1 723 679 läst ·
5 722 svar
1724k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Om du vill testa utrotningsmetoder ör det bättre att hitta etablerade bestånd.
harry73 skrev:
@Johan1975z hittar du en plantskola som säljer parkslida, lägg då ut namn och adress här, så att folk kan kontakt dom och förklara hur olämpligt det är. Att handla med parkslide är inte seriöst.
Och har man själv inte parkslide eller har du inte det i området, finns det inte heller något behov av bekämpning för dig.
Och en annan anledning varför man inte ska testa bekämpning på nyköpta plantor är för att det svåra är att utrota ett väletablerat rotsystem. Man ska alltså testa bekämpningen på gamla bestånd
Nej, det är lite mer avancerat än så.
Fröna behövs, inga plantor.
Men vi lägger ner detta nu för ni är inte speciellt trevliga.
Skaffar du frön blir du sannolikt hängd av en arg mobb. Så länge det inte finns frön går det ju i alla fall i teorin att bli av med den.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Någon som testat elda på en plats där parkslide växer?
När jag gjort ordentliga eldar av stubbar i ca ett dygn har det då inte växt något där säsongen efter.
När jag gjort ordentliga eldar av stubbar i ca ett dygn har det då inte växt något där säsongen efter.
Du kan inte jämföra den här djävulvsväxten med andra växter.Darling McFluff skrev:
Då Parkslidens rötter kan gå väldigt djupt, flera meter ner, och det varnas för att själv försöka elda upp rotbitar så fungerar det inte.
Rötter som folk tror att dom har eldat har efter ett tag skjutit skott igen i askhögen.
Ugnarna som används när man lägger rötterna på tippen bland brännbart kommer upp i så mycket högre temperatur än vad vi själva kan komma upp i hemma.
Det finns bara honplantor av parkslide i europa, så det finns blommor, men de befruktas inte och får därmed aldrig frön.Johan1975z skrev:
Det sägs att det finns en hybridslide som kan sprida sig med frön här och som eventuellt kan befrukta parkslide, men än så länge är inte spridning med frön det stora problemet.
Man kan definitivt jämföra parkslide med andra växter, så unik är den inte.
Eld på marken påverkar inte särskilj djupt, så det är nog inte effektivt mot parkslide.
Men det är knappast så att den är brandtålig och kräver specialugn för att dödas. Temperaturer över 60grader lär ta död på den. Men i botten på en brännhög är det långt ifrån säkert att man når upp till det.
Ska man bekämpa den med värme så är det nog spjut med ånga som kan värma upp marken till minst 60grader relativt djupt. Men det kräver mycket energi och dödar allt. Jag känner inte till att någon har testat den metoden.
En grov uppskattning ger att det kräver ca 50kWh per kubikmeter jord. Då räknar jag inte med förluster.
Eld på marken påverkar inte särskilj djupt, så det är nog inte effektivt mot parkslide.
Men det är knappast så att den är brandtålig och kräver specialugn för att dödas. Temperaturer över 60grader lär ta död på den. Men i botten på en brännhög är det långt ifrån säkert att man når upp till det.
Ska man bekämpa den med värme så är det nog spjut med ånga som kan värma upp marken till minst 60grader relativt djupt. Men det kräver mycket energi och dödar allt. Jag känner inte till att någon har testat den metoden.
En grov uppskattning ger att det kräver ca 50kWh per kubikmeter jord. Då räknar jag inte med förluster.
Renoverare
· Bohuslän
· 194 inlägg
Instämmer, de är ju faktiskt så att den är ofarligt att äta, har inte taggar och är lätt attD Daniel 109 skrev:Man kan definitivt jämföra parkslide med andra växter, så unik är den inte.
Klippa ner. Hela bekymret med växten är att komma åt rötterna och få död på dem. Eld funkar som du säger dåligt ett par meter mer (och med tanke på hur mycket vätska stammarna innehåller när de är färska blir de nog ett gott sur brasa).
På min egen tomt upplever jag att mina kvittenbuskar skickar betydligt otrevligare och fler skott som dessutom har taggar och de kommer mitt i gräsmattan och som dessutom har hård stam. Plommonträdet skickar duktigt med skott som blir hårda när man klipper dem med och dessa är nästan värre kortsiktigt att ha och göra med än parksliden. Nu har jag som sagt inget stort bestånd av ps men hade de som sagt inte varit för den enorma växtviljan och att den kommer upp med skott på dumma ställen hade jag kunnat leva med den.
Sen tror jag att de här med att den tar sig in i hus, rör och genom asfalt inte är unikt för växten utan kommer den in i hus är de sprickor den tar sig igenom och se gör garanterat annat med. Likaså med asfalt. Är de dåligt underarbete eller gammal asfalt med skador kommer ju allt igenom. rör är ju inte plaströr utan gamla betong/tegelrör och de hade jag en cypress som älskade med
Läste att etanol(de är ju miljövänligt) i högre koncentrationer är bra på att döda växter men återigen ska de nå ut till rotspetsarna vilket jag är tveksam till att de gör
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Det som är "unikt" är växtkraften. Dvs att den är så oerhört bra på att skicka ut rötter, långt och långt under jord så den ger snabbt stora problem. Sedan så kan ju en björk för nära källaren också ge problem, men den är betydligt lättare att hitta, samt stoppa i tid. Gradskillnaden är så stor att det blir en artskillnad.Rickard_nr1 skrev:
Sen tror jag att de här med att den tar sig in i hus, rör och genom asfalt inte är unikt för växten utan kommer den in i hus är de sprickor den tar sig igenom och se gör garanterat annat med. Likaså med asfalt. Är de dåligt underarbete eller gammal asfalt med skador kommer ju allt igenom. rör är ju inte plaströr utan gamla betong/tegelrör och de hade jag en cypress som älskade med
Jo, det finns mycket som dödar växter, men det skall ju gå att få fram till växtdelen, och inte döda/förstöra allt annat. Gammastrålning har ju använts för sterilisering under många år, så den lär fungera bra på parkslide också. Men säg till mig innan, för jag vill inte vara i närheten. Man lär få kräma på ganska ordentligt för att nå tillräcklig dos flera meter ner i backen...Rickard_nr1 skrev:
Det är ju inte så svårt att döda parkslide. Det blir bara svårt om man lägger till kriterierna att man inte skall begå miljöbrott och vill kunna ha andra växter på sin mark inom hundra år.
Som kuriosa kan jag nämna att jag asfalterade gårdsplanen förra året. Eftersom de fick en del asfalt över så bad jag dem lägga på asfalt på ytan där min soptunna normalt står. Eftersom det är lite sluttning så behövde de lägga på 15-20cm tjockt lager. Givetvis visste jag om att den delen var i utkanten av det infekterade området och jag hade tidigare ryckt upp skott och sprutat ner natriumhydroxid. Jag trodde dock att rotsystemet var ordentligt försvagat och att de skadade rötterna inte skulle ha en chans under så tjock asfalt. Lustigt nog ryckte jag bort ett skott för några dagar sedan. Nästa gång skall jag ta en bild av eländet innan jag rycker.
Som kuriosa kan jag nämna att jag asfalterade gårdsplanen förra året. Eftersom de fick en del asfalt över så bad jag dem lägga på asfalt på ytan där min soptunna normalt står. Eftersom det är lite sluttning så behövde de lägga på 15-20cm tjockt lager. Givetvis visste jag om att den delen var i utkanten av det infekterade området och jag hade tidigare ryckt upp skott och sprutat ner natriumhydroxid. Jag trodde dock att rotsystemet var ordentligt försvagat och att de skadade rötterna inte skulle ha en chans under så tjock asfalt. Lustigt nog ryckte jag bort ett skott för några dagar sedan. Nästa gång skall jag ta en bild av eländet innan jag rycker.
Har nu under den här sommaren haft det väldigt lugnt med parksliden, bara ryckt 30-tal små skott. Men min fundering nu är hur jag ska gå vidare. Hade ett hyfsat stort bestånd och området det där är nu växer det på första gången på flera år annat ogräs och små träd, vilket jag i sig tycker är bra för det suger näring så att inte parksliden får något eller lika mycket. Min plan i början av våren var att till hösten gräva bort de gamla stora rötterna (som jag tror är mestadels döda) och snygga till där med ny matjord och markduk sedan så gräs som ett lock, lika som shadowfire gjort. Men då det nu växt en massa annat där så funderar jag på om jag ska låta det vara ett tag till istället, det som är synd då är att det ser förjävligt ut och börjar tröttna på det. Kanske inte en rak fråga men behöver ett bollplank.
Om du skall ha gräsmatta där så låter det bäst att göra som du säger att gräva. Planerar du att ha högre växtlighet som skymmer bra så kanske du kommer undan med att bara rycka skott några år till. Givetvis under förutsättning att det går att rensa under buskarna. Detta är bara min magkänsla och inte underbyggt av några egentliga fakta.
Annars tycker jag det skulle vara fantastiskt om du kunde anlägga gräsmatta utan att gräva bort rötter eller lägga markmatta. Förslagsvis sådan gräsmatta man köper färdig och rullar ut. Sedan köra med robotgräsklippare över hela området och se vad som händer. Det är många här som är nyfikna på om parksliden pallar för det.
Annars tycker jag det skulle vara fantastiskt om du kunde anlägga gräsmatta utan att gräva bort rötter eller lägga markmatta. Förslagsvis sådan gräsmatta man köper färdig och rullar ut. Sedan köra med robotgräsklippare över hela området och se vad som händer. Det är många här som är nyfikna på om parksliden pallar för det.
Varför gräva och böka? Att gräva ner plast tycker jag känns fel miljömässigt.
Anlägg gräsmatta över och fortsätt att ha koll på eventuella skott.
Anlägg gräsmatta över och fortsätt att ha koll på eventuella skott.
Om du fortfarande rycker skott, är den inte borta och kan det vara en fördel att ta bort det som kommer upp/finns kvar.
Att försöka gräva upp trädgården nu för att ta bort rötterna känns inte rätt. Då hade det varit bättre att göra det som första steg i bekämpningen istället för nu när kampen nästan är vunnen.
Om du inte vill ha naturtomt, då kan du ta bort sly/ogräset. Jag skulle dock inte anlägga fingräsmatta än, men att jämna till provisoriskt och kasta lite gräsfrön över ytan borde i alla fall förbättra utseendet avsevärd.
Att försöka gräva upp trädgården nu för att ta bort rötterna känns inte rätt. Då hade det varit bättre att göra det som första steg i bekämpningen istället för nu när kampen nästan är vunnen.
Om du inte vill ha naturtomt, då kan du ta bort sly/ogräset. Jag skulle dock inte anlägga fingräsmatta än, men att jämna till provisoriskt och kasta lite gräsfrön över ytan borde i alla fall förbättra utseendet avsevärd.
Då var det dags för en själv. Har fått gratismassor efter grävning för fiber längs den gemensamma vägen.
Massorna är utfördelade på ca 500kvm av min tomt. De lades ut för lite mer än ett år sen. Hade ingen aning om parkslide just då. Började sedan läsa och fundera, rondera ytan och trodde det var lugnt för det hade ju gått typ 1.5 sommar.
Nu har en kompis tittat upp på ett ställe, bara ett än så länge. Drog upp den och så mycket rötter som möjligt. Igår tittade 4 nya upp på exakt samma ställe. Plantan står ca 20m från det nybyggda huset.
Vad ska jag göra?
Massorna är utfördelade på ca 500kvm av min tomt. De lades ut för lite mer än ett år sen. Hade ingen aning om parkslide just då. Började sedan läsa och fundera, rondera ytan och trodde det var lugnt för det hade ju gått typ 1.5 sommar.
Nu har en kompis tittat upp på ett ställe, bara ett än så länge. Drog upp den och så mycket rötter som möjligt. Igår tittade 4 nya upp på exakt samma ställe. Plantan står ca 20m från det nybyggda huset.
Vad ska jag göra?