1 743 323 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det finns/fanns ett bestånd hos kronprinsessan och hennes familj innanför stängslet vid Hagaslottet ut mot Brunnsviken. Iaf häromåret. Jag rapporterade in det till nån ansvarig men vet inte om man brytt sig och sen dess har jag inte haft möjlighet att passera.J jesper--- skrev:
Först vill jag tacka shadowfire för tråden och för det hästjobbet han har gjort. Grymt tacksam.
Vi har parkslide. Två häckar vid fasad. Vilka vi har försvagat kraftigt. Vi har valt, efter att ha läst tråden att endast injicera glyfosat i stammarna, samtidigt som vi har låtit andra ogräs som kirskål konkurrera om utrymmet. Vilket har funkat ok.
Vi har parkslide. Två häckar vid fasad. Vilka vi har försvagat kraftigt. Vi har valt, efter att ha läst tråden att endast injicera glyfosat i stammarna, samtidigt som vi har låtit andra ogräs som kirskål konkurrera om utrymmet. Vilket har funkat ok.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Om ni känner någon som får köpa bekämpningsmedel, köp Gallup hi aktiv.
Den tar parkslide.
Starkt och bra medel.
6 liter på 200 liter vatten tror jag jag blanda.
Sen är det bara ha på.
Den tar parkslide.
Starkt och bra medel.
6 liter på 200 liter vatten tror jag jag blanda.
Sen är det bara ha på.
Man bekämpar parkslide på kemisk väg genom att injicera koncentrerad Glyfosat (Roundup) i stammarna. Helst strax innan första frosten då växten drar ner näring till rötterna för att övervintra. För parkslide fungerar det dåligt att bara spruta på bladverket eftersom nästan bara det ovan jord påverkas.H Hallerudsbo skrev:
Det är nästan bara Glyfosat som har en hyfsad effekt på parkslide. Om du har andra bekämpningsmedel så använd inte det. Du skadar miljön betydligt mer än parksliden.
Själv använder jag natriumhydroxid som är miljövänligt, men tyvärr inte lika effektivt.
Här är annars en (alltför) kortfattad sammanfattning: https://www.byggahus.se/tomt/parkslide-allt-du-behover-veta
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Då gallup hi aktiv är det enda medlet som fungerar på parkslide vad jag vet.
Det är nästan 500 g per liter glyfosat per liter.
Det medlet som har högst koncentrat av det i sig.
Det används mycket i England för att få bort parkslide med.
Fungerat för mig.
Medel som bönderna använder med.
Jag köper av en bonde när jag behöver.
Fungerat för mig.
Hur mycket späder du detta medel?H Hallerudsbo skrev:Då gallup hi aktiv är det enda medlet som fungerar på parkslide vad jag vet.
Fungerat för mig.
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Bra tips, har rapporterar in ett bestånd som växer i ett dike 2 km hemifrån.Dheri skrev:
Enligt en jag känner som jobbar med vägunderhåll så är deras maskiner med och sprider just Parkslide. När deras slåttermaskiner klipper ner Parkslide på ett ställe fastnar delar som sedan lossnar på ett annat och skiten sprids...
Jag kan nästan svära på att det där inte är i närheten av Stockholm. ..Snarare nära mig..C Carl-Jo-han skrev:Bra tips, har rapporterar in ett bestånd som växer i ett dike 2 km hemifrån.
Enligt en jag känner som jobbar med vägunderhåll så är deras maskiner med och sprider just Parkslide. När deras slåttermaskiner klipper ner Parkslide på ett ställe fastnar delar som sedan lossnar på ett annat och skiten sprids...
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg