Byggahus.se

Lyfta ett parkettgolv?Spånskiva under parkettgolv?

1. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem
  2. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Re: Ta upp ett parkettgolv?

Det ser ut som ett "vanligt" flytande lamellparkettgolv. Att man spikat fast golvet rekommenderas inte av någon tillverkare vad jag vet.

Golvet ska flyta eftersom man limmar eller klickar ihop golvet till en homogen, flytande macka. Den måste kunna röra på sej när den sväller och krymper med årstidernas varierande luftfuktighet.

Jag skulle helt enkelt gröpa ur lite-litegrann runt spikskallen med ett stämjärn. Sen dra ut spiken. Därefter kan du (om golvet är av typen klick) plocka isär det hyfsat enkelt.  

Jag förutsätter att spiken satt bakom golvsockeln, så det skadar ju inte om du får en liten, ful grop där...eller?

Annars kan du kanske börja riva från andra sidan - om det inte är spikat där också...?

Ett sista alternativ är att "offra" raden med spik och leva rövare där.

3. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem

Hur ska jag kunna lirka upp första biten? Golvet ligger lite under gipset.

Jocke

4. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem

Inget flytande golv här. Golvet ligger direkt på bjälklagret och är spikad i varje "bräda". Hur dum får man vara genom att spika fast skiten.

När jag fått upp golvet, hur ska jag göra sedan när jag lägger tillbaka den?

Jocke

5. T
    Medlem · Västra götaland · 32 inlägg

trocomare

Medlem

de bästa är att gå över golvet me en cirkelsåg å sen bryta med koben..... sen får du nog lägga golvspån eller ett nytt massivt golv

6. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem

Måste det vara golvspån? Skulle det kunna gå lika bra med tex 12mm vanlig spånskiva? Sedan skruvar man fast golvplankorna genom spånskivan och ner i golvbjälklagret.

Jocke

7. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Okej, nu benar vi ut det här ordentligt...

Varför ska du bryta upp golvet och lägga om det?

Vad är det för typ av golv? - tjocklek, tjocklek på ädelträet, bredd på planken (det ser ut som 3-stavs lamellparkett)
    Om det är ett lamellparkettgolv - hur har den golvläggande personen lyckats/fått för sej att spika varenda bräda? Skråspikat i noten? Jo, det kan funka förvisso...

Hur stort rum är det? Barlinek-golv på Byggmax kostar under 300kr/kvm - kan du ta det som ett alternativ - dvs riva golvet och köpa nytt?

Mitt förslag är ändock:
    Skär/skrapa bort en del av gipsen längst ned (som ändå täcks av golvsockeln). Försök få ner ett koben och pilla/vicka och se om du får loss golvet.

Annars, köp en hålborr och borra ur spiken.

8. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem

Det knakar och knarrar i golvet så man blir tokig.
    Golvet är 21,5mm tjockt, ca 4mm på ädelträt och bredden är 200mm.
    Jag har fått bort lite grann men dem första plankorna gick sönder lite grann men inget som syns direkt. Rummet är 30m2.

Jocke

9. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem

Vad tror ni? Kan man lägga vanlig spånskiva underst och sedan skruva tillbaka golvet?

Jocke

10. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem

Re: Lyfta ett parkettgolv?Spånskiva under parkettg

Snart har jag lagt hela golvet. Jag har skruvat och limmat varje "planka" och det blev 1000 gånger bättre än spikarna som satt där. Nu knarrar eller knakar det inte i alla fall.

Jocke

11. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Lade du spån under eller skruvade du bara tillbaks golvet i bjälklaget?

12. J
    Medlem · 1 421 inlägg

Joukko

Medlem

Jag lade först dit en plastfilm och sedan 12 mm spånskiva ,så jag hade något att gå på när jag spacklade väggar mm, innan jag skruvade fast parkettgolvet i bjälkarna.

Jocke

13. H
    Moderator · Stockholm · 43 044 inlägg

hempularen

Moderator

Den tjockleken på golv finns ju just för att lägga direkt på golvbjälkarna, och den skall spikas eller skruvas i bjälkarna.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.