Jag har ett mindre rätt kontrollerat bestånd på baksidan av huset mot skog. Enligt tidigare husägare har de funnits där sedan 80-talet. Får för mig att dom inte är så aggresiv här i norrland. Men jag känner att jag vill göra slut på dom då de kan ploppa upp framför huvudplantorna så en viss spridning försegår juoch klimatet går ju inte mot någon ny istid direkt. Väntar nu på lite bond-roundup, men hur konsentrerat ska det vara? Tänkte injicera stammarna

D Daniel 109 skrev:
Andra går inte om det inte är sjötomt, bor en invandrare i området, finns en kraftledning, mer än gång avstånd till tunnelbanan, enskilt vatten, torpargrund, -80tals hus. Listan kan göras väldigt lång. Vi har olika syn på vad som är viktigt.
@Daniel 109. Har du parkslide på tomten?

K karlmb skrev:
Illa om vägverket sprider PS utefter vår väg!
Har du rapporterat? Det jag hittade var antagligen i fylle som kan ha kommit från dikesrensningar.
Vet inte riktigt vem man ska rapportera till. Allt ligger på entreprenad till olika firmor och åkare och jag tror inte att dom vet eller bryr sig.

Har hittat 2 bestånd till idag in mot stan. Ett vid sjön och ett lite längre bort som var jättestort. På det beståndet har dom lagt timmer så risken är väl att det sprids ännu mer när timmer bilen kommer.

Dessutom mötte jag en traktor med slåtter som höll på att klippa dikeskanten när jag kom hem från jobbet. Misstänker att beståndet jag tog foto på kommer att ligga utspritt imorgon :oops:

C Carl-Jo-han skrev:
Vet inte riktigt vem man ska rapportera till. Allt ligger på entreprenad till olika firmor och åkare och jag tror inte att dom vet eller bryr sig.

Har hittat 2 bestånd till idag in mot stan. Ett vid sjön och ett lite längre bort som var jättestort. På det beståndet har dom lagt timmer så risken är väl att det sprids ännu mer när timmer bilen kommer.

Dessutom mötte jag en traktor med slåtter som höll på att klippa dikeskanten när jag kom hem från jobbet. Misstänker att beståndet jag tog foto på kommer att ligga utspritt imorgon :oops:
Ja, jag hörde maskinerna. Jag menade anmäla alla bestånd till Naturvårdsverket.
Funderar på att ringa kommunerna.

Jösses. Skummat igenom denna tråden många gånger. Och inatt drömmer jag att jag hade rabarberbuskar som hade parkslide i rabarberstjälken.
:crysmile:

• Haha
  • Gilla
shadowfire och 3 till
  • Laddar…
B
Såg denna lilla buske hos grannen igår, hajade till lite och tyckte den såg bekant ut. Visst ser det ut som parkslide?

Lush green bush suspected to be Japanese knotweed (parkslide) next to a wooden bench and house.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satsuki
B breakman skrev:
Såg denna lilla buske hos grannen igår, hajade till lite och tyckte den såg bekant ut. Visst ser det ut som parkslide?

[bild]
Absolut parkslide....
Liten planta/bestånd. Borde gå lätt att bli av med!

Igår, 4 veckor efter att jag grävt upp drygt 50kg rötter från ett bestånd, så räknade jag till 67 nya skott som tittade upp ur marken.... *SUCK*
Var hittar man en markkokare när man behöver den...

• Ledsen
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Vad tror ni experter om den här? Parkslide?

• Hand håller en grön växt med långa blad och liten blomställning, eventuell parkslide, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga nej, inte parkslide

A Abies koreana skrev:
Nej, det är pilört.
Tack, helt klart pilört. Har fått parkslide mani/ångest/skräck sedan jag gjorde mina tidigare fynd i anläggningsjorden....

Bjurran Bjurran skrev:
Jag vill uppmana alla att rapportera in sina fynd av Parkslide (och andra invasiva växter) så att det blir en tydligare bild över detta.
Följ länken nedan. Där hittar ni lite olika alternativ.
Som ni ser uppmanar man till att få in rapporter om just Parkslide.
[länk]

Man behöver ha en bild på det för att kunna rapportera in det, annars tar det stopp.
Tack för en bra post!

• Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Pga tidsbrist kan jag inte fota eller ge mer updates, men kort sammanfattat så efter sju års kamp nu så trodde jag att jag var kvitt skiten då jag grävt upp och fraktat bort enorma rötter, attackerat parksliden med glyfosat, den har fått noll solljus på sig under några års tid (vilket dödar även de värsta maskrosorna på någon vecka), jag har kapslat in hela parkslideområdet med markduk så att den inte kan ta sig upp till jordytan om den inte 1) spränger duken eller 2) tar sig igenom i skarven mellan.

Trodde faktiskt vi var klara vid det här laget, men just nu har jag 15-16 nya skott som skjuter upp och samtliga är i min gräsmatta. Inte där den var planterad innan, utan detta är markkrypare som antingen har spräckt markduken eller tagit sig mellan skarvarna på markduken och upp. Givetvis inget som oroar mig då växten är i praktiken döende och detta är sista dödsryckningarna, men jag trodde inte de skulle vara så pass många och intensiva. Jag är mäkta imponerad över vilken kraft och överlevnadsinstinkt denna växt har. Reservatrol forskas det redan mycket på, men tro jag det, som denna växt beter sig.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
ichigo och 5 till
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Pga tidsbrist kan jag inte fota eller ge mer updates, men kort sammanfattat så efter sju års kamp nu så trodde jag att jag var kvitt skiten då jag grävt upp och fraktat bort enorma rötter, attackerat parksliden med glyfosat, den har fått noll solljus på sig under några års tid (vilket dödar även de värsta maskrosorna på någon vecka), jag har kapslat in hela parkslideområdet med markduk så att den inte kan ta sig upp till jordytan om den inte 1) spränger duken eller 2) tar sig igenom i skarven mellan.

Trodde faktiskt vi var klara vid det här laget, men just nu har jag 15-16 nya skott som skjuter upp och samtliga är i min gräsmatta. Inte där den var planterad innan, utan detta är markkrypare som antingen har spräckt markduken eller tagit sig mellan skarvarna på markduken och upp. Givetvis inget som oroar mig då växten är i praktiken döende och detta är sista dödsryckningarna, men jag trodde inte de skulle vara så pass många och intensiva. Jag är mäkta imponerad över vilken kraft och överlevnadsinstinkt denna växt har. Reservatrol forskas det redan mycket på, men tro jag det, som denna växt beter sig.
Hoppas du får rätt och lyckas till slut!
Det är bra med några lyckliga slut för moralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.