Jag har fått glipor i parketten i köket efter att ett rör sprang läck.
Kan jag fixa detta på nåt smidigt sätt?
Mia

• Parkettgolv med glipor mellan plankorna i köket efter en vattenläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa i träparkett i köket, orsakad av vattenskada från tidigare läckande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har det stått någon torkfläkt där också

H Håbbe01 skrev:
Har det stått någon torkfläkt där också
Nej.

V Vinken skrev:
Nej.
Det hände 2013 så det är helt torrt.

BirgitS
Så det har varit sådär i 12 år?

En vanlig anledning till att parkettbrädorna glider isär är att golvet inte kan röra sig fritt när det krymper och sväller, någonstans är det fastlåst.

BirgitS BirgitS skrev:
Så det har varit sådär i 12 år?

En vanlig anledning till att parkettbrädorna glider isär är att golvet inte kan röra sig fritt när det krymper och sväller, någonstans är det fastlåst.
Frågan är hur jag fixar det. Hm...?

BirgitS
Man får nog börja med att undersöka var det kan finnas något som låser golvet. Finns det så här på vintern minst 10 mm mellanrum längs alla väggar och andra kanter av golvet, inkl. runt rör som går genom golvet.
Finns det tunga möbler, t.ex. piano och köksö, som förhindrar att golvet rör sig.

BirgitS BirgitS skrev:
Man får nog börja med att undersöka var det kan finnas något som låser golvet. Finns det så här på vintern minst 10 mm mellanrum längs alla väggar och andra kanter av golvet, inkl. runt rör som går genom golvet.
Finns det tunga möbler, t.ex. piano och köksö, som förhindrar att golvet rör sig.
Golvet lades 2005 och såg bra ut till 2013, alltså efter läckan. Det står inget tungt på det, bara ett köksbord.

BirgitS
Gissningsvis svällde vissa brädor när det kom vatten på dem och sen kanske golvet inte har kunnat krympa i ett stycke utan har gått isär i stället. Jag vet inget annat sätt att åtgärda det än att börja plocka upp golvet fram till mellanrummet och sen lägga det igen.

BirgitS BirgitS skrev:
Gissningsvis svällde vissa brädor när det kom vatten på dem och sen kanske golvet inte har kunnat krympa i ett stycke utan har gått isär i stället. Jag vet inget annat sätt att åtgärda det än att börja plocka upp golvet fram till mellanrummet och sen lägga det igen.
Jag förstår. Tack för din hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.