Jag har ett radhus. Jag har fjärrvärme via samfällighet, ettrörsystem och källare som inte blivit dränerad på 50år.
Alla andra hus här ser lika dan ut och ingen har ens tänkt tanken på att dränera för ingen har problem med källarna.
If it aint broken dont fix it ang dräneringen.
Nu är det så att trappen ner itll källaren är mot ytterväggen utreglad med träreglar och islering. Har tagit bort gipsen och det ser bra ut, tort och fint. Under utreglingen i golvvinkeln ligger enrörsystemet som går runt hela radhuset i källarens ytterväggar.
Jag skulle vilja ta bort enrörsystemet under trappen och dra det på ett annat sätt men inte där längre.
Jag undrar om rörsystemet hjälper väggen och träreglarna att som torka ut ifall det skulle finnas fukt. Och om jag tar bort röret så försvinner möjligheten att värme att stiga och hålla det tort och fint.
Man ska veta att på utsidan av huset så lutar marken kraftit utåt och vi har ett enormt överhäng på taket som skyddar marken där mot regn. typ 2 meter sticker taket ut från huset.
Tror ni det blir problem om man ta bort röret och drar det på ett annat ställe?
Jag vill ta bort röret och sedan vill jag täta väggen helt så den är helt tät mot väggen. Anednignen är att vi har silverfiskar och vill täta alla springor och gömställen och detta är ett sådant ställe.
Samtidgit skulle vi vilja dra värmeröret en annan väg när vi ändå renoverar.