Rev bort pålagd skiva på en dörröppning och började sen undersöka golvet.
Under vinylmattan, som är limmad på spånskivor ligger ett parkettgolv (ser ut att vara i fint skick). Bild två är vinylmattan som ligger på spånskivan.
Nån som vet hur gammalt det kan vara?
Tips på hur man kan ta bort det på smidigt sätt?
Kan det vara farligt? Ser inget svart lim.
Under vinylmattan, som är limmad på spånskivor ligger ett parkettgolv (ser ut att vara i fint skick). Bild två är vinylmattan som ligger på spånskivan.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Med tanke på hur mattan ser ut så borde den ha lagts någon gång 80-tal tills nyligen.B Burthen skrev:Rev bort pålagd skiva på en dörröppning och började sen undersöka golvet.
Golvet under är omöjligt att svara på, men det ser inte ut som en platslagd parkett utan mer som att det är lagt som ett "klickgolv, eller iaf "tre och tre" - så någon form av modulgolv. 90-tal och framåt troligen då (fanns sådana modulära golv på 70/80-talet??)?
Rena gissningar dock.
Hur du tar bort plastmatta och underlag: försiktigt om du vill ha kvar parketten. Undvik att bända med tex koben, använd gärna plattare/bredare verktyg om du inte kan få upp det för hand så du inte får djupare report som är svåra att slipa bort.
Har inte sett något ännu, men det kanske det är i köket eller hall.BirgitS skrev:
Parketten är nu på samma nivå som golv i hall och kök nu, fast jag rivit bort matta och spånskiva i vardagsrummet.
(I hallen och kök ligger det fortfarande spånskiva och vinylgolv på).
Tack för utförligt svar.klaskarlsson skrev:
Med tanke på hur mattan ser ut så borde den ha lagts någon gång 80-tal tills nyligen.
Golvet under är omöjligt att svara på, men det ser inte ut som en platslagd parkett utan mer som att det är lagt som ett "klickgolv, eller iaf "tre och tre" - så någon form av modulgolv. 90-tal och framåt troligen då (fanns sådana modulära golv på 70/80-talet??)?
Rena gissningar dock.
Hur du tar bort plastmatta och underlag: försiktigt om du vill ha kvar parketten. Undvik att bända med tex koben, använd gärna plattare/bredare verktyg om du inte kan få upp det för hand så du inte får djupare report som är svåra att slipa bort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Oftast blir det nog skador nära ytterdörren och vid köksbänkarna.B Burthen skrev:
Så du vet inte om det finns parkett i hallen och köket?
Det kan ju vara något helt annat under där, det är väl först de senaste 20 åren eller så som man har tyckt att det varit normalt med parkett i kök.
Nej det är ingen parkett i köket eller i hallen. Där verkar spånskivan ligga direkt på plankor, så där får jag nog behålla det som ligger där och lägga golv ovanpå det.BirgitS skrev:
Ja det är nog senare tid som man har kommit på att man kan ha parkett i köket.
Jag tror du prickar rätt i att parketgolvet kommer från 80-tal eller eventuellt tidigt 90-tal. Flytande golv där not/fjäder skall vara limmade. Ganska vanligt att de släppte och glipor uppstod.klaskarlsson skrev:
Klickgolv tog över kring millenniumskiftet. Efter 2005 hade nästan alla gått över helt till klick.
Lamellgolv lär kommit kring tidigt 50-talet. De originalparkett jag sett i lägenheter byggda under 50/60-tal har haft limmade golv, ej flytande.
Har du förslag på alternativ till koben?klaskarlsson skrev:
Med tanke på hur mattan ser ut så borde den ha lagts någon gång 80-tal tills nyligen.
Rena gissningar dock.
Parkettgolvet kan vara från ca 1940 och framåt. Om jag skulle gissa skulle jag säga att det lades in när huset byggdes. Eller helrenoverades.B Burthen skrev: