D Daniel 109 skrev:
Du har ingen aning om vilken erfarenhet eller kunskap jag har. Visst kan man rycka dagligen, men det blir inte bättre av det.
Dina svar och påståenden har bevisat gång på gång hur okunnig du är.
Vad gör du i den här tråden egentligen?

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det är din åsikt inte ett bevis.

För att återuppta diskussionen om att konkurrera ut den med andra växter så slog de mig att hallon/björnbär är rätt snabbväxande, har mycket bladverk som inte ger så mycket utrymme till något under och blir inte så höga. Visst hallon eller björnbär är med jävliga på att sprida sig men de går ju att bli av med.

S
Tyvärr är nog både hallon och björnbär alldeles för låga. Parksliden hos mig skjuter utan vidare upp genom 1,5m höga buskar och breder ut sig ovanför så att buskarna förlorar. Jag har som sagt planerat lärkträd strax utanför mitt bestånd. Jag hoppas de snart skall bli höga nog att skugga parksliden. Egentligen fungerar det nog med vilka träd som helst, men företaget jag köpte av hävdade att deras hybridlärk var mest snabbväxande av allt de hade i sortimentet.

Jag tror att skuggstrategin är extremt långsam och till slut måste kompletteras med andra bekämpningsmetoder.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
S STB skrev:
Tyvärr är nog både hallon och björnbär alldeles för låga. Parksliden hos mig skjuter utan vidare upp genom 1,5m höga buskar och breder ut sig ovanför så att buskarna förlorar. Jag har som sagt planerat lärkträd strax utanför mitt bestånd. Jag hoppas de snart skall bli höga nog att skugga parksliden. Egentligen fungerar det nog med vilka träd som helst, men företaget jag köpte av hävdade att deras hybridlärk var mest snabbväxande av allt de hade i sortimentet.

Jag tror att skuggstrategin är extremt långsam och till slut måste kompletteras med andra bekämpningsmetoder.
Avenbok växer snabbt och skuggar bra. Fäller löv från sen höst fram till att de nya bladen kommer på våren. De torra löven är litet krulliga och är bra marktäckare. Kanske kan vara ett bra alternativ. Om du känner för att kratta bort vissna löv så ska du välja något annat, eftersom den fäller sina löv långsamt hela vintersäsongen.

Jag tror parkslide har fått fäste i min trådgård.

• Legofigur i en modellträdgård med gröna växter och färgglada legoblommor, som symboliserar parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
ichigo och 14 till
  • Laddar…
Tycker att det ser ut att också har problem med makroplaster!

• Haha
  • Gilla
Byggaren19 och 9 till
  • Laddar…
Rätt mycket självsäkra påståenden angående tillvägagångssätt, glyfosat och nu sist konkurrerande växter. Efter bara några dygn här på forumet har man ju lärt sig att inte beakta några påståenden utan empiriska bevis.

- Är man van att läsa vetenskapliga texter så rekommenderar jag varmt följande ambitiösa studie där man jämfört 19 olika bekämpningsmedel i olika koncentrationer, täckning med pressening, utgrävning av rötter, vilket även gjordes under olika årstider. Totalt satte man upp 58 experiment av olika kombination av metoder vid olika säsonger där varje experiment bestod av 15x15 meter under tre år. Notera att täckning och utgrävning av rötter hade närmast ingen effekt alls. https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5

- Information kring glysofat kan man hämta in från kemikalieinspektionen. Extremt hjälpsamma, praktiska och vetenskapliga. ECHA kan vara behjälplig om frågan gäller EU lagstiftning. Ja, glyfosat är cancerframkallande, men inte nödvändigtvis så farligt som vissa försöker göra det. Tänk på omfattningen av besprutning av grödor, särskilt med användningen av glyfosat-resistenta sådana, som sker på en global och industriell skala. Det är en avvägning. Säkraste tillämpning verkar vara injicering - det kan givetvis inte uteslutas att glyfosat senare sprids via rötterna, men man minimerar därmed riskerna.

- Sist sedan konkurrerande växter. Efter att ha sett parkslide växa intill klängväxter, bärbuskar, sly och andra växter så verkar det som inga andra växter har någon effekt på park slide utom brännässlor som nästan håller dem i schack. I ett område täckt av nässlor är det enda området där vi har sett vissna parkslide även under högsommar.

• Gilla
Guzzi och 11 till
  • Laddar…
Riktiga undersökningar är alltid trevligt. Tack för referensen. (y) Den ger säkerligen viss information om vilka giftblandningar som funkar.

I det försök som gjordes med grävning togs inga rötter bort vad jag förstod. Jag får erkänna att jag bara skummat igenom rapporten så jag kan ha missat något. Att det inte ger någon stor effekt är inte så förvånande.

Att täckning inte än en snabb fix är ju tämligen känt. Här verkade det som att de täcker ett litet område mitt i ett bestånd, det ger nog väldigt dålig effekt.

Att rycka eller kapa har man inte ens testat.

Konkurrerande växter är inte något som funkar ensamt. Men det kan vara en bra hjälp i kombination med att rycka.

Studien är sannolikt relevant för stora problembestånd. Men när det handlar om mindre bestånd (under 1000m^2) i trädgårdar är metoder som här klassades som för arbetsintensiva fullt rimliga.

Staffans2000
Själv har jag inte mig veterligen sett några parkslidesbestånd alls, trots att jag numera letar efter dem. Men här finns nogranna beskrivningar på växten som kan växa genom asfalt (liksom maskros,gräs, brännässla ...). Se dig omkring, och har du tur hittar du det du söker. Lyckligtvis (för dig) verkar de slå rot väldigt lätt. Gratis blir det också!

A
Tack för
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Själv har jag inte mig veterligen sett några parkslidesbestånd alls, trots att jag numera letar efter dem. Men här finns nogranna beskrivningar på växten som kan växa genom asfalt (liksom maskros,gräs, brännässla ...). Se dig omkring, och har du tur hittar du det du söker. Lyckligtvis (för dig) verkar de slå rot väldigt lätt. Gratis blir det också!
Tack för ett seriöst svar. Jag vill testa en ny bekämpningsmetod. Tråkigt att inte alla kan svara lika vuxet som dig. Även admin tog bort mina inlägg?

Staffans2000
Johan1975z skrev:
Även admin tog bort mina inlägg?
Ibland sveper den portugisiska armadan in och "plundrar";).

• Haha
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Tack för ett seriöst svar. Jag vill testa en ny bekämpningsmetod. Tråkigt att inte alla kan svara lika vuxet som dig. Även admin tog bort mina inlägg?
Det var nog få av oss som trodde det var seriöst. Hade inte skadat att skriva lite mer om varför... :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Jag vill testa en ny bekämpningsmetod.
Beskriv din nya metod och om den verkar ha någon möjlighet till framgång finns det nog flera här som gärna testar åt dig. Eller tänker du möjligen ta patent på metoden. :thinking:

harry73
@Johan1975z hittar du en plantskola som säljer parkslida, lägg då ut namn och adress här, så att folk kan kontakt dom och förklara hur olämpligt det är. Att handla med parkslide är inte seriöst.

Och har man själv inte parkslide eller har du inte det i området, finns det inte heller något behov av bekämpning för dig.

Och en annan anledning varför man inte ska testa bekämpning på nyköpta plantor är för att det svåra är att utrota ett väletablerat rotsystem. Man ska alltså testa bekämpningen på gamla bestånd

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.