Ser ut att finnas många möjligheter att hålla den från trädgården kan tyckas, något jobb får man så klart lägga ner men knappast anmärkningsvärt i de flesta fall

Men de som haft eller har ett bestånd större än några sticklingar håller ju inte med om det.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
Ärligt talat Daniel109 och GK100 - vi har förstått vad ni vill säga nu. Vi har förstått att ni verkligen, verkligen tycker att diskussionerna kring parkslide är överdrivna. Toppen!
Men jag måste säga att jag börjar bli hjärtligt trött på att se er traggla detta om och om igen. Om man är på ett forum och ett ämne inte passar en så går man vidare till andra som passar bättre - eller startar ett eget ämne.
Med tanke på argumenten verkar det inte så.
Parkslid och lupin är definitivt problematiska. Lupiner breder ut sig längs vägkanter och tar de sista utrymmen som de klassiska ängsväxterna kan växa på. Det medför även problem för insekter som är beroende av dem. Jag gissar att spridningen framförallt är från öppna kärror med torra växter. Det bör definitivt undvikas. Men att de breder ut sig dör är för att de får vara i fred. Det är inget problem att lägga en bukett i komposten, skulle det mot förmodan gro där så är det lätt att ta bort.

Parkslid riskerar definitivt att bli ett stort problem, jag har observerat ett beså d vid en fågelsjö som jag är orolig för. Men de kommer inte att förstöra husbeståndet i Sverige. I trädgårdar är de jobbiga att bli av med, men de är knappast fastighetens undergång, om man gör något åt dem. Men p en tomt är det rimligt att lägga 1min/vecka/ kvadratmeter under sommaren för att hålla dem i schack. Det funkar inte på stötte bestånd i oländig terräng.
Spridningen till sådana ställen tycks främst bero på att folk dumpar trädgårdsavfall i naturen. Något som är förkastligt oavsett.

Jag har ingen stans sagt att dessa växter är oproblematiska, bara att problemet överdrivs av många. Att diskusionen inte är saklig ökar snarare problemet.

D Daniel 109 skrev:
Med tanke på argumenten verkar det inte så.
Parkslid och lupin är definitivt problematiska. Lupiner breder ut sig längs vägkanter och tar de sista utrymmen som de klassiska ängsväxterna kan växa på. Det medför även problem för insekter som är beroende av dem. Jag gissar att spridningen framförallt är från öppna kärror med torra växter. Det bör definitivt undvikas. Men att de breder ut sig dör är för att de får vara i fred. Det är inget problem att lägga en bukett i komposten, skulle det mot förmodan gro där så är det lätt att ta bort.

Parkslid riskerar definitivt att bli ett stort problem, jag har observerat ett beså d vid en fågelsjö som jag är orolig för. Men de kommer inte att förstöra husbeståndet i Sverige. I trädgårdar är de jobbiga att bli av med, men de är knappast fastighetens undergång, om man gör något åt dem. Men p en tomt är det rimligt att lägga 1min/vecka/ kvadratmeter under sommaren för att hålla dem i schack. Det funkar inte på stötte bestånd i oländig terräng.
Spridningen till sådana ställen tycks främst bero på att folk dumpar trädgårdsavfall i naturen. Något som är förkastligt oavsett.

Jag har ingen stans sagt att dessa växter är oproblematiska, bara att problemet överdrivs av många. Att diskusionen inte är saklig ökar snarare problemet.
Tro mig - i alla fall jag har förstått vilken ståndpunkt du har. :)
Men vare sig alla andra har gjort det eller ej så finns ingen orsak att mala på på samma sätt hur länge som helst. Det kommer alltid att finnas personer som tycker på annat sätt än en själv. ;)

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
De flesta som har argumenterat mot mig har gjort det genom att försöka påskriva mig åsikter jag inte har framfört. Dessa växter är definitivt ett problem. Det har jag inte sagt att de inte är.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Lupiner och parkenslide är inte jämförbart lupiner är lätt att bli av med på en tomt det är för jordbruk och övriga växter den ställer tilldet

Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De flesta som har argumenterat mot mig har gjort det genom att försöka påskriva mig åsikter jag inte har framfört. Dessa växter är definitivt ett problem. Det har jag inte sagt att de inte är.
Vad är det du försöker åstadkomma i den här tråden, Daniel? Alltså, du tycker inte det är ett så stort problem med Parkslide och andra tycker det och vill gärna diskutera olika sätt att bli av med den, men nu är hela tråden bara en diskussion om huruvida det är dåligt eller jättedåligt med Parkslide, och argumenten går i cirklar så att den blir fullständigt meningslös.
Så vad är det du vill ha utav de du diskuterar med nu (ärlig fråga)?

• Gilla
Bichonen och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men p en tomt är det rimligt att lägga 1min/vecka/ kvadratmeter under sommaren för att hålla dem i schack.
Så med en tomt på säg 1000 kvm anser du alltså att det är rimligt att lägga nästan 17 timmar i veckan? Du har uppenbarligen avsevärt mer disponibel (fri-)tid än vad jag har...

• Gilla
  • Haha
RoyalPhyton och 5 till
  • Laddar…
Jag hoppas att Daniel109 tar hinten om att folk börjar tröttna på tragglandet.
Kanske är han en trevlig prick som bara vill bli förstådd - kanske är han mer av en häcklare eller ett troll.
Hur som helst - är han det första, dvs en trevlig prick, så lägger han förhoppningsvis ner när han förstår att det inte uppskattas. :)
Jag för min del kommer inte att besvara de argument han kastar ur sig (om de inte har en helt annan vinkling än "ni alla överdriver parkslideproblemet". Dvs tillför han något intressant till ämnet så blir jag absolut intresserad - annars inte...

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Parkenslide är gott att laga paj av

Talvan Talvan skrev:
Parkenslide är gott att laga paj av
De säger att kirskål är gott också...

• Gilla
Talvan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så med en tomt på säg 1000 kvm anser du alltså att det är rimligt att lägga nästan 17 timmar i veckan? Du har uppenbarligen avsevärt mer disponibel (fri-)tid än vad jag har...
Har man hela tomten täckt rekommenderar jag gräsklippare till majoriteten, då går det fortare. Är det några kvadratmeter så blir det inte extrema tider.

S
D Daniel 109 skrev:
Men p en tomt är det rimligt att lägga 1min/vecka/ kvadratmeter under sommaren för att hålla dem i schack.
Tyvärr tar det betydligt mer tid än så. Efter många års arbete är jag nu nere på ca 60 kvadrat (beroende på hur man räknar), även om ett bestånd på ca 10 kvadrat fortfarande skjuter enstaka skott varje vecka så anser jag den mer eller mindre bekämpad där. Tyvärr såg jag igår ett enstaka skott på en plats som jag betraktat som ren de senaste 4 åren. Just där kommer jag lägga en timme eller 2 på att försiktigt gräva och leta efter rötter. Sedan fylla hålet med några liter natriumhydroxid innan jag fyller på jord igen.

Visst, har man ett litet område på max 10 kvadrat så är det nog uthärdligt, men tyvärr är det inte så många tomter som har så små bestånd. Är det bra jordmån, ljus mm så är parksliden en riktig plåga.

Vi har en liten enfilig asfalterad väg förbi vår fastighet och det är en ca 40m lång bit som har parkslide på båda sidor av vägen. Det är alltid just den delen som är uppenbart mer trasig än asfalten både före och efter. Det kan ju lika gärna vara sämre grundlagt just den delen, men jag gissar att det är parksliden som har rötter som underminerar vägen. Vägföreningen har varit här 2 gånger och asfalterat om under de 15 år vi bott här och det är egentligen bara den delen med parkslide där det behövts. Som sagt är det inget bevis för att parksliden underminerar vägen, men jag tror det.

För bara ett par veckor sedan planterade vi snabbväxande lärkträd utefter vår sida av vägen som vi hoppas skall skugga tillräckligt för att parksliden skall självdö eller i vart fall bli enkel att bekämpa. Det är skog på andra sidan och vi hoppas kronorna med tiden skall växa ihop över vägen.

• Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Jag vill uppmana alla att rapportera in sina fynd av Parkslide (och andra invasiva växter) så att det blir en tydligare bild över detta.
Följ länken nedan. Där hittar ni lite olika alternativ.
Som ni ser uppmanar man till att få in rapporter om just Parkslide.
https://www.naturvardsverket.se/rapportera-invasiva-frammande-arter

Man behöver ha en bild på det för att kunna rapportera in det, annars tar det stopp.

• Gilla
shadowfire och 5 till
  • Laddar…
Hittade vid östra infarten i Trelleborg.

Bild från Maps för att jag var tvungen att ha en när jag rapporterade in.
Översikt över övertäckt grön växtlighet framför tegelbyggnad vid östra infarten i Trelleborg.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Jag vill uppmana alla att rapportera in sina fynd av Parkslide (och andra invasiva växter) så att det blir en tydligare bild över detta.
Följ länken nedan. Där hittar ni lite olika alternativ.
Som ni ser uppmanar man till att få in rapporter om just Parkslide.
[länk]

Man behöver ha en bild på det för att kunna rapportera in det, annars tar det stopp.
Hmm, sprang på ett bestånd vid en strand idag och rapporterade på https://artfakta.se/rapportera/invasiva-arter
Reggade mig o laddade upp ett par bilder, markerade på kartan mm, sedan tog det säkert 3 minuter innan det kom en bekräftelse på sidan att det tagits emot. Så hav tålamod.
Från sidan (om någon nu fortfarande tycker att detta är överdrivet):
Åtgärder

Artens förekomster bör begränsas och dess spridning bör stoppas. Förekomster bör där så är möjligt tas bort.
Utbredning
Svensk förekomst: Bofast och reproducerande
Svensk invandringshistoria: Aktivt införd efter år 1800

Parkslide härstammar från östra Asien, men har importerats som prydnadsväxt till Europea och Nordamerika mm. Arten förvildades i Sverige någon gång under sent 1800-tal till tidigt 1900-tal. Är listad av IUCN som en av de värsta invasiva arterna, trots att den ej sprider sig med frö i de områden den introducerats.
Ekologi

Spridning efter nyplantering sker främst vegetativt genom rot- och stamfragment som sprids med mänsklig aktivitet, jordmassor eller vattendrag.

Mer information

CABI 2018. Fallopia japonica (Japanese knotweed) cabi.org/ISC/datasheet/23875

Karta från siten som ständigt uppdateras:

Karta över Sverige visar observationer och förekomster av invasiva arter med färgkodade områden och siffror per län.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåne och Västergötland+ Bohuslän "leder"....
Vi får hoppas det inte ser värre ut om 10 år!

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.