BirgitS BirgitS skrev:
Sen kan ju en orsak till att man har lagt matta ovanpå trägolvet att det faktiskt är väldigt fult/skadat någonstans.
Det är min första tanke oxo. Kostnaden för att slipa och lacka parkettgolvet ligger antagligen inte mycket över att lägga in vinylmattan. Kanske t.o.m. billigare.
  • Så den troligaste anledningen till bytet jag kan se är att parketten var dyr att få fin
  • Alternativt ville man ha ett fukttåligare golv av någon orsak.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
O O skrev:
Parkettgolvet kan vara från ca 1940 och framåt. Om jag skulle gissa skulle jag säga att det lades in när huset byggdes. Eller helrenoverades.
Oj det var längesen, men nån här trodde vinylmattan var av senare modell.

• Ljusa vinylgolvplattor med träimitation på ett gammalt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O O skrev:
Det funkar bara man använder en bräda eller bit spånskiva som mellanlägg.
Svårast med vinylgolvet som måste försöka skäras upp först.

B Burthen skrev:
Tips på hur man kan ta bort det på smidigt sätt?
Värme på vinylmattan gör att limmet lossar lättare. Varmluft pistol eller hårtork t.ex.
Fast skall spånplattan bort kan man lika gärna låta vinyl följa med spånplattan. Och bara skära där man kapar spånplattan.
B Burthen skrev:
Ska försöka köra försiktigt med cirkelsåg.
Cirkelsåg som du tänkt är säkert ett utmärkt (&bättre) sätt. Man behöver ju bara såga tillräckligt mycket för att kunna bryta av det sista.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
O O skrev:
Värme på vinylmattan gör att limmet lossar lättare. Varmluft pistol eller hårtork t.ex.
Fast skall spånplattan bort kan man lika gärna låta vinyl följa med spånplattan. Och bara skära där man kapar spånplattan.

Cirkelsåg som du tänkt är säkert ett utmärkt (&bättre) sätt. Man behöver ju bara såga tillräckligt mycket för att kunna bryta av det sista.
Det blir lite jobb, men lättare än med koben. Då man får itu mattan också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.