av växtsäsongen. Injicering i rötterna dödade dessa lokalt men hindrade inte att slidet fortsatte växa obehindrat en bit därifrån så det var ingen effektiv metod.
Ingen av metoderna dödade några bestånd under de tre år som studien pågick, men det blev betydligt mindre i glyfosfatrutorna med sen behandling.

Här finns hela studien men på Engelska.
https://theconversation.com/weve-found-the-best-way-to-control-japanese-knotweed-95320

Värt att notera i den studien är att dom inte har sprayat kontinuerligt med 5-6 veckors mellanrum hela sommaren fram till hösten utan bara en till två gånger under perioden.
Frågan är vad som händer när man börjar behandla under period 2 när den har fått växa upp till lite storlek och sedan fortsätter att behandla under period 3 och 4 och avslutar innan första frosten genom att kapa stjälkarna och hälla Roundup i dom.
Har sett att dom som har varit envisa med behandlingen har lyckats bra i facebookgruppen och några har fått bort den helt och andra har fått upp några få bonsaislide. Men den måste bevakas för rötterna kan ligga i dvala.
Bonsaislide är små låga buskar, som förkrympt Parkslide i buskig form.

Redigerat:
  • Gilla
Spoz och 1 till
  • Laddar…
En metod som de inte såg som rimlig, men som kan vara det i en trädgård, är att klippa ner upprepade gånger. Helst med lite intervall så att de hinner göra av med energi. Om man vill undvika gift är det nog den vettigaste metoden.

B Bichonen skrev:
Bonsaislide är små låga buskar, som förkrympt Parkslide i buskig form
Bonsaislide är en produkt av herbicidresistens. När växtlighet blir utsatt för bekämpning med kemikalier kan de reagera med resistens, tydligen har parksliden utvecklat denna förkrympta variant som är ännu mindre eller inte alls mottaglig för glyfosatbekämpning.

Jag har börjat gräva lite var mitt exemplar av parkslide stod. Saken är den att det växt massa annat ogräs också och det är gamla osorterade massor jaf fick med rötter överallt.

Hur ser parkslidets rötter ut?

B Bichonen skrev:
Var inte uppgiven för den går att bekämpa, men ni har några års kamp framför er.
Av vad jag kan se av bladen är det inte Parkslide ni har utan Jätteslide.
Man skiljer dom åt genom att titta på bladens bakkant vid skaftfästet. Rak bakkant är Parkslide, hjärtformad bakkant är Jätteslide.
Men båda är invasiva.

Ni ska ge er på den nu och inte vänta.
Spraya eller pensla bladen med Roundup Q som är en färdigblandad lösning, starkare lösning ger ingen större effekt enligt tester som är gjorda.
Efter ca 3 veckor ser ni att den har vissnat.
Lever något om 3-4 veckor så spraya/pensla igen.
Strax innan första frosten kapa alla stammar efter tredje leden nerifrån och stick hål på membranen som är mellan lederna hela vägen ner till roten och häll Roundup i stammen.

Till våren ser ni hur bra ni har lyckats och det som är kvar är bara att fortsätta behandla som ovan.
Men låt skotten komma upp en bit för ju fler blad desto mer gift drar bladen ner till roten.
Att spraya små skott ger ingen större effekt på roten.
Att gräva i det här läget skulle jag avråda från för det blir alltid rotbitar kvar.
Bättre då att försöka döda rötterna när dom är i jorden.
Lycka till.
Tack, vi försöker oss nog på detta och får utvärdera resultatet till våren!
/J

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Bonsaislide är en produkt av herbicidresistens. När växtlighet blir utsatt för bekämpning med kemikalier kan de reagera med resistens, tydligen har parksliden utvecklat denna förkrympta variant som är ännu mindre eller inte alls mottaglig för glyfosatbekämpning.
Av vad jag kan utläsa i facebookgruppen Död åt Parkslide så är inte bonsaisliden resistent mot Roundup. Dom som har fått upp den har sprayat den och den försvinner också.

B Bichonen skrev:
Av vad jag kan utläsa i facebookgruppen Död åt Parkslide så är inte bonsaisliden resistent mot Roundup. Dom som har fått upp den har sprayat den och den försvinner också.
Ok! Bra om det är så !

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
A AntonAnimalen skrev:
Jag har börjat gräva lite var mitt exemplar av parkslide stod. Saken är den att det växt massa annat ogräs också och det är gamla osorterade massor jaf fick med rötter överallt.

Hur ser parkslidets rötter ut?
Rötterna kan vara alltifrån svarta och grova som ben/armar till smala som kraftig sytråd.
Ligger dom ytligt så kan dom vara vita närmast skottet så det är svårt att tala om hur rötterna ser ut.
Hittar du en grövre rot så klyv den och kolla för dom brukar vara ljust morotsfärgade i mitten.
Du kan gå in på första sidan här i tråden och titta på shadowfires bilder så får du en uppfattning.

Men du har ett nyetablerat bestånd som du fick med jordmassor så jag misstänker att du bara har klena rötter och då dom lätt går av och ger upphov till nya plantor så skulle jag nog vara försiktig med att gräva för mycket.
När du gräver så luckra jorden runt om plantan och dra upp den försiktigt.
Nyetablerade bestånd är mycket lättare att bli av med och du fick jordmassorna för bara drygt 1 år sedan så håll efter och dra skotten så fort du ser dom.
Då du bara sett en planta hitintills så bör du ha lätt att bli av med den.

Hittade en bild på en grövre rot som visar färgen.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/660a1fcf-eb67-470e-a3ad-23b34c61411e-jpeg.335920/

Redigerat:
B Bichonen skrev:
Rötterna kan vara alltifrån svarta och grova som ben/armar till smala som kraftig sytråd.
Ligger dom ytligt så kan dom vara vita närmast skottet så det är svårt att tala om hur rötterna ser ut.
Hittar du en grövre rot så klyv den och kolla för dom brukar vara ljust morotsfärgade i mitten.
Du kan gå in på första sidan här i tråden och titta på shadowfires bilder så får du en uppfattning.

Men du har ett nyetablerat bestånd som du fick med jordmassor så jag misstänker att du bara har klena rötter och då dom lätt går av och ger upphov till nya plantor så skulle jag nog vara försiktig med att gräva för mycket.
När du gräver så luckra jorden runt om plantan och dra upp den försiktigt.
Nyetablerade bestånd är mycket lättare att bli av med och du fick jordmassorna för bara drygt 1 år sedan så håll efter och dra skotten så fort du ser dom.
Då du bara sett en planta hitintills så bör du ha lätt att bli av med den.
Jag hoppas det blir lätt, jag ser detta med skräckblandad förtjusning. Det är lite fascinerande att ha djävulen inpå knuten även om jag helst skulle slippa...

• Haha
karlmb
  • Laddar…
J Jujje skrev:
Nyblivna husägare... och parkslideägare.

Efter att ha mycket begränsade kunskaper inom botanik har vi nu i sett att huset vi köpt har ett bestånd parkslide i trädgården.... Ve och fasa när vi förstått vad detta innebär!

Nedan ett litet kollage av eländet:
[bild] [bild] [bild]
Som ni ser på bilderna är de riktigt höga, samt har letat sig in i häcken bakom (som verkar vara döda exakt där skott har slagit sig till rot...) samt in i träavskärmningen till grannen.

Har ägnat hela förmiddagen av att läsa igenom tråden och kommit till slutsats att det inte verkar finnas någon universallösning utan hårt slit och arbete... vår fråga är nu ifall vi ska försöka ge oss på satyget nu eller vänta lite till? Ursprungliga planen var att ge sig på hela alltet nu i helgen, och försöka ta bort rötter och allt, men med den nya kunskapen om att den även befinner dig i häcken därbakom gör att det blir svårare... några förslag på vad ska vi bör/måste göra!?

Det ser mer ut som jätteslide än parkslide.

• Gilla
nihongo
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Bonsaisliden påverkas lika bra av Roundup som vanlig, stark parkslide. I alla fall hemma hos mig :)
Jag tror att det snarare är så att dessa små "tuvor" kräver mindre energi och ger mer tillbaka till rötterna än de kraftigare skotten och att detta är parkslidens svar när den blir försvagad.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Notera att injicera (utan att kapa) och kapa för att sedan hälla in i stjälken (cut and stem fill på engelska) ger två helt olika resultat. Forskning tyder på något sämre resultat för det senare.

B Bichonen skrev:
När ni ska spruta i stjälken när ni har kapat den så fungerar en helt vanligt 5 eller 10 ml spruta som finns att köpa på apoteket.

Bild på hur dom ser ut. [länk]

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.