1 723 717 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det mest effektiva, och mest logiska, verkar vara att injicera glyfosat strax innan första frosten. Då suger parksliden ner näring till rötterna och glyfosaten sprids i hela rotsystemet. Då skall man alltså inte kapa stammarna.
Vill man inte använda gift så är det grävning och/eller intensivt kapande som gäller. Själv kryddar jag den metoden med att spruta ner natriumhydroxid i hålen efter uppryckta rötter och stjälkar. Miljövänligt, men en massa mer jobb.
Vill man inte använda gift så är det grävning och/eller intensivt kapande som gäller. Själv kryddar jag den metoden med att spruta ner natriumhydroxid i hålen efter uppryckta rötter och stjälkar. Miljövänligt, men en massa mer jobb.
Då det inte finns någon studie gjord på att kombinera två metoder så är det svårt att säga vad som är bäst.N nihongo skrev:
Flera i facebookgruppen Död åt Parkslide har sprayat sin Parkslide under sommaren och hösten och sedan strax innan första frosten har dom kapat alla stjälkarna och hällt Roundup i stammen.
Det har varit väldigt effektivt och året efter har några enstaka kommit upp, mest i form av bonsaislide.
Informera dem om vilken växt de har. Så att de kan göra något åt den utan att riskera ytterligare spridning.
Varpå den riskerar att skicka ytliga rötter till en punkt där den inte blir nedklippt, egna tomten glad, allmänningen/grannens tomt mindre glad..D Daniel 109 skrev:
Eller som våran har gjort där förra ägaren glatt klippt ... den kommer upp under altanen istället.
Jag syftade mer på att inte sprida växtdelar på ett okontrollerat sätt. Men den lär knappast sprida sig mindre av att man låter den vara.
Viljan att hitta nya ytor blir nog mindre om man låter den komma upp lite mer innan man tar bort skotten.
Viljan att hitta nya ytor blir nog mindre om man låter den komma upp lite mer innan man tar bort skotten.
Varje grönt blad ger den energi. Jag är övertygad om att det är bättre att kapa så fort man ser något. Möjligtvis att man kan släppa upp den en bit om man skuggar området ordentligt.D Daniel 109 skrev:
varje grönt blad producerar energi, men kostar också energi att framställa. Och här finns en sweetspot någonstans där växten blir tillräckligt stor för att förbruka energi, men inte så stor att den börjar generera mer energi än den förbrukar i växtkraft.
Man kanske kan plocka några blad tills den har blivit stort nog att kapa?
Man kanske kan plocka några blad tills den har blivit stort nog att kapa?
Visst ger all grönmassa energi via fotosyntes. Men när växten växer kraftigt går det åt mer energi än den samlar in. Växter som saknar energilager växer mycket långsammare initialt. Titta tex på en annan invasiv växt, jättebalsamin. Den blir inte stor förrän sent på säsongen.
Det är en anledning till att man inte ska beskära träd på försommaren.
Det är en anledning till att man inte ska beskära träd på försommaren.
Det alla verkar glömma - eller kanske inte vet - är att det är rötterna som är denna växts styrka.
Den är extremt duktig på att lagra näring i rötterna. Rötterna är extremt bra på att överleva och komma tillbaka. De tål neråt - 30 grader och kan dessutom lägga sig i vila under många år. Jag har för mig att det var uppemot 30 år!
Så vid bekämpning gäller det att försvaga (döda) rotsystemet så mycket man kan - innan den tycker att livet är för pestigt och den lägger sig i träda.
Kanske därför RU visat sig vara mer effektivt då det ju transporteras rätt ner i rotsystemet. Täckning, klippning/uppdragning och gift som bara tar växtdelar ovan jord fungerar sämre. Kanske snarast får växten att dra sig tillbaka i dvala. Så tror man att den är borta - tills något får den att vakna till igen.
Jag säger bara; på med giftet (glyfosat)!

Den är extremt duktig på att lagra näring i rötterna. Rötterna är extremt bra på att överleva och komma tillbaka. De tål neråt - 30 grader och kan dessutom lägga sig i vila under många år. Jag har för mig att det var uppemot 30 år!
Så vid bekämpning gäller det att försvaga (döda) rotsystemet så mycket man kan - innan den tycker att livet är för pestigt och den lägger sig i träda.
Kanske därför RU visat sig vara mer effektivt då det ju transporteras rätt ner i rotsystemet. Täckning, klippning/uppdragning och gift som bara tar växtdelar ovan jord fungerar sämre. Kanske snarast får växten att dra sig tillbaka i dvala. Så tror man att den är borta - tills något får den att vakna till igen.
Jag säger bara; på med giftet (glyfosat)!
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Upptäckte idag att hästar äter parkslide! Enligt uppgift inte hela plantor men de tar gärna några rejäla munfullar om de får... Håller faktiskt en rel stor men isolerad planta under en stentrapp i schack på så vis