Hej đŸ‘‹đŸ»,

VÄrt parkettgolv har mörknat i skarvarna. GÄr det att fÄ snyggt igen genom att slipa ner det tro?

Ljusa parkettgolv med mörkare skarvar mellan brÀdorna, diskuterad renovering om slipning kan förbÀttra utseendet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar!

BirgitS
Det dÀr ser ut som fuktskador, vatten har gÄtt ner i springorna mellan delarna och sen spridits Ät sidan. Det Àr nog vanligt att mörkfÀrgningen gÄr djupare ner Àn den max 1 mm som man slipar. Oxalsyra Àr blekande pÄ ek, det finns tips pÄ hur man anvÀnder oxalsyran pÄ ett bra sÀtt i andra trÄdar, bör gÄ att hitta om man söker pÄ oxalsyra i forumet.
https://www.byggahus.se/sok/?q=oxalsyra&sort=date&forum_id=12

För framtiden Àr det nog bra att tÀnka pÄ att inte anvÀnda sÄ mycket vatten vid rengöringen och golvets yta kan behöva underhÄll.

• Gilla
gustafsson.linda3
  • Laddar…
O Olofsson1 skrev:
VÄrt parkettgolv har mörknat i skarvarna. GÄr det att fÄ snyggt igen genom att slipa ner det tro?
Som sagt ser det ut som vatten eller nÄgon vÀtska trÀngt in.

Vatten torkar med tiden. Men det kan ÀndÄ bli kvar flÀckar. I detta fallet tycker jag det ser ut som det Àr nÄgot annat Àn vatten som trÀngt in. Eller att vattnet Ànnu inte torkat. Hur lÀnge har det sett ut sÄhÀr?

Jag har ingen erfarenhet av att bleka sÄ smÄ omrÄden och skulle nog inte ge mig pÄ det utan att lÀsa pÄ ordentligt. Att bleka bort olja Àr jag tveksam till Àr möjligt. SÄ första frÄgan Àr vÀl att ta reda pÄ vad som orsakat att det mörknat.

Om man landar i att slipa golvet Àr det vÀrt att övervÀga att lacka golvet eftersom lack skyddar mot fukt. VÀrt att tÀnka pÄ Àr oxo att nÀr man lÀgger fabrikslackad parkett Àr skarvarna ibland oskyddade eller skadas vid lÀggningen.

Att lacka ett par lager extra ger ett bra skydd mot sÄdana hÀr skador.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.