Här i bikden till vänster är ytterväggen som är skyddad med gips och isloering och till höger är innreväggen som har tappetter direkt på, undrar om hur ska jag åtgärda detta, ska jag börja och ta bort yttervägg gips och isolering först eller ska använda avfuktare för att torka väggen

• Fuktig hörna i rum med tapetserad vägg visar tydliga tecken på vattenskada över golvlisten, med mörka missfärgningar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att huset är så pass gammalt att det saknas isolering/adekvat fuktspärr på utsidan av källaren och i sådana fall skulle jag riva ut allt så kallat organiskt material som har kontakt med platta/källarmur. Det är vad vi har gjort.

Bostadsrum med påskålade väggar i källare i äldre hus blir vanligen mögelskadade. Det är ett val man gör när man väljer att skåla på väggarna och inreda.

Äldre källare är konstruerade så att det skall avdunsta fukt ur väggar och golv och så sugs den fuktiga luften ut genom värmepannan.

A Alikzus skrev:
Jag antar att huset är så pass gammalt att det saknas isolering/adekvat fuktspärr på utsidan av källaren och i sådana fall skulle jag riva ut allt så kallat organiskt material som har kontakt med platta/källarmur. Det är vad vi har gjort.
Jag kollat lite bakom gipsen då finns någon typ av isolering, ska jag ta bort allt tror du?

K khaledatrat skrev:
Jag kollat lite bakom gipsen då finns någon typ av isolering, ska jag ta bort allt tror du?
Jag hade gjort det.

Risken för att det blir problem, i synnerhet eftersom du redan har fuktfläckar, är påtaglig.

Det som brukar rekommenderas om man vill inreda en oisolerad källare är: Puts med diffusionsöppen färg på väggarna eller ventilerade väggar; golv som kan släppa igenom fukt (till exempel klinkers eller nålfiltsmatta) eller ventilerat golv.

Vi håller på, suterränghus från 1978. Syllar (väggreglarna på golvet) kan också vara ett problem om man inte har lagt dem på någon fuktspärr. Vi hade överisolerade flytande golv i bostadsdelen och tapet rätt på puts i flera rum.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.