Alfredo skrev:
Antingen köper du lamphållare med dragavlastning eller kompletterar din befintliga med något i stil med detta. Jag tror att de med utvändig gäng borde passa.

[bild]

Öppen eldos med synliga ledningar och kopplingsklämmor på en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag kör denna varianten räknas det som dragavlasning med lock på?

MultiManOriginal skrev:
Tror inte det finns speciella kurser för parallellkoppling. Det ingick i 1970-talets OÄ-timmar redan på mellanstadiet. Är väldigt grundläggande kunskaper. Minns att vi även gick igenom proppar och dess funktion i sexan, mm gällande el. Kvinnlig lärarinna också, trevligt!
Detta är det jag hitta i Stockholm http://niketo.se/?page_id=415

Men vet inte tänkte mig mer en liten kurs som inte var så lång. Hur verkar denna utbildningen?

Peshtiwar Botani skrev:
Om jag kör denna varianten räknas det som dragavlasning med lock på?
Ja korrekt klamrad installationskabel, exempelvis EKK, EKRK eller EKLK, behöver inte dragavlastas ytterligare i en kopplingsdosa.

Nej, den är inte avsedd för fast installation.

Peshtiwar Botani skrev:
Detta är det jag hitta i Stockholm [länk]

Men vet inte tänkte mig mer en liten kurs som inte var så lång. Hur verkar denna utbildningen?
Det är en svagströmsutbildning. Känner inte till att det skulle finnas kortare kurser för enskilda moment inom elektrikergebitet, det är ju en hel del säkerhetsregler man behöver lära sig som du märker.

Anna_H skrev:
Det är en svagströmsutbildning. Känner inte till att det skulle finnas kortare kurser för enskilda moment inom elektrikergebitet, det är ju en hel del säkerhetsregler man behöver lära sig som du märker.
Okej jag förstår, men kommer fan få parallellkoppla, seriekoppla osv på denna kurs tror du? Jag vill ju inte bara läsa om läran och så, även om den delen är viktig.

gizmo007 skrev:
Här har du dosa och förskruvning för dragavlastning.

[länk]

[länk]
Tack! Detta är perfekt!

Öppen eldosa med bränt Wago-klämma och SKX-kabel, felaktig elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se till att använda rätt typ av Wago när du kopplar med SKX kabel.

gizmo007 skrev:
Här har du dosa och förskruvning för dragavlastning.

[länk]

[länk]
Fast jag är tveksam om dragavlastningen klarar att dragavlasta tunn "lampsladd" (SKX) som egentligen knappast har i en kopplingsdosa att göra.

gizmo007 skrev:
[bild]

Se till att använda rätt typ av Wago när du kopplar med SKX kabel.
Okej, jag tog den med tre för att jag ska parallellkoppla är det fel tänkt?

Det är bra med grundläggande förståelse för elektronik och då behöver du aldrig mer fråga om något ska serie- eller parallellkopplas. Att bli elektriker är ett annat yrke med alla bestämmelser eftersom det handlar om liv och säkerhet. Kortfattat, det finns inga quick-fix kurser för att tjuvkoppla hemma.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
sallad skrev:
Det är bra med grundläggande förståelse för elektronik och då behöver du aldrig mer fråga om något ska serie- eller parallellkopplas. Att bli elektriker är ett annat yrke med alla bestämmelser eftersom det handlar om liv och säkerhet. Kortfattat, det finns inga quick-fix kurser för att tjuvkoppla hemma.
Om jag går den utbildningen (syftar på vad det står att dom kommer lära oss osv, du kan ju inte veta hur bra utbildning det är utan att ha gått den) tror du att jag kommer kunna parallellkoppla osv utan problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.