1 743 318 läst ·
5 732 svar
1743k läst
5,7k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Frågan är då, är 1308 fynd i Skåne mycket eller litet?
Vad ska vi dra för slutsats om det efter sommaren har rapporterats in 50000 fynd?
När/var behöver man börja sätta in åtgärder och hur hårt?
Hur reagerar växten på att bli angripen på olika sätt?
Man man sätta en gräns på antal fynd eller area där den börjar gå överstyr och bli ohanterbar/dyr?
Liksom andra diskussioner, klimat t.ex, behövs det lite "värdeuppgifter" här på om det handlar om överdrifter eller underdrifter.
Vad ska vi dra för slutsats om det efter sommaren har rapporterats in 50000 fynd?
Man man sätta en gräns på antal fynd eller area där den börjar gå överstyr och bli ohanterbar/dyr?
Liksom andra diskussioner, klimat t.ex, behövs det lite "värdeuppgifter" här på om det handlar om överdrifter eller underdrifter.
Visst. ..Vi kan inte agera innan vi vet...Bo.Siltberg skrev:
Frågan är då, är 1308 fynd i Skåne mycket eller litet?
Brukar låta likadant från kemiindustrin..
Tänk om de haft den infon i England på 60-talet som sagt. Då hade de nog haft ett annat läge idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Kanske bäst vi släpper en atombomb över Skåne då så att det inte riskerar växa upp nåt ogräs där som kan bli ohanterbart på 2080-talet 
Skämt åsido, du har rätt i att vi i Sverige kan ta lärdom från England. Kanske kan några av mina frågor om när/var/hur hårt besvaras där.
Skämt åsido, du har rätt i att vi i Sverige kan ta lärdom från England. Kanske kan några av mina frågor om när/var/hur hårt besvaras där.
Känns väldigt svenskt såsom vi agerar mot invasiva arter eller arter över lag som på ett eller annat sätt överetablerar sig.
Skarven är överallt och äter upp stora fiskbestånd, gråsälen på östkusten men kanske speciellt på västkusten är likadant. En väldig flathet mot att ta tag i saker och rätta till det.
För tio år sedan såg man kanske någon skar då och då, nu ser jag hundratals varje dag (bor på en ö i skärgården). Samma med säl, från att ha ett livskraftigt bestånd är de nu överallt, ser mängder varje dag. I Norge så har de satt ett maximiantal av gråsäl till 10 000 längs hela kusten. Samma antal finns på en sträcka av 150km längs västkusten. När blir det ett problem? När det det börjar synas avmagrade sälar pga fisken är slut? Visst ja, fisken är redan borta här, den kustnära torsken och koljan var helt borta i senaste tråltesterna. Nu kommer alla säga att vi skall sluta tråla, och visst jag håller med att det bör vara än restriktivare men utan att gråsäl och skarv begränsas kommer det ha liten effekt.
Samma med Parkslide och Lupiner, varför inte bara ta tag i det, dom överetablerar och knuffar bort annat men vi är inte vana i Sverige att göra saker på detta sätt, vi är duktiga på att bevara men usla på att skydda.
Skarven är överallt och äter upp stora fiskbestånd, gråsälen på östkusten men kanske speciellt på västkusten är likadant. En väldig flathet mot att ta tag i saker och rätta till det.
För tio år sedan såg man kanske någon skar då och då, nu ser jag hundratals varje dag (bor på en ö i skärgården). Samma med säl, från att ha ett livskraftigt bestånd är de nu överallt, ser mängder varje dag. I Norge så har de satt ett maximiantal av gråsäl till 10 000 längs hela kusten. Samma antal finns på en sträcka av 150km längs västkusten. När blir det ett problem? När det det börjar synas avmagrade sälar pga fisken är slut? Visst ja, fisken är redan borta här, den kustnära torsken och koljan var helt borta i senaste tråltesterna. Nu kommer alla säga att vi skall sluta tråla, och visst jag håller med att det bör vara än restriktivare men utan att gråsäl och skarv begränsas kommer det ha liten effekt.
Samma med Parkslide och Lupiner, varför inte bara ta tag i det, dom överetablerar och knuffar bort annat men vi är inte vana i Sverige att göra saker på detta sätt, vi är duktiga på att bevara men usla på att skydda.
Skillnaden är att skarv och säl är inhemska arter men lupiner och parkslide är importerade.C Chris11 skrev:Känns väldigt svenskt såsom vi agerar mot invasiva arter eller arter över lag som på ett eller annat sätt överetablerar sig.
Tror det fortfarande pågår en diskussion om mellanskarven (den som är i så ofantliga antal) är invasiv eller inhemskt. Inte riktigt klart tror jag. Men något har hänt de senaste decenniet, de har haft en enorm utveckling på bekostnad av annat. Liksom parkslide och lupiner har haft på landT TottoGBG skrev:
Och sälen har historiskt sett inte varit helt fredad hela tiden vilket höll nere beståndet. Nu har man ”räddat” sälen men haft ihjäl stora fiskbestånd
Det är nog bara en bråkdel av alla förekomster som är inrapporterade till Artdatabanken. Nu när det blir lättare (invasivaarter.nu) att rapportera plus att kommunerna på sina webbsidor föreslår att man rapporterar förekomster, kommer säkert antalet fynd att öka kraftigt. Jag tror att jag själv skulle kunna rapportera 50 lokaler här i Göteborgstrakten.Bo.Siltberg skrev:
Jag är absolut inte insatt i detta med Skarvar i Norden men finns det några fler artiklar än denna som ifrågasätter slutsatsen att mellanskarven är från Kina?T TottoGBG skrev:
Känns inte som ett helt utrett ämne:
http://www.skargarden.se/mellanskarven-en-inhemsk-fagel/